Standby-verbruik AV-apparaten woonkamer terugdringen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 16:25
Dit wordt mijn eerste Home Assistant-taak. Doel: het standby-verbruik van mijn audio/video-apparaten in de woonkamer reduceren.

Standby verbruik (gemeten met een HomeWizard Energy Socket):
ApparaatStandby
Denon receiver3 W
RPi4 - Kodi3 W
USB HDD bij de RPi (eigen voeding)2 W
KPN TV-box3 W
Chromecast1 W
TV0 W
Harmony-lader Elite0 W
Harmony IR-oog1 W
Asus RT-AX58U WiFi-router5 W
Ik wil de volgende apparaten op één verdeeldoos groep zetten: Denon receiver (3W), RPi4-Kodi (3W), USB HDD (2W), KPN TV-box (3W) en Chromecast (1W). Totaal ±12W besparing. Deze groep staat buiten de kijkmomenten gewoon uit. We kijken gemiddeld zo'n 6 uur per dag TV. Films/muziek draaien via de RPi4 (maar slechts enkele keren per week).

Opties die ik overweeg:
  1. Brennenstuhl-stekkerdoos met voetschakelaar (is er al) — volledig buiten HA om. Nadeel: die schakelaar wordt in de praktijk bijna nooit gebruikt.
  2. HomeWizard Energy Socket voor de hele groep — schakelaar in de HomeWizard-app, plus een HA-automatie die elke 30 minuten controleert of het verbruik onder een drempel zit (=> systeem wordt niet gebruikt) en de groep uitschakelt.
  3. Nieuwe activiteit op de Logitech Harmony die de groep aan/uit zet — groot voordeel: gezinsleden hoeven niets te installeren, hogere acceptatie.
  4. Bestaande Harmony-activiteiten verrijken met HA-commando's (+10 sec vertraging) — mijn minste favoriet: als HA down is, staan gezinsleden met lege handen en dat lossen ze niet zelf op.
Mijn vragen:
  • Zijn er mogelijkheden waar ik nog niet aan heb gedacht?
  • Werken er ook apparaten rechtstreeks met Logitech Harmony? Logitech ondersteunt plugins via Insteon of SmartThings, maar ik ken die ecoystemen niet. Wat is verstandig?
  • Welke valkuilen/zaken moet ik in acht nemen?

Alle reacties

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:14
Je zou ook een simpele master-slave stekkerblok kunnen gebruiken?

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:06
Als je een Oled TV hebt, die niet zomaar van de netspanning afkoppelen. Die heeft na power-off soms wat tijd nodig om anti image retention (anti wear) cyclus te doorlopen, en die cyclus onderbreek je liever niet.

Schakelen via een app op je telefoon is gewoon erg omslachtig en daarmee super irritant.
Ik heb alles achter een ikea slimme stekker zitten, behalve de Oled. Kleine ikea afstandsbediening op tafel en klaar is kees. Vanwege het gemak van een losse, goed verkrijgbare afstandsbediening en dat het stand-alone werkt (geen HA of internet nodig om het te laten werken) hier voor ikea gekozen. Helemaal niks geautomatiseerd en eenvoud troef.

[ Voor 9% gewijzigd door Skynett op 06-09-2026 00:14 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zoals @Supermario16 aangeeft is een master-slave stekkerblok het eenvoudigst. Dat werkt altijd en vergt geen extra handeling. Bij een oled-tv zul je misschien wel soms hebben dat het stekkerblok geactiveerd wordt als je tv met een pixel-refresh bezig is, maar dat is sporadisch en valt waarschijnlijk op te lossen met de drempelwaarde van het stekkerblok wat hoger instellen.
Zijn er mogelijkheden waar ik nog niet aan heb gedacht?
Mijn tv (LG oled) is gekoppeld aan HA. Daardoor weet HA wanneer ik de tv aan zet en worden ook de Denon-versterker en Google tv van stroom voorzien en gaat de ledstrip achter mijn tv aan (bias lighting). Apparaten die ik niet altijd gebruik worden niet altijd aangezet als de tv aan gaat; zo gaat de voeding van de Steam Deck pas aan als ik tegen de voice assistant zeg "Ik ga gamen" (dan gaat de voeding van de Steam Deck aan, de Denon op de juiste ingang).

