Vraag

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:18
Gegevens woning:

2-kapper 1975.
- Recent dak geisoleerd ( RD ~ 4 ) met PIR + gips van binnenuit.
- 1 airco aanwezig op de benedenverdieping ( uitbreiding staat gepland voor volgend jaar ). Allemaal units die los van elkaar fungeren, dus geen split units.
- Nieuwe CV aanwezig ( Intergas Xtreme 36 2024 ). Kosten 45 euro per maand onderhoud incl huur/koop.
- QLON aangebracht rondom hardhouten kozijnen.
- 12 zonnepanelen aanwezig ( 460wp p stuk )
- 3-fase aanwezig
- Gehele groepenkast uitgebreid en vernieuwd ( nog paar lege groepen over )
- EPS bolletjes onder de vloer in de kruipruimte ( of dat matig of goed geisoleerd is, is niet bekend )
- Spouwmuurisolatie aanwezig ( niet verzakt )
- Woning is voorzien van hele grote radiatoren in de woonkamer van 3 meter breed ongeveer.
- Grote regendouche aanwezig in de badkamer die flink meer water pakt dan een standaard douchekop.

In eerste instantie willen wij graag de gehele woning voorzien van kunststof kozijnen met HR+++. Inmiddels hebben wij hiervoor 10+ offertes ontvangen en de meeste zitten zo rond de 30.000 inclusief nieuwe vensterbanken, waterslag etcetera. De huidige kozijnen bevatten dubbel glas - of het HR++ is, is niet bekend - waar nergens een merkje of naam terug te vinden is in het glas.

De bedoeling was om een kleine 15.000 euro zelf te sparen en de rest te regelen via het Warmtefonds. De subsidie - eventueel met verdubbelaar - wilden we dan 1 op 1 terugstorten, zodat de 15.000 schuld bij Warmtefonds geminimaliseerd zou gaan worden naar ongeveer 9.000. Maandelijkse lasten hiervoor ~ 100 euro.

Omdat er in de nabije toekomst nog een aantal investeringen gedaan moeten worden aan de woning; airco's aanschaffen, schilderwerk, elektra uitbreiding etc, gaat die 15.000 naar ons idee te lang duren.

Alternatief waar ik over na heb zitten denken is de aanschaf van een full-electric warmtepomp in combinatie met een bijpassende boiler en eventueel thuisbatterij(en).

Huidig verbruik dit jaar:

Gas: 500 m3
Stroom: 1580 kwh
Teruglevering: 2986 Kwh

Dynamisch contract bij NEXT ENERGY. Huidige kosten per maand zijn 100 euro ( niet bekend of we te laag zitten, contract is nog geen jaar oud )

Cijfers vorig jaar zijn wel bekend, maar onzinnig om te delen, aangezien destijds het dak niet was geisoleerd.

Volgens enkele calculatoren gaan wij na afschaffen salderen ongeveer 400 euro meer betalen op jaarbasis.

Toekomst:

Werkgever is verplicht over te stappen naar EV, dus er zal een laadpaal etcera komen. Kosten voor ons zijn 0 euro. Type auto niet bekend, maar denk aan bijvoorbeeld de nieuwe Skoda SUV EV.

Investering warmtepomp, thuisbatterij etc:

Ik zat zelf te kijken naar een warmtepomp van Adlar in combinatie met een thuisbatterij van xxKwh + boiler en ook dit weer te laten lopen via Warmtefonds ( 27 euro per maand ). Door dit op deze manier te doen besparen wij - denk ik - 100/150 euro per maand en dat kunnen we dan eventueel opzij leggen voor de kozijnen.

Vragen die ik heb:

Is het de moeite waard om de investering te doen, zoja wat zouden jullie doen? Warmtepomp of met een thuisbatterij, zoja hoe groot en welke exact? Wat zouden wij besparen als wij volledig van het gas afgaan en volledig op een warmtepomp gaan?

Moet zeggen dat het met al die calculatoren online toch vrij lastig is om een goed beeld te krijgen om te zien of het voor ons een goed idee is op dit moment.

[ Voor 3% gewijzigd door CryptoNL op 05-09-2026 10:06 ]

Alle reacties

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:50
Je huur/koop ketel is sowieso een complicerende factor hier. Je moet meewegen wat het kost om het contract daarvan af te kopen. Weet je daar de kosten van?

