Enkelsteens buitenmuur schuur isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yannickudb
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 19:29
Ik heb enkele jaren geleden het (plat)dak van mijn schuur geïsoleerd, door middel van steenwol tussen de balken, klimaatfolie en afwerken met gips. Exact volgens dit voorbeeld: https://isolatienoord.nl/kennisbank/hoe-een-plat-dak-isoleren-van-binnenuit

Nu wil ik de 3 enkelsteens buitenmuren binnenkort gaan isoleren. Liefst met PIR platen. Wat is dan handig, gewoon bouwen tegen het gips plafond aan, of het gips toch maar weghalen zodat ik strak tegen de onderkant van de klimaatfolie aan kan werken en dan nieuw gips plaatsen?

Alle reacties

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-09 13:06
Ik weet niet hoe droog de vloer en muren in je schuur nu zijn, maar ik zou die gipsplaten op het plafond gewoon laten zitten. De voorzetwand (en de gipsplaten op het plafond) komen dan samen aan de binnenkant van de ruimte te zitten, als deze nu al redelijk droog is gaat dit wss ook zo blijven. Beter geen risico lopen om je klimaatfolie te beschadigen, strookje weghalen is extra werk zonder veel nut of resultaat lijkt mij.

Klimaatfolie op het plafond zit er vooral omdat je (plat)dakbedekking dampdicht is. De meeste gemetste muren zijn redelijk dampopen (tenzij er veel dampdichte verf op zit, of het bepaalde geglazuurde gevelstenen zijn). Om die dampopenheid te behouden zou ik persoonlijk ook eens kijken naar minerale wol om in de voorzetwand te steken. Isolatiewaarde is wat minder, maar de prijs ook én je loopt minder risico op vochtophoping.