Meterkast ombouwen voor 3p kookgroep ipv 2p fornuisgroep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:36
Momenteel heb ik een vrij nieuwe meterkast maar door een fout aan mijn kant is er destijds een 2P+2N fornuisgroep ingebouwd i.p.v. een 3P kookgroep.

Nu wil ik deze ombouwen maar vraag me af wat de beste keuze is.
Momenteel zie de meterkast er zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9dFkuZrGLrA4C8T11fDgsDiDcM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYaO8cpQaUetQUPupVDpClS1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SX6I6hH64JsxCmRAb26aCwh6KT8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVZ35zxZGp8xBAJYWJsxr0ys.jpg?f=fotoalbum_tile
is de onderstaande optie handig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6SvWywvPfejUUUTwmWUJ40XpyY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9dlTR9FiM5FRbnTCNPUv1k61.png?f=fotoalbum_tile
De 2 installatieautomaten die nu links onderin zitten zouden dan op de plek kunnen komen waar nu de 2P+2N fornuisgroep zit, en dan zou ik beneden genoeg ruimte hebben, of kan ik beter voor een compacte versie gaan zodat de kast niet helemaal vol zit

[ Voor 5% gewijzigd door Equazor_ op 05-09-2026 18:45 ]

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zie zelfs nog rood en groen, dat zie ik zelf niet meer zo vaak.

Is je kabel wel geschikt voor 3p1n? (5 aderige kabel) naar je perilex punt? En is je kookplaat geschikt er voor?

Je zou kunnen wachten ermee totdat je zelf weet of je bijvoorbeeld met thuisbatterijen en of extra zonnepanelen gaat werken. Functioneel is er niets mis mee.

Zie je fase onbalans zou je eventueel de kookgroep kunnen verplaatsen naar een andere fase (l1 of l2 of l3, beide!)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Equazor_
Ja, er is destijds een 5polige kabel door de kruipruimte getrokken geschikt voor een 3P kookgroep.

De kookplaat moet ik nog halen dus dat is geen probleem, maar ik ging er eerst van uit dat ik een losse kookplaat zou halen onder de 7360W, daarom ook een 2P+2N maar omdat ik nu ga kijken naar 1 met ingebouwde oven volstaat de fornuisgroep niet omdat ik dan boven de aansluitwaarde uitkom helaas.

[ Voor 60% gewijzigd door Equazor_ op 05-09-2026 12:19 ]

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:05
Je kunt ook een alamat nemen. Aardlekautomaat. Dat scheelt je 1 automaat en dus 4 posities minder nodig.

• Sallander12
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 22:51
Allereerst even kijken hoe het perplex stopcontact is aangesloten, zolang de blauwe draad maar linksboven (N) zit is er niets aan de hand, de volgorde van de overige draden maakt niet uit. Met uitzondering van de aarde, maar dat spreekt voor zich.

In de meterkast plaats je een 4-polige aardlekautomaat en sluit je daar de draden op aan die nu op de kookgroep zitten. Volgorde maakt in principe niet uit, zolang de blauwe maar op de N zit. Uiteraard is het wel het mooist als je bruin op L1, zwart op L2 en grijs op L3 doet.

Op de aardlekautomaat te voeden is de gemakkelijkste oplossing om aftakblokjes te plaatsen boven de hoofdschakelaar en van daaruit naar de aardlekautomaat.

• Equazor_
Sallander12 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:56:
Allereerst even kijken hoe het perplex stopcontact is aangesloten, zolang de blauwe draad maar linksboven (N) zit is er niets aan de hand, de volgorde van de overige draden maakt niet uit. Met uitzondering van de aarde, maar dat spreekt voor zich.

In de meterkast plaats je een 4-polige aardlekautomaat en sluit je daar de draden op aan die nu op de kookgroep zitten. Volgorde maakt in principe niet uit, zolang de blauwe maar op de N zit. Uiteraard is het wel het mooist als je bruin op L1, zwart op L2 en grijs op L3 doet.

Op de aardlekautomaat te voeden is de gemakkelijkste oplossing om aftakblokjes te plaatsen boven de hoofdschakelaar en van daaruit naar de aardlekautomaat.
Ja de perilex moet ik aanpassen aangezien deze nu als 2L+2N is aangesloten, die moet N, L1, L2, L3 worden

• Equazor_
Om de aardlekautomaat te voeden is de gemakkelijkste oplossing om aftakblokjes te plaatsen boven de hoofdschakelaar en van daaruit naar de aardlekautomaat.
daar zat ik ook al aan te denken, ik neem aan dat je de onderstaande bedoelt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axbow8njXrly6NMjzbSaPFNLTMI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/dPMye6n0Wvm3fRVysISAD9su.webp?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Equazor_ op 05-09-2026 18:48 ]

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:24
B16, 30mA aardlekautomaat en vanuit de hoofdschakelaar naar deze nieuwe aardlekt automaat. Twin andereindhulsen (om aardlek en de alamat samen op de hoofdschakelaar aan te sluiten) is het mooist mijn inziens.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Dit is echt beter vwb de drie fase na de hoofdschakelaar door te lussen.

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 05-09-2026 21:20 ]

Hier tekenen aub ......

• Sallander12
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 22:51
Equazor_ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:44:
[...]

daar zat ik ook al aan te denken, ik neem aan dat je de onderstaande bedoelt.[Afbeelding]
Die zou ook kunnen, maar ik weet niet of deze in een Hager kast passen.

Ik dacht in eerste instantie draden met een harde kern te zien vanaf de hoofdschakelaar, maar bij nader inzien is het waarschijnlijk toch soepel.

Dan zou ik zoals hier al gesuggereerd is "Twin-adereinhulsjes" gebruiken.

Met aftakblokjes bedoelde ik deze

https://www.elektramat.nl...Dj8Cy2fVui5saAjSCEALw_wcB

• Tommie59
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:27
@Sallander12 Ja die passen in zijn kast, die word vastgemaakt dmv die gaten onderop de verticale steunen van het frame
Pagina: 1