Verder zou ik als ik jou was toch nog eens goed onderzoeken wat voor ramen er nu inzitten. Hr++ naar hr+++ ga je waarschijnlijk nooit terugverdienen als je hr++ ramen nog goed zijn.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• CryptoNL
cgms schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:57:
Je huur/koop ketel is sowieso een complicerende factor hier. Je moet meewegen wat het kost om het contract daarvan af te kopen. Weet je daar de kosten van?

Verder zou ik als ik jou was toch nog eens goed onderzoeken wat voor ramen er nu inzitten. Hr++ naar hr+++ ga je waarschijnlijk nooit terugverdienen als je hr++ ramen nog goed zijn.
Huur/koop ketel is binnen 2 jaar van ons. Kan die nog goed verkopen eventueel.

Het is naar alle waarschijnlijkheid gewoon dubbel glas, zeker 30 jaar oud.

• CryptoNL
Aanvullend; Vastrecht gas €5.99 per maand + €270 per jaar aan netbeheerkosten voor gas. Oftewel €345 per jaar.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
500 kuub aan gas... of je stookt amper, of je huis is goed geïsoleerd. Wat is je gasverbruik in juli en augustus? Doe zo'n maand keer 12 en je weet wat je verbruikt aan tapwater en wat nog op gaat aan verwarming.

Ik zou persoonlijk die 30K aan kozijnen in de zak houden en de ketel eruitgooien voor een warmtepomp met boiler.

Verder: wens je de stortdouche te houden, of kan het ook met minder?

• CryptoNL
_JGC_ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:21:
500 kuub aan gas... of je stookt amper, of je huis is goed geïsoleerd. Wat is je gasverbruik in juli en augustus? Doe zo'n maand keer 12 en je weet wat je verbruikt aan tapwater en wat nog op gaat aan verwarming.

Ik zou persoonlijk die 30K aan kozijnen in de zak houden en de ketel eruitgooien voor een warmtepomp met boiler.

Verder: wens je de stortdouche te houden, of kan het ook met minder?
Wij gebruiken voornamelijk de airco om te verwarmen. De regendouche blijft zeer zeker ( heerlijk ). Kleine aanvulling: 2 kozijnen staan aan de binnenkant krom/vol dus vervanging op termijn is wenselijk. Tevens alle waterslag zijn aan vervanging toe.

[ Voor 3% gewijzigd door CryptoNL op 05-09-2026 11:24 ]

• _JGC_
  • Nu online
En als je alleen die kozijnen vervangt? Ik heb hier ook alleen de woonkamer gedaan in mijn 1978 huis. Kozijn op het zuiden en westen, hele onderbalk kapotgebrand door de zon en slecht onderhoud door vorige eigenaars. Rest van het huis is nog kneiterhard allemaal, zonde om te vervangen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoeveel hoop je te besparen met de 3e + ? Vaak is van oud dubbel (en zeker vanaf enkel glas) naar HR++ dubbel glas een flinke stap. Maar de extra stap naar HR+++ verdient zich (bijna) niet terug.

Je hebt grote radiatoren van 3 meter... Heb je je cv al eens op 40° gezet voor de verwarming? Doe dat eens komende winter. Als het huis niet warm (genoeg) blijft heb je te weinig verwarmingscapaciteit. (Niet slechts 1 week doen, maar gewoon hele winter.)
Hoeveel ruimte heb je voor de boiler? Want als je wilt douchen met een regendouche die wat meer verbruikt dan een gewone douchekop, verbruik je al snel +- 20 liter/minuut. Met een cv-gekoppelde boiler doe je warm 1 op 1 mengen met koud. Bij een WP-boiler is dit helaas zonder mengen (dus groter vat nodig).
Stel je staat beiden 15 min onder de douche, en dochterlief wilt ook 20 min douchen heb je dus 1000 liter boiler nodig! Dat is serieus groot.

• CryptoNL
99ruud99 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:35:
Hoeveel hoop je te besparen met de 3e + ? Vaak is van oud dubbel (en zeker vanaf enkel glas) naar HR++ dubbel glas een flinke stap. Maar de extra stap naar HR+++ verdient zich (bijna) niet terug.

