Het meest veeleisende spel

Pagina: 1
Acties:
  • 712 views

Vraag

• CloudPrutser
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Vrienden, Goeiemorgen.

Ik heb een vraag aan de echte gamers hier die weten waar ze het over hebben. Ik ben zelf een nieuwe “gamer” en heb geen idee.

Ik heb hier torenhoog ultieme hardware; het beste dat verkrijgbaar is. Ik heb een Alienware AA18250. Compact en underpowered maar wel goed.

Het is overigens niet om hoog van de toren te blazen of patserig over te komen: ik heb geluk gehad en had een goede deal voor het apparaat. :p

Een PS5 slim heb ik besteld om GTA6 te kunnen spelen.

Tot zover ik weet zijn Cyberpunk 2077 en Hogwarts Legacy de meest veeleisende spellen die momenteel op “de markt” zijn.

Wat is volgens jullie grafisch het meest geavanceerde op dit moment, but n hoe bevalt het op een PS5 versus een game PC met een 5070 of 5090 GPU?

[ Voor 16% gewijzigd door CloudPrutser op 06-09-2026 13:37 ]

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mogelijk een custom simulator zoals een flight of racing simulator die je qua frame rate en texture in principe oneindig hoog kan inregelen en met heel veel aangesloten displays kan spelen?

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-09-2026 11:14 ]

• CloudPrutser
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:13:
Mogelijk een custom simulator zoals een flight of racing simulator die je qua frame rate en texture in principe oneindig hoog kan inregelen en met heel veel aangesloten displays kan spelen?
Behalve FPS: ik bedoel denk ik eerder qua grafische pracht. Fotorealisme. Gewoon niet weten wat je ziet, omdat het zo mooi is allemaal.

Een framerate hoger dan 30 is wat mij betreft mee te leven (de kant-en-klaar lasagne versus zelfgemaakt), hoger dan 45 is acceptabel en bij 60 klaag ik niet meer.

Ik heb een video gezien waar het verschil bij Cyberpunk getoond wordt tussen de PS5 Slim en PC op Ultra settings. Ik zie een klein beetje verschil; niet veel. Vooral bij water en reflecties (raytracing) zie je het verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door CloudPrutser op 06-09-2026 11:44 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tja voor de standaardgames is er denk weinig incentive voor de uitgevers om grafisch veel verder te gaan dan waar de massa van de gamers de hardware voor heeft.

• CloudPrutser
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:45:
Tja voor de standaardgames is er denk weinig incentive voor de uitgevers om grafisch veel verder te gaan dan waar de massa van de gamers de hardware voor heeft.
Ik begreep dat Battlefield 6 een van de kaskrakers is die je hardware best goed benut.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Alan Wake II en Black Myth: Wukong zou je dan ook eens kunnen checken.
Bron: https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-09-2026 12:42 ]

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:48
Beetje vreemde vraag dit; heb de beste hardware die je kan krijgen, maar weet niet wat er mee moet doen... Meestal kopen mensen hardware met een bepaald doel ;)

Hogwards legacy staat naar mijn weten helemaal niet zo bekend als een spel dat grafisch zo zwaar is. Dan denk ik toch meer aan Black Myth: Wukong of Alan Wake 2.

De vraag is meer: wil je meer een rasterisation heavy game of juist raytracing. Ook zijn er nog genoeg games die gewoon poep zijn geoptimaliseerd voor de pc en daarom een zware wissel trekken op de hardware. Dus de pracht en praal heeft niet direct te maken met wat de hardware kan leveren.

Verder komt een PS5 (pro of normaal) eens in de buurt van de power van een 40-, laat staan 50-serie RTX, dus dat is appels met peren vergelijken. Dat de spel ervaring wel on-par is met moderne mid range kaarten komt meer omdat er allerlei slimme trucjes worden uitgehaald en omdat de game devs voor de consoles precies weten met wat voor hardware ze het moeten doen.

Wat is nu precies je doel? Wil je je hardware stresstesten? Benchmarken? Of gewoon laten weten dat je het hebt?

Als je gewoon wilt gaan gamen: kijk wat recente reviews van AAA games waarvan je denk dat het binnen je intresse valt en ga... gewoon gamen (zonder je druk te hoeven maken over of het fantsoelijk draait) ;)

Er zijn legio tech demo's met 100% raytracing of super sampeling 8k resolutie die ook jouw hardware op zn knieeën krijgt. Maar wat heb je daar aan als het uberhaupt niet speelbaar is of je er geen zak aanvind?

[ Voor 38% gewijzigd door kwibox op 06-09-2026 13:46 ]

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:23

lord_fh

Môge!

CloudPrutser schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:48:
[...]

Ik begreep dat Battlefield 6 een van de kaskrakers is die je hardware best goed benut.
Oke man , dus je beantwoord nu je eigen vraag.

Wat een non-topic dit

PS5 Pro + AOC U32G4U

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
CloudPrutser schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:11:

Ik heb hier torenhoog ultieme hardware; het beste dat verkrijgbaar is. Ik heb een Alienware AA18250. Compact en underpowered maar wel goed.
ik moet een memo gemist hebben. Sinds wanneer is een game laptop the best of the best? Het ding kan best goed in games zijn... Maar best of the best.. het beste wat verkrijgbaar is is gewoon een desktop build......

Maar wat maakt het uit? Wat is je doel? Speel gewoon de spellen die je leuk vind... Ik speel Tetris en minesweeper op mijn 16 core 64gb 420mm radiator watergekoelde desktop gekoppeld aan een 48 lg oled Razer muis en toetsenbord.

Overkill Ja. Belangrijk Nee. Best of the best. Nee er is altijd iemand met iets beters, of een hogere overclock. Of sneller ramgeheugen

[ Voor 13% gewijzigd door jack zomer op 06-09-2026 17:30 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Geronimous

Moderator Spielerij
@CloudPrutser fijn dat je actief deelneemt aan Tweakers! Zelf moeite doen voordat je een topic opent stellen we wel op prijs. Het antwoord op je vraag is eenvoudig
te vinden. 'Opsom' topics hebben naar onze ervaring verder geen discussiewaarde en zijn daarom niet heel interessant, vandaar dat ik het topic sluit.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.