Voordeel van de tv in HA hebben is dat ik ook berichten op het scherm kan laten zien en de boel op pauze gaat als er aangebeld wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 06-09-2026 10:02 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:10
Gewoon alles op een makkelijk bereikbaar schakelblok zetten.
De eerste die 's morgens op staat of 's middags als eerste het huis weer binnenkomt zet de schakelaar op aan.
De laatste die gaat slapen of het huis verlaat zet de schakelaar op uit.
Dat moet toch niet zo lastig zijn om dat in te bouwen in het leefpatroon van de bewoners?
Op die manier heb je waarschijnlijk al zo'n 85% van het sluipverbruik te pakken, de rest is peanuts.
En die anti-image retention cyclus kun je ook gewoon een keer in de zoveel tijd met de hand even opstarten. Voordeel van echt uit staan is (buiten het verminderde stroomverbruik) dat de boel intern niet onder spanning staat, waardoor de elektronica minder snel slijt.

[ Voor 3% gewijzigd door Yaksa op 06-09-2026 09:54 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Yaksa schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:52:
En die anti-image retention cyclus kun je ook gewoon een keer in de zoveel tijd met de hand even opstarten.
Geen probleem in dit geval, want @MadSaid was niet van plan om de tv geheel uit te schakelen; alleen de randapparatuur :)
Voordeel van echt uit staan is dat de boel intern niet onder spanning staat, waardoor de elektronica minder snel slijt.
Het hangt een beetje van de apparatuur af, maar juist powercycles (condensatoren die volgetrokken worden, temperatuurverschillen waardoor alles een beetje krimpt of uitzet) kunnen voor slijtage zorgen.
Dat moet toch niet zo lastig zijn om dat in te bouwen in het leefpatroon van de bewoners?
Hangt een beetje van de bewoners af denk ik. In mijn adhd-huishouden is eraan denken dat stekkerblokken uitgeschakeld moeten worden als je gehaast de deur uit gaat niet zo succesvol. En het is ook een totaal overbodige handeling als een master-slave stekkerblok het automatisch doet, zonder het ooit een keer te vergeten :P Waarom dan de moeite doen om iedereen nieuw gedrag aan te leren?

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 06-09-2026 09:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Yaksa
Gizz schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:58:
[...]:P Waarom dan de moeite doen om iedereen nieuw gedrag aan te leren?
Zat in mijn opvoeding als standaard. De laatste die weggaat (of gaat slapen) doet alle lampen uit en de deur op slot. Dus helemaal geen moeite, als het eenmaal ingebakken zit dan gaat het automatisch (pun intended).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 07:45

SeatRider

Hips don't lie

Een berekening op een bierviltje leert dat je hiermee op jaarbasis ongeveer € 20 bespaart. Dus dat master-slave blok verdient zichzelf in 1-1,5 jaar terug,

De vraag is nog wel of volledig van de stroom halen beter of juist slechter is voor de apparatuur, zoals @Gizz betoogde.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Yaksa schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:03:
[...]

Zat in mijn opvoeding als standaard. De laatste die weggaat (of gaat slapen) doet alle lampen uit en de deur op slot. Dus helemaal geen moeite, als het eenmaal ingebakken zit dan gaat het automatisch (pun intended).
Helemaal prima dat er bepaalde dingen moeten gebeuren. Maar ik vroeg me vooral af waarom je een nieuw ding dat moet gebeuren zou introduceren als het niet hoeft omdat een stekkerblok het zelf kan :) Er blijven genoeg dingen in het huishouden/leven over die handmatige actie vereisen.

• Yaksa
Gizz schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:58:
[...]Het hangt een beetje van de apparatuur af, maar juist powercycles (condensatoren die volgetrokken worden, temperatuurverschillen waardoor alles een beetje krimpt of uitzet) kunnen voor slijtage zorgen.
Al mijn apparatuur zit achter schakelblokken en in de afgelopen 30 jaar heb ik geen abnormaal snelle slijtage kunnen ontdekken.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:04
Ik schakel het mediagebeuren hier met domoticz en ikea matter stekkers. In het weekend gaat het om half 7 aan (kinderen zijn vroeg op), 23u uit (tenzij de tv of verlichting aan staat) en door de weeks om 8u aan, 22u uit (tenzij de tv of verlichting aan staat).

Midden in de nacht (stel je kan niet slapen) schakelt het in op basis van de verlichting met een uitschakel vertraging van 5 minuten.

Zou het evt kunnen optimaliseren door op basis van de Harmonyhub status dingen in te schakelen, maar de vertragingen die je dan introduceert veroorzaakt teveel irritatie als in 'hij doet het niet'.

