Draadeinde verlengen ivm ophanging WC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thidney_1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:58
Mijn vraag
Is het mogelijk/verstandig om een draadeinde met een cm of 3 te verlengen door er bijvoorbeeld een stukje op te lassen. Het gaat om een draadeind die volgens mij standaard gebruikt wordt voor alle WC's. Voor een nieuwe WC die ik wilde installeren moeten deze 7,5 cm uitsteken nu steken ze net 4,5 uit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Normaal gesproken kan je het draadeind volgens mij in en uit draaien naar gelang de lengte die nodig is voor je WC. Volgens mij heeft de installateur in al zijn wijsheid een stuk van het draadeind afgeslepen. Ik geprobeerd het met twee moeren tegen elkaar het verder uit de muur te draaien. Ik kreeg het 1,5 cm verder maar daarna liep het toch echt vast.

Ik heb ook gekeken of het theoretisch mogelijk is hier een stuk aan te lassen (wat ikzelf niet kan). Ik lees dat het wel eens gedaan wordt maar niet of het dan ook gaat om kleine stukjes. Het is namelijk wel het stuk waar alle kracht op komt te staan omdat de bevestigingsmoeren ongeveer een binnenschroefdraad hebben van 3 cm. Deze grijpt dus niet meer aan het orgininele draadeind. Het zou ook zonde zijn als alles er uit moet, het zit er namelijk nog niet zo lang in. De huidige WC is echter dermate van slechte kwaliteit dat we deze wilde vervangen.

Zoals ik het zie heb ik dus drie opties:
  1. Draadeinde erbij lassen
  2. Alles slopen en nieuw inbouwreservoir plaatsen/tegelen/enz.
  3. Huidige situatie behouden maar met een wc die slecht doortrekt.
Ik hoop een beetje dat iemand wellicht een beter idee heeft. Iets wat ikzelf nog kan doen. Optie 1 en 2 ga ik zelf niet aan beginnen dus daar zal ik dan iemand voor moeten vinden die dat gaat doen.

Het is geen hele beste foto, maar ik de WC alweer teruggeplaats, dus maak ook niet zo weer even een nieuwe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRwt0VD4XyFhik_aYlIRInSv6dk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyaWnKrUXhhbwzPHTnkEf74K.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Thidney_1 op 05-09-2026 20:59)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Koppelmoer is de juiste oplossing, maar kun je die draadeinde niet verder uitdraaien? Ik heb toevallig net een WC afgewerkt en daar stak deze aan de achterkant een centimeter of 5 uit zonder dat daar verder iets zat

Alle reacties

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:46
Even resumé, je wilt de wc pot vervangen, maar je draadeinde is te kort? Maar als je wc niet goed doorspoelt, ligt het dan wel aan de pot?

• molenganger
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:58
Ik zou bij de bouwmarkt een draadeind halen van 1 mtr. Daar kun je 2 draadeinden van maken met voldoende lengte.
Bij het zagen van het draadeind wel een moer op het draadeind zetten zodat je de draad op de zaagsnede goed kun houden/krijgen.

Recentelijk liep ik tegen hetzelfde aan bij verbouwing van mijn toilet.
Qua kosten valt dat ook reuze mee.

• Ijsbad
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:44
Koppelmoeren ertussen, dan een extra stuk draadeind eraan.

Acties:
  • Beste antwoord

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Koppelmoer is de juiste oplossing, maar kun je die draadeinde niet verder uitdraaien? Ik heb toevallig net een WC afgewerkt en daar stak deze aan de achterkant een centimeter of 5 uit zonder dat daar verder iets zat

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:06
Ijsbad schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:36:
Koppelmoeren ertussen, dan een extra stuk draadeind eraan.
Een voor de hand liggende oplossing om een draadeind te verlengen, maar die kopelmoeren passen vast niet in de gaten van de toiletpot.

• parawaus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:24
ASW1 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:46:
[...]

Een voor de hand liggende oplossing om een draadeind te verlengen, maar die kopelmoeren passen vast niet in de gaten van de toiletpot.
Of kun je er naderhand geen moer op draaien omdat de koppelmoer te ver uitsteekt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:21
Met endoscoop van camera al gekeken of het schroefdraad aan de achterkant vrij is?

Als daar geen moer op zit dan is het toch gewoon een kwestie van meer geweld?

• Thidney_1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:58
Bedankt, allemaal koppelmoer heb ik niet eens bedacht. Dit gaat zeker wel passen. De achterkant is open. Over het einde van het draadeind moet ik een soort moer draaien waar de WC overheen schuift. Dan is het verder alleen een kwestie van een lange imbus gebruiken om het vast te draaien.

Zal het draadeind eerst nog in moeten korten, maar dat is geen probleem.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:31
parawaus schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:50:
[...]

Of kun je er naderhand geen moer op draaien omdat de koppelmoer te ver uitsteekt.
dat los je op door je draadeind waar de koppelmoer op gaat een stukje in te korten

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1