Hoi allemaal,
Ik ben het laatste stuk van mijn zolder aan het isoleren: de loze ruimte onder het schuine dak boven de slaapkamer.
Het zou fijn zijn als ik op het plafond van de slaapkamer een tijdelijke OSB vloer kan leggen om daar vanaf te werken, maar ik vertrouw de constructie niet.
Het plafond bestaat uit draagbalken die aan de ene kant op een gording rust (170mm*100mm), en aan de andere kant rusten de balken op een panlat die tegen een gemetselde muur is gespijkerd, zie foto. De glaswol die je op de foto ziet is een losliggende laag op de ''vloer van de loze ruimte. Authentieke, jeukende jaren zeventig glaswol :-)
Ik wil eigenlijk niks aan de constructie doen, het plan was:
Ik ben het laatste stuk van mijn zolder aan het isoleren: de loze ruimte onder het schuine dak boven de slaapkamer.
Het zou fijn zijn als ik op het plafond van de slaapkamer een tijdelijke OSB vloer kan leggen om daar vanaf te werken, maar ik vertrouw de constructie niet.
Het plafond bestaat uit draagbalken die aan de ene kant op een gording rust (170mm*100mm), en aan de andere kant rusten de balken op een panlat die tegen een gemetselde muur is gespijkerd, zie foto. De glaswol die je op de foto ziet is een losliggende laag op de ''vloer van de loze ruimte. Authentieke, jeukende jaren zeventig glaswol :-)
Ik wil eigenlijk niks aan de constructie doen, het plan was:
- dak van binnen isoleren met steenwol en klimaatfolie
- het plafond van de slaapkamer vervangen (rabatdelen --> gipsplaat)
- evt ooit nog aan-en afvoerleidingen voor een evt WTW installatie in de loze ruimte
- yolo OSB over de bestaande balken leggen en hopen dat het mijn gewicht + een ladder + een schroefapparaat houdt
- balken aan de muur verankeren met hoekijzers
- constructeur erbij halen of het hele plafond eruit
![]() | ![]() |
/f/image/RxNxMSMLJDEfYNziKqKgpti2.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/guARZ7vpOt32H6EsnmMjJibQ.png?f=fotoalbum_tile)