Als het huis in 'vakantiestand' staat dan blijft alles uit. Dit heeft wel eens problemen opgeleverd met ouders die hier een weekje logeren als wij er niet zijn :P de ikea stekkers kunnen ook gewoon met het knopje aangezet worden.
In het verleden heb ik de Harmonyhub ook wel eens gecombineerd met een stekkerblok die op IR signalen reageert. Weet niet of die nog verkocht worden, maar werkt wel stand alone. De IR code moest je in programmeren op het stekkerblok, dus dat kon ook een tv afstandsbediening zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door FunFair op 06-09-2026 10:18 ]

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bij mij wordt het grootste deel van de tv-kast ook uitgeschakeld. Ik doe dat door middel van een homewizard plug.

Het probleem is alleen dat het starten van de tv (of stb) bijna een minuut duurt na een poweroff dus moet je haast voorspellen wanneer je tv gaat kijken. Effectief betekent het dat de kast aan gaat rond etenstijd en uit gaat als de ‘slapen’ automatisering getriggered wordt. Wordt de tv (via app of smartbutton) buiten deze tijden aangezet dan houdt HA het verbruik in de gaten en als dat een kwartier onder de ingestelde waarde komt dan wordt de kast weer uitgezet.

Overigens heb ik ook een vakantiemodus in HA zitten die aanwezigheid simuleert. Als die modus actief is dan werkt de automatisering van de tv kast totaal niet. (Tv kan dan ook niet handmatig worden ingeschakeld)

• RiDo78
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:52:

Niets is zo veranderlijk als de mens. En de kracht van HA is juist dat je huis zich aan jouw aanpast, niet andersom. Want als je leefpatroon veranderd (bv. door vakantie, ziekte, etc) dan doorgronden je huisgenoten de automatisering dadelijk niet meer en lijkt het voor hun op een spookhuis. Beetje overtrokken maar je snapt het punt.

Dan kun je misschien beter met geolocatie, triangulatie of simpele aanwezigheids- of deursensoren werken.

• Yaksa
RiDo78 schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:28:
[...]Niets is zo veranderlijk als de mens. En de kracht van HA is juist dat je huis zich aan jouw aanpast, niet andersom. Want als je leefpatroon veranderd (bv. door vakantie, ziekte, etc) dan doorgronden je huisgenoten de automatisering dadelijk niet meer en lijkt het voor hun op een spookhuis. Dan kun je misschien beter met geolocatie, triangulatie of simpele aanwezigheids- of deursensoren werken.
Of je communiceert gewoon wat meer met je huisgenoten......

• RiDo78
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:35:
[...]

Of je communiceert gewoon wat meer met je huisgenoten......
Dat kan als het om een aantal soortgelijke automatiseringen gaat. Maar hoe complexer het wordt…

Want dat de lamp in de wc geschakeld wordt door middel van bewegings- of aanwezigheidsdetectie kun je mensen wel duidelijk maken. Maar verlichting en/of afzuiging in de douche die niet alleen afhankelijk is van beweging of aanwezigheid maar ook van bijvoorbeeld luchtvochtigheid, water- en/of gasverbruik wordt al wat lastiger. Al helemaal als de lampen afhankelijk van het moment van de dag een andere instelling krijgen. Of nog complexer, verlichting of apparaten die beinvloed worden door zaken die zich buiten die ruimte afspelen, zoals de tv in de woonkamer die uitschakelt als de ouders een verdieping hoger in bed gaan liggen.

Er zijn dus ook zaken waar je zelf niet zo snel bij stil zal staan om te melden, gewoon omdat niemand er ‘last’ van heeft. Of die je zelf ook vergeten bent. Tot je op oudjaar een gezin te gast hebt waarvan de kids even op het bed in de masterbedroom gaan liggen rustten tot even voor twaalf. Ze gaan naar boven en poef, daar gaat je nieuwjaarsconferance. TV uit, lichten uit, gordijnen die sluiten, verwarming gaat omlaag…

Kortom, hou je automatiseringen simpel en overzichtelijk. En als je een complexe automatisering bouwt, hou dan rekening met verschillende scenario’s. Niet alleen met ‘woensdagavond ga ik sporten’.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tja, herkenbaar. Ik hoef met zo'n schakelaar ook niet aan te komen bij mijn wederhelft.

Wat mogelijk is met Harmony durf ik niet te zeggen. Maar als je een activiteit daarvan in HA kunt krijgen kan het zeker daarmee.

