Vraag

• Haas0478
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 21:30
Mijn vraag

Ik wil de bestaande riolering aanpassen omdat er op dit moment niks van klopt.

Er ligt een gres buis onder de oprit, deze wil ik in over een paar jaar helemaal uitgraven en vervangen voor pvc. Maar voor nu wil ik de riolering aanpassen zodat we niet om de haverklap verstoppingen hebben.

Is het t-stuk verbonden met een krimpkous? (zie foto)

Dit is natuurlijk niet te verlijmen met pvc lijm?

Is het mogelijk om er een pvc pijp van rond 125mm in te steken en af te smeren met snel drogend cement?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN_rAuPSFb9O7eJvEnSA7FG0Bdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eo4ZN4EUSpdSXKOURfvUaBVC.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

[ Voor 24% gewijzigd door Haas0478 op 05-09-2026 20:07 ]

Beste antwoord (via Haas0478 op 05-09-2026 21:30)

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Dan zal een Y-stuk inderdaad een verbetering zijn. Met een beetje geluk zit het stuk door de fundering los in de gresbuis waardoor je deze eventueel wat verder kunt duwen om wat bewegingsruimte te creëren.

Misschien even doorpakken en in de oprit de eerste meter ook vervangen? Dan kun je binnen alles makkelijk aansluiten en is het daarna maar een kwestie van later een keer de gresbuis vervangen. Aansluiten op de gresbuis kan dan met een overgangsstuk.

Alle reacties

• Flesdop
  • Nu online
Het lijkt er op dat het stuk wat door de fundering gaat warm is gemaakt en vervolgens het T-stuk er in gestoken is. Op zich niks mis mee als het niet lekt.

Je schrijft dat je het wilt aanpassen maar niet hoe, ik denk dat je het T-stuk door een Y-stuk wilt vervangen?

• Haas0478
Ja inderdaad.

Ik wil het T-stuk vervangen voor een Y-stuk.

De afvoer die verticaal loopt is van de wc beneden.

Ik zit vooral in dubio wat het materiaal is dat over het t-stuk is geschoven.

[ Voor 27% gewijzigd door Haas0478 op 05-09-2026 20:18 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Haas0478 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:16:
Ja inderdaad.

Ik wil het T-stuk vervangen voor een Y-stuk.

De afvoer die verticaal loopt is van de wc beneden.

Ik zit vooral in dubio wat het materiaal is dat over het t-stuk is geschoven.
Dat lijkt me gewoon pvc dat opgetrompt is middels warmte.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Flesdop
  • Nu online
Dat is wel pvc ja, dat had ik er bij willen zetten maar vergeten. Op je foto is niet goed te zien wat er rechts in het T-stuk steekt maar als daar niks in zit zou ik zelf met een paar 45 graden bochten de aansluiting te maken. Een Y-stuk daar tussen frommelen zal niet meevallen.

Het kan ook zijn dat ze via de kruipruimte een stuk pvc de gresbuis ingestoken hebben omdat deze misschien al verzakt is waardoor wortels door de gresbuis aan het groeien waren en dit als lapmiddel gedaan is. Weet je zeker dat de verstopping in dit stuk zit?

• Haas0478
Op het moment hebben wij geen verstopping.

Na een tijdje de wc beneden gebruikt te hebben moeten wij boven de wc een keer goed doortrekken zodat het wc papier wat niet goed wegstroomt weg te spoelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKlZghzRpgDQWC3NREkqu1xl-gI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jUNz9lJGbWHUPTA0TTuULgN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is aan de rechterkant van de foto die boven is bijgevoegd.

Ik ben van plan dit hele stuk te vernieuwen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Flesdop
  • Nu online
Dan zal een Y-stuk inderdaad een verbetering zijn. Met een beetje geluk zit het stuk door de fundering los in de gresbuis waardoor je deze eventueel wat verder kunt duwen om wat bewegingsruimte te creëren.

Misschien even doorpakken en in de oprit de eerste meter ook vervangen? Dan kun je binnen alles makkelijk aansluiten en is het daarna maar een kwestie van later een keer de gresbuis vervangen. Aansluiten op de gresbuis kan dan met een overgangsstuk.

• Haas0478
Voor nu heb ik een verjonging van 160 naar 125mm.

Morgen even kijken wat ik tegenkom als ik het loshaal.

Het ideaalste zou inderdaad zijn om gelijk een stukje in de oprit te vernieuwen zodat ik het later niet weer los hoef te halen.

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1