Dit wordt mijn eerste Home Assistant-taak. Doel: het standby-verbruik van mijn audio/video-apparaten in de woonkamer reduceren.
Standby verbruik (gemeten met een HomeWizard Energy Socket):
Ik wil de volgende apparaten op één verdeeldoos groep zetten: Denon receiver (3W), RPi4-Kodi (3W), USB HDD (2W), KPN TV-box (3W) en Chromecast (1W). Totaal ±12W besparing. Deze groep staat buiten de kijkmomenten gewoon uit. We kijken gemiddeld zo'n 6 uur per dag TV. Films/muziek draaien via de RPi4 (maar slechts enkele keren per week).
Opties die ik overweeg:
Standby verbruik (gemeten met een HomeWizard Energy Socket):
| Apparaat | Standby |
|---|---|
| Denon receiver | 3 W |
| RPi4 - Kodi | 3 W |
| USB HDD bij de RPi (eigen voeding) | 2 W |
| KPN TV-box | 3 W |
| Chromecast | 1 W |
| TV | 0 W |
| Harmony-lader Elite | 0 W |
| Harmony IR-oog | 1 W |
| Asus RT-AX58U WiFi-router | 5 W |
Opties die ik overweeg:
- Brennenstuhl-stekkerdoos met voetschakelaar (is er al) — volledig buiten HA om. Nadeel: die schakelaar wordt in de praktijk bijna nooit gebruikt.
- HomeWizard Energy Socket voor de hele groep — schakelaar in de HomeWizard-app, plus een HA-automatie die elke 30 minuten controleert of het verbruik onder een drempel zit (=> systeem wordt niet gebruikt) en de groep uitschakelt.
- Nieuwe activiteit op de Logitech Harmony die de groep aan/uit zet — groot voordeel: gezinsleden hoeven niets te installeren, hogere acceptatie.
- Bestaande Harmony-activiteiten verrijken met HA-commando's (+10 sec vertraging) — mijn minste favoriet: als HA down is, staan gezinsleden met lege handen en dat lossen ze niet zelf op.
- Zijn er mogelijkheden waar ik nog niet aan heb gedacht?
- Werken er ook apparaten rechtstreeks met Logitech Harmony? Logitech ondersteunt plugins via Insteon of SmartThings, maar ik ken die ecoystemen niet. Wat is verstandig?
- Welke valkuilen/zaken moet ik in acht nemen?