Dingen om rekening mee te houden:
- Kodi en he HDD gaan gewoon van de stroom af gooien op ten duur niet leuk vinden. Grote kans op systeem corruptie. Dus als je het via HA doet zou je Kodi ook eerst netjes af kunnen laten sluiten.
- Dingen als Kodi en de KPN TV-box hebben dan zeker opstarttijd voor ze weer bruikbaar zijn.
- En kijk je alleen TV? Of luister je ook muziek/radio?

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19
Kastjes zoals Kodi en kpn eruit donderen en via tv alles doen, indien Android

• RiDo78
  • Niet online
Oh ja, ik weet niet of je je wifi-router ook als eerste/enige router gebruikt of slechts als accesspoint. Maar bedenk wel dat een smarthome internet (of minimaal een lokaal netwerk) nodig heeft om te werken. Zonder wifi kun je bijvoorbeeld de smartplug van HomeWizard niet automatisch inschakelen.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:04
RiDo78 schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:05:
[...]

Dat kan als het om een aantal soortgelijke automatiseringen gaat. Maar hoe complexer het wordt…

Want dat de lamp in de wc geschakeld wordt door middel van bewegings- of aanwezigheidsdetectie kun je mensen wel duidelijk maken. Maar verlichting en/of afzuiging in de douche die niet alleen afhankelijk is van beweging of aanwezigheid maar ook van bijvoorbeeld luchtvochtigheid, water- en/of gasverbruik wordt al wat lastiger. Al helemaal als de lampen afhankelijk van het moment van de dag een andere instelling krijgen. Of nog complexer, verlichting of apparaten die beinvloed worden door zaken die zich buiten die ruimte afspelen, zoals de tv in de woonkamer die uitschakelt als de ouders een verdieping hoger in bed gaan liggen.

Er zijn dus ook zaken waar je zelf niet zo snel bij stil zal staan om te melden, gewoon omdat niemand er ‘last’ van heeft. Of die je zelf ook vergeten bent. Tot je op oudjaar een gezin te gast hebt waarvan de kids even op het bed in de masterbedroom gaan liggen rustten tot even voor twaalf. Ze gaan naar boven en poef, daar gaat je nieuwjaarsconferance. TV uit, lichten uit, gordijnen die sluiten, verwarming gaat omlaag…

Kortom, hou je automatiseringen simpel en overzichtelijk. En als je een complexe automatisering bouwt, hou dan rekening met verschillende scenario’s. Niet alleen met ‘woensdagavond ga ik sporten’.
Haha, ja dat is hier al een paar keer gebeurd. Systeem hield er (nog) geen rekening mee dat het in de zomer langer licht is, waardoor de verlichting niet aan stond en daarom dacht dat het wel uit kon. Poef, tv uit midden in een film :P

En de thermostaat heeft bv een domme klok die een uur voor normale bedtijd al uitgaat, dus die gaat vrolijk uit met oud en nieuw of met een feestje. Gelukkig zijn er vaak voldoende kacheltjes (mensen) aanwezig tijdens een feest, waardoor de verwarming sowieso al weinig doet :P

Voor familie/huisgenoten er altijd rekening mee houden dat ze het zelf ook aan/uit kunnen zetten als de automatisering het een keer niet doet. Dat is ook de reden hier dat de verlichting schakelt via klik aan klik uit, zonder een bridge en app oid.

[ Voor 5% gewijzigd door FunFair op 06-09-2026 14:37 ]

• RiDo78
  • Niet online
FunFair schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:35:
[...]Voor familie/huisgenoten er altijd rekening mee houden dat ze het zelf ook aan/uit kunnen zetten als de automatisering het een keer niet doet. Dat is ook de reden hier dat de verlichting schakelt via klik aan klik uit, zonder een bridge en app oid.
Ja ook dat is herkenbaar en los ik op met de Hue bridge. Hoewel mijn HA een uitstekende zigbee antenne heeft en ook het merendeel van de lampen aanstuurt, zijn de algemene ruimten (ruwweg waar visite komt) juist niet onderdeel van het HA-zigbee netwerk. Die zitten op het netwerk van de Hue bridge die op zijn beurt wel in HA geintegreerd is. Maar als HA het niet doet, kan de verlichting in die ruimten nogaltijd bediend worden door de Hue lichtschakelaars of dimmers.

