Synology QuickConnect Bestandsaanvraag extreem traag ±0,6kb

Pagina: 1
Acties:

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:41
Synology QuickConnect / Bestandsaanvraag extreem traag – ±0,6 KB/s

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een Synology DiskStation DS225+ en loop tegen een vreemd probleem aan met Bestandsaanvraag (File Request) in File Station.

Ik heb via File Station een Bestandsaanvraag aangemaakt en de link via QuickConnect gedeeld. Het uploaden werkt uiteindelijk wel, maar de snelheid is extreem laag.

Mijn test:
  • Synology NAS
  • Bestandsaanvraag via File Station
  • Upload via Firefox
  • Bestand: ongeveer 14 MB
  • Uploadsnelheid: maximaal ongeveer 0,6–1 KB/s
  • Dit heb ik zelf getest én iemand anders heeft dezelfde link getest
  • Mijn internetverbinding heeft ongeveer 1 Gbit/s Ziggo, dus daar zou het probleem niet moeten zitten
  • NAS haalt lokaal veel hogere snelheden
Ik heb inmiddels het volgende gecontroleerd:
  • QuickConnect-ID: --naam---
  • QuickConnect-status: OK / Snelverbinding
  • DDNS op Synology: NORMAAL
  • Router: Sagemcom F3896LG
  • UPnP op de router: ingeschakeld
  • Synology Routerconfiguratie: verbindingstest geeft OK
  • Routerconfiguratie staat op automatisch
  • Modem is inmiddels ook opnieuw gestart
  • Eerder kreeg ik bij de routerconfiguratie een melding “Poort doorstuur is bezet”, maar die melding is na de herstart verdwenen.
Toch blijft de Bestandsaanvraag bij ongeveer 0,6–1 KB/s hangen. Het lijkt bijna alsof de verbinding niet goed op gang komt.

Mijn vraag:

Kan QuickConnect bij Bestandsaanvraag via een relay lopen, en kan dat verklaren waarom de upload zo extreem langzaam is?

En vooral: hoe kan ik controleren of deze Bestandsaanvraag rechtstreeks met mijn NAS verbinding maakt of via een QuickConnect-relay loopt?

Alle tips zijn welkom, want 14 MB met 0,6 KB/s is wel héél enthousiast aan het wachten. 😂

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:30

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Quickconnect gaat sowieso niet rechtstreeks naar/vanaf je NAS, dus daar heb je al een flink stuk vertraging. Als bijv. mijn broer iets van mijn 923+ downloadt via QC dan haalt 'ie maar een paar MB/s. Doet 'ie hetzelfde maar dan op mijn IP (met port forward naar 923+) dan haalt 'ie zo'n beetje het maximale van zijn verbinding (hij heeft 500Mbit Ziggo vs mijn 4Gbit KPN)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• ravw
Naar aanleiding van jullie reacties heb ik inmiddels een directe verbinding getest, dus zonder QuickConnect.

Ik heb op mijn Sagemcom F3896LG een port-forward ingesteld:
  • Externe poort: 5001
  • Interne poort: 5001
  • Protocol: TCP
  • Doel: mijn Synology DS225+ (xx.xxx.xx.xx)
De directe DSM-verbinding werkt vervolgens gewoon via:

https://[mijn-ddns-adres]:5001

Ik kan daarmee rechtstreeks inloggen op DSM.

Daarna heb ik mijn bestaande File Station Bestandsaanvraag getest door de QuickConnect-link:

https://[mijnnasnaam].quickconnect.to/sharing/w2QfbW1xy

voor de test om te zetten naar de directe DDNS-link:

https://[mijn-ddns-adres]:5001/sharing/w2QfbW1xy

Die Bestandsaanvraag werkt ook rechtstreeks.

Maar de snelheid blijft extreem laag: ongeveer 1 KB/s.

Tijdens de upload heb ik in DSM bij Broncontrole → Netwerk gekeken. Daar zie ik ook geen pieken: verzenden/ontvangen blijft rond enkele KB/s en zakt soms weer onder 1 KB/s.

Mijn internetverbinding heeft ongeveer 1 Gbit/s Ziggo, dus daar zou het probleem niet moeten zitten.

Daarmee lijkt het dus niet alleen aan QuickConnect/een relay te liggen. Het lijkt specifiek samen te hangen met de File Station Bestandsaanvraag, of met de manier waarop deze upload door DSM wordt afgehandeld.

Heeft iemand een idee waar ik dit verder kan onderzoeken?

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:49

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alvast even extra info: je hebt 1Gbit als "abonnementsvorm". En als ik snel zoek, heb je maximaal 100Mbit upload (dus van NAS naar buiten toe); hoe je ook vanaf hier verder gaat met testen en aanpassingen maken, je zal waarschijnlijk nooit boven de 100Mbit oftwel 12Megabyte per seconde uit gaan komen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ravw
MAX3400 schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:49:
Alvast even extra info: je hebt 1Gbit als "abonnementsvorm". En als ik snel zoek, heb je maximaal 100Mbit upload (dus van NAS naar buiten toe); hoe je ook vanaf hier verder gaat met testen en aanpassingen maken, je zal waarschijnlijk nooit boven de 100Mbit oftwel 12Megabyte per seconde uit gaan komen.
Dat de upload van mijn Ziggo-verbinding maximaal 100 Mbit/s is, snap ik.

Maar dat is niet het probleem waar ik tegenaan loop. 100 Mbit/s is ongeveer 12,5 MB/s; ik haal momenteel ongeveer 1 KB/s.

Daarnaast heb ik tijdens de upload in DSM bij Broncontrole → Netwerk gekeken. De NAS ontvangt/verstuurt daar zelf ook maar enkele KB/s.

Ik probeer dus niet uit te zoeken waarom ik geen 100 Mbit/s haal, maar waarom de Bestandsaanvraag blijft steken rond 1 KB/s.