SKIKK Green 7 PRO die af en toe niet ontwaakt uit Sleep

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• FredvLeeuwen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:08
Mijn vraag
Ik start mijn laptop niet vaak opnieuw op, maar geef er de voorkeur aan die op Sleep af te sluiten (of vanzelf in die stand te laten komen).

Meestal gaat dat zoals dat hoort, maar een enkele maal is 't ie onmogelijk meer 'te wekken'. De enige manier is dan om gedurende een tijdje de aan/uit knop ingedrukt te houden. Wat ik soms meerdere keren moet proberen totdat het effect heeft. En afgezien van het gedoe, ben ik dan dus sommige niet gesavede zaken kwijt (bijv in bewerking zijnde Paint.Net prenten)

Relevante software en hardware die ik gebruik:

SKIKK Green 7 PRO uit juli 2025, met meegeleverde Windows en met gedownloade LibreOffice. Een laptop die me overigens perfect bevalt, waarbij ik hiermee toch een irritant probleem heb.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Iemand zei op internet gezien te hebben dat dit verband kan houden met het geactiveerd hebben van VPN (in mijn geval Proton). Iemand van de helpdesk / customer service bij SKIKK suggereerde dat het aan Windows ligt en dat ik dan Windows opnieuw kan proberen te installeren. Maar dat lijkt me toch wel erg veel werk, voor een gewoon probeersel.

Alle reacties

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:46

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Dit is geen bug op de site, dus ik tik deze even naar Complete systemen en laptops

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:10

SpamLame

niks

En dat gedrag is sinds je de laptop hebt of iets van de laatste tijd?
Indien het laatste, wat heb jij veranderd, denk aan drivers firmware windows update , ram / ssd aanpassingen.

Kan het niet vinden op de site, mogelijk door gebrek aan een account, maar is er nieuwere FW voor de laptop beschikbaar?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
FredvLeeuwen schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:39:
Meestal gaat dat zoals dat hoort, maar een enkele maal is 't ie onmogelijk meer 'te wekken'. De enige manier is dan om gedurende een tijdje de aan/uit knop ingedrukt te houden. Wat ik soms meerdere keren moet proberen totdat het effect heeft. En afgezien van het gedoe, ben ik dan dus sommige niet gesavede zaken kwijt (bijv in bewerking zijnde Paint.Net prenten)
Ik herken dat wel bij sommige (oudere) pc/laptopjes hier.
Vaak is het uitzetten van de optie snel opstarten (fast startup) een oplossing van vage startup/standby problemen.
How-To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Je kan in plaats van standby hibernate/sluimerstand (standby naar disk) gebruiken.
Dan raak je in ieder geval niets kwijt.
Windows doet dat als het goed is al na langere tijd in standby gestaan te hebben maar je kan de tijd daarvoor instellen via de geavanceerde energie schema instellingen.

Beste is dan om het zo in te stellen dat Windows bij het in standby gaan ook direct naar disk saved.
Google: Windows Hybrid Sleep
How-To Geek: What's the Difference Between Sleep and Hibernate in Windows?

• FredvLeeuwen
@spamlane Het probleem is niet van de laatste tijd, het deed zich al voor in de eerste maanden (in 2025) dat ik met deze laptop werkte. Natuurlijk heb ik er meteen in begin sommige programma's op gedownload. Waaronder dus de VPN software, waarvan 'internet' meldt dat een verbonden VPN tot het opstart probleem zou kunnen leiden. Ik ga dat eens een tijdje proberen, om te zien of het verschil maakt.

• FredvLeeuwen
@The_Doman Dank. Ik vond na enig zoeken de plek in het Control Panel (als gewoonlijk niet de meest logische plek) waar ik het effect van diverse handelingen kan veranderen van Sleep naar Hibernate. Hopelijk lost dat het probleem op.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
FredvLeeuwen schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:08:
@The_Doman Dank. Ik vond na enig zoeken de plek in het Control Panel (als gewoonlijk niet de meest logische plek) waar ik het effect van diverse handelingen kan veranderen van Sleep naar Hibernate. Hopelijk lost dat het probleem op.
Zoals aangegeven kan je het dus combineren met gewone standby/sleep.
Mocht je dan toch voor die enkele keer de laptop geforceerd uit moeten zetten, dan wordt de stand-bytoestand van de schijf ingeladen.
Er zijn altijd wel discussies/gedachten wat betreft het gebruik van Hibernate en SSD's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGiKK0vquKw7dhelGJnleJFvmvU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JNLhpmr6Xnte2FzBTuTepY2f.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1