Ervaringen gezocht: goede outdoor tafeltennistafel, €500-€1.000
Voor thuis ben ik op zoek naar een goede outdoor tafeltennistafel. We willen hem voornamelijk recreatief gebruiken, maar ik wil liever één keer goed kopen dan over een paar jaar een tafel moeten vervangen. Ik snap volledig dat buiten pingpong spelen niet ideaal is, maar binnen hebben we geen plek…De belangrijkste eisen voor mij zijn:
- geschikt voor permanent of langdurig buitengebruik;
- goede bouwkwaliteit en stabiliteit;
- fatsoenlijke speeleigenschappen/balstuit;
- eenvoudig in- en uit te klappen;
- goed te verplaatsen dankzij degelijke wielen;
- bij voorkeur een model dat jarenlang meegaat;
- budget ongeveer €500 tot €1.000, voor een duidelijk kwaliteitsverschil wil ik gerust naar de bovenkant van dit budget.
Daar loop ik echter een beetje tegen een probleem aan.
Veel reviews die ik online vind zijn óf vrij oppervlakkig ("goede tafel, makkelijk op te zetten") óf voelen sterk als commerciële content. Wat ik eigenlijk wil weten is hoe zo'n tafel zich na langere tijd in de praktijk houdt: blijft hij stabiel, blijft het blad mooi, gaat het vouwmechanismejaren lang goed werken, roesten onderdelen, hoe goed is de balstuit en hoe prettig is hij daadwerkelijk dagelijks te gebruiken?
Bijvoorbeeld bij Cornilleau valt mij op dat er veel modellen zijn en dat de prijzen behoorlijk uiteenlopen. Op Decathlon staan bijvoorbeeld de 200X, 300X, 400X en 500X, maar ook Pongori-modellen. De 500X kost momenteel rond de €915 en heeft op Decathlon slechts een beperkt aantal reviews, met bovendien geen overweldigende score.
Aan de andere kant zie ik bij sommige goedkopere Pongori-modellen juist honderden reviews en behoorlijk goede scores. Dat maakt het voor mij lastig om te bepalen waar je daadwerkelijk voor betaalt: betere speeleigenschappen, betere constructie, langere levensduur, makkelijker opbergen/verplaatsen, of vooral het merk/modelniveau.
Ook Joola en Sponeta kom ik regelmatig tegen. Daar zie ik op sommige verkoopsites wel positieve gebruikerservaringen, maar ook daar vind ik het lastig om verschillende modellen en prijzen eerlijk met elkaar te vergelijken.
Mijn grootste probleem is eigenlijk dat ik de tafels nergens fatsoenlijk kan bekijken en uitproberen.
Bij veel modellen staat online "alleen online" of zijn ze alleen bij een webshop te bestellen. Daardoor kan ik niet even voelen hoe stevig het geheel is, hoe makkelijk één persoon de tafel inklapt/verplaatst en hoe het blad en onderstel in het echt aanvoelen.
Daarom ben ik vooral op zoek naar ervaringen van mensen die zo'n tafel daadwerkelijk bezitten.
Concreet ben ik benieuwd naar:
- Welke outdoor tafel heb je?
- Hoe lang heb je hem al?
- Staat hij daadwerkelijk buiten? Zo ja, afgedekt of onbeschut?
- Hoe bevalt de bouwkwaliteit na een paar jaar?
- Hoe is de balstuit/vervorming van het blad?
- Hoe goed werkt het inklappen en verplaatsen in de praktijk?
- Zijn er onderdelen die inmiddels slijtage, roest of andere problemen vertonen? Hoe vlot zijn in dit geval onderdelen te verkrijgen om een herstelling te doen?
- Zou je dezelfde tafel opnieuw kopen?
- En vooral: als je rond de €500-€1.000 opnieuw mocht kiezen, welke zou je dan nemen?
bijvoorbeeld:
Wat krijg je daadwerkelijk extra wanneer je van bijvoorbeeld een Pongori van ~€500 naar een Cornilleau van ~€750-€950 gaat?
Is dat verschil in bij recreatief gebruik in de praktijk echt merkbaar in:
- speelkwaliteit/balstuit;
- stevigheid;
- stabiliteit;
- vouwmechanisme;
- wielen;
- weersbestendigheid;
- levensduur;
- beschikbaarheid van onderdelen;
- gebruiksgemak?
Als iemand ervaring heeft met meerdere modellen (bijvoorbeeld Pongori/Decathlon tegenover Cornilleau/Joola/Sponeta), zou dat helemaal interessant zijn. (Bvb bij een buitenspeelplek of club)
Ook tips voor winkels in België (of zuid Nederland) waar ik meerdere degelijke outdoor tafels in het echt kan bekijken en eventueel kan proberen, zijn welkom.
Dat is eigenlijk mijn grootste probleem: Ik zou het liefst gewoon naar een winkel gaan waar bijvoorbeeld een Pongori, Cornilleau, Sponeta en JOOLA naast elkaar staan en ze allemaal even proberen.
Maar in de praktijk kom ik vooral uit bij webshops, waarbij een groot deel van de modellen niet fysiek te bekijken is.
En bij een tafeltennistafel vind ik dat nogal relevant. Op papier kan een tafel fantastische specificaties hebben, maar ik wil eigenlijk ontdekken:
- hoe solide hij is;
- hoe makkelijk hij rijdt;
- hoe zwaar/stug het inklappen is;
- hoe goed de vergrendeling werkt;
- hoe stabiel hij staat;
- hoe het blad aanvoelt;
- en natuurlijk hoe de bal erop stuit.