Ik vind inderdaad ook dat home automation doorgaans naast je reguliere bediening moet, niet in plaats van. Dus óók handmatig te bedienen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Optie 2 is het meest handig. Zelf doe ik dat via een combinatie van Homey en Google Nest. Ik heb alle audio/video apparatuur achter een slimme schakelaar met stekkerblok hangen in mijn dressoir. Normaliter staat alles uit. Als ik TV wil kijken, zeg ik gewoon "Hey Google, zet dressoir aan" en dan gaat de boel aan. En als ik ga slapen zeg ik "Hey Google, slapen" en zet Google de boel netjes uit. Scheelt met >40W aan sluipverbruik. Als je een slimme schakelaar neemt met een knopje voor lokale bediening, kan je de boel altijd aan/uitzetten mocht HA down zijn.
Ergo, met wat automatiseren gaat dit je vast lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 06-09-2026 15:30 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MadSaid
Bedankt allemaal voor de tips! Ik heb er veel van geleerd. Een paar overwegingen:

Master-slave stekkerblok: dit kende ik helemaal niet, en het is een simpel concept dat precies doet wat ik zoek. Alleen wil ik de RPi niet op deze manier spanning kwijtraken — ik wil hem netjes kunnen afsluiten (graceful shutdown), ook i.v.m. de USB HDD eraan. Daarmee valt deze optie voor mij helaas af.

IKEA slimme stekker: valt af. Energiemonitoring werkt daar alleen binnen de IKEA-app en niet via Home Assistant, dus dan kan ik mijn drempel-automatisering niet bouwen.

HomeWizard Energy Socket: Redenen om hiermee te beginnen:
  • Er zit een fysieke knop op om aan/uit te schakelen. Als de groep dus uit staat, kan elk gezinslid hem gewoon weer aanzetten — geen app, geen uitleg nodig.
  • De led-ring maakt direct zichtbaar of de groep aan- of uitgeschakeld is.
  • Energie-monitoring zit er standaard op, dus ik ga in HA een automatisering bouwen die op basis van het stroomverbruik over een venster van ca. 20–30 minuten detecteert dat het systeem inactief is. De RPi krijgt dan eerst een nette shutdown via HA, en pas daarna schakelt HA de hele groep uit.
Momenteel dus maximaal ±12 W standby, en het idee is dat dit in de praktijk verder omlaag kan.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MadSaid schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:29:
IKEA slimme stekker: valt af. Energiemonitoring werkt daar alleen binnen de IKEA-app en niet via Home Assistant,
Dat klopt niet. Zowel de oude stekkers op basis van Zigbee (Tretakt Inspelning) als de nieuwe (Grillplats) op basis van Matter over Thread geven gewoon energieverbruik door naar HA :)

Welke stekker je precies pakt maakt voor je verdere automatisering natuurlijk niet uit, dus ik zou iets pakken dat je toevallig al hebt liggen. En als jij al ervaring hebt met Homewizard en daar graag een extra stekker van koopt, dan kan dat natuurlijk ook. Zelf probeer ik apparaten op wifi te beperken tot apparaten waar ik echt geen andere keuze heb. Idealiter pak ik iets met Zigbee, dat belast het wifi-netwerk niet en maakt het zigbee-mesh sterker.

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 07-09-2026 11:58 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:07

D4NG3R

kiwi

:)

@Gizz De TRETAKT niet, ik vermoed dat je aan de INSPELNING zit te denken.

Maar goed, ook buiten Ikea om is er voldoende (goedkoop) Zigbee/WiFi spul wat het ook kan. Denk aan plugs van Sonoff of de TS011F.

Ik schakel hier de bias verlichting en wat randapparatuur ook op de (power) status van de TV. De Pi gewoon netjes via SSH een shutdown commando geven, en dan even later de slimme stekker laten schakelen ben je er denk ik al. :)

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 07-09-2026 12:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

D4NG3R schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:57:
@Gizz De TRETAKT niet, ik vermoed dat je aan de INSPELNING zit te denken.
Uh ja je hebt gelijk. De Tretakt kan niet eens energie meten :)

* Gizz heeft een aantal Inspelnings thuis en had beter moeten weten.

• MadSaid
Gizz schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:46:
[...]

Dat klopt niet. Zowel de oude stekkers op basis van Zigbee (Tretakt) als de nieuwe (Grillplats) op basis van Matter over Thread geven gewoon energieverbruik door naar HA :)
Dat is mooi! Ik heb inderdaad al HomeWizard liggen, dus daar ga ik eerst mee aan de slag. Het voordeel van Grillplats is dat ik er een afstandsbediening bij kan kopen. Nadeel is dan weer dat ik geen indicatielampje op de schakelaar heb dat aangeeft of de groep aan staat.
Pagina: 1