[3D Printen] - Welk gereedschap gebruik jij?

Pagina: 1
Acties:

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36
Hey,

Ik heb al eventjes een Bambu Lab P2S. Printen met het apparaat werkt heel fijn, maar nu vraag ik me af: is er gereedschap wat volgens jullie onderdeel is van de standaard uitrusting als je wil 3D printen? En wat raden jullie aan?

Ik ben vooral benieuwd naar alle soorten opties en hoe jullie die wel of niet gebruiken. Gebruiken jullie ook elektronisch gereedschap zoals een cordless rotary toolkit?

Misschien handig om te delen in een topic voor iedereen die zich aan deze hobby waagt :).

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:00
Ik ben (als hobby) restaurator en restaureer veel (antieke) kleine spulletjes.
Dat is vaak vuil en corrosie verwijderen.
Daarvoor wil ik in de toekomst een goede hangmotor aanschaffen met een snelspanhandvat voor de accessoires. Voor nu heb ik een vonroc roterende multitool met flexibele as aan een standaard hangen. Werkt vooralsnog goed. De hulpstukjes hebben een standaard asmaat, in China is van alles te koop, van boortjes, steentjes, diamantfreesjes, wolfraam frezen, flex shaft schuur disks. Het is maar net welk materiaal je aan het behandelen bent.
Nou is 3d prenten meestal met een plastic achtige stof, en met een rotary tool ga je al snel te ver te hard door het materiaal heen.
Wanneer ik plastic moet 'corrigeren' dan gebruik ik meestal goede naaldvijlen van Pferd of een (zelf) vlijmscherp geslepen Friedrich Herder schoenmakersmes. Vergt wel enige ervaring om met de laatste om te kunnen gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afbraamtool, handig als je print met een brim
Kleine vijltjes
Aansteker/hetelucht om oozing draadjes weg te smelten
Bed scraper
Kleine boortjes
Soldeerbout voor inserts
Schuifmaat en radius tool voor de ontwerp fase

Oh, en natuurlijk tools voor de service aan je 3D printer, maar dat zit er vaak al bij in.

Dremel en een ultrasoon mes kunnen ook van pas komen, maar dat hangt vooral af van wat je met je ontwerp van plan bent. Voor 3D prints gebruik ik ze zelden eigenlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 06-09-2026 20:53 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_ferry_ schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:52:
Afbraamtool, handig als je print met een brim
Kleine vijltjes
Aansteker/hetelucht om oozing draadjes weg te smelten
Bed scraper
Kleine boortjes
Soldeerbout voor inserts
Schuifmaat en radius tool voor de ontwerp fase

Oh, en natuurlijk tools voor de service aan je 3D printer, maar dat zit er vaak al bij in.

Dremel en een ultrasoon mes kunnen ook van pas komen, maar dat hangt vooral af van wat je met je ontwerp van plan bent. Voor 3D prints gebruik ik ze zelden eigenlijk.
1 Toevoeging; flushcutters om als er ergens toch iets aan een overhang een beetje sagged is af te knippen. Ook handig om deels in elkaar geklemde support weg te knippen.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.