Je hebt grote radiatoren van 3 meter... Heb je je cv al eens op 40° gezet voor de verwarming? Doe dat eens komende winter. Als het huis niet warm (genoeg) blijft heb je te weinig verwarmingscapaciteit. (Niet slechts 1 week doen, maar gewoon hele winter.)
Hoeveel ruimte heb je voor de boiler? Want als je wilt douchen met een regendouche die wat meer verbruikt dan een gewone douchekop, verbruik je al snel +- 20 liter/minuut. Met een cv-gekoppelde boiler doe je warm 1 op 1 mengen met koud. Bij een WP-boiler is dit helaas zonder mengen (dus groter vat nodig).
Stel je staat beiden 15 min onder de douche, en dochterlief wilt ook 20 min douchen heb je dus 1000 liter boiler nodig! Dat is serieus groot.
HR+++ geeft veel meer subsidie en is niet heel veel duurder dan ++.

Nu denk ik dat een all electric warmtepomp zeker nut gaat hebben, maar welke? Er is zoveel keus.

• 99ruud99
  • Nu online
Dat hangt dus sterk af van je mogelijkheden; hoe grote boiler kan je kwijt, en hoeveel warmte afgifte hebben je verwarmingen.

Want als je verwarming bij wijze van spreke slechts 3 kW af kunnen geven, heeft een 15 kW WP weinig nut. Als ze veel meer af kunnen geven kan je wel groter gaan, hoeven je airco's minder vaak aan. (WP is vaak fijnere warmteafgifte dan airco, omdat het meer geleidelijke warmteafgifte is, als je deur opent waait bij airco de warmte meteen weg).

(Radiatoren van 3m breed, 40* aanvoer heb je met 800W warmteafgifte en met 2500W afgifte, let op dat het vaak heel veel minder is dan met 80*C aanvoer, waarmee meeste fabrikanten promoten). Met 3 van die radiatoren heb je dus "maar" 2400 - 7500W afgifte... Je houdt 20% van warmteafgifte van 80* aanvoer temp over.)

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 05-09-2026 12:33 ]

• CryptoNL
99ruud99 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:26:
Dat hangt dus sterk af van je mogelijkheden; hoe grote boiler kan je kwijt, en hoeveel warmte afgifte hebben je verwarmingen.

Want als je verwarming bij wijze van spreke slechts 3 kW af kunnen geven, heeft een 15 kW WP weinig nut. Als ze veel meer af kunnen geven kan je wel groter gaan, hoeven je airco's minder vaak aan. (WP is vaak fijnere warmteafgifte dan airco, omdat het meer geleidelijke warmteafgifte is, als je deur opent waait bij airco de warmte meteen weg).

(Radiatoren van 3m breed, 40* aanvoer heb je met 800W warmteafgifte en met 2500W afgifte, let op dat het vaak heel veel minder is dan met 80*C aanvoer, waarmee meeste fabrikanten promoten). Met 3 van die radiatoren heb je dus "maar" 2400 - 7500W afgifte... Je houdt 20% van warmteafgifte van 80* aanvoer temp over.)
Ik kan een grote boiler kwijt. Zolder is aan de ruime kant. Wel vraag ik mij af welk merk en type WP geschikt zou zijn. Daarnaast ontstaat er natuurlijk weer extra ruimte als de cv weg is.

[ Voor 3% gewijzigd door CryptoNL op 05-09-2026 12:47 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:20
waarom.meer.aircos kopen?

waarom alle kozijnen naar triple?

ik zou een afgeslankt plan overwegen. Je hebt heel weinig gasverbruik en daarmee relatief weinig bespaarpotentie. Verwarming met WP kost ongeveer de helft vergeleken met gas. Dus als je nu 500m3 * 1,30 eur/m3 = 650 euro /jaar uitgeeft dan wordt dat straks ~300-325 eur aan stroom. Tel je besparing vastrecht etc er bij op en je zit misschien rond de 600 euro per jaar besparen. Ik zou dus vooral een betaalbare warmtepomp-optie zoeken. Als je van experimenteren houdt: er zijn mensen op dit forum die voor 1499 euro een 5kW warmtepomp kopen en zelf de besturing was optimaliseren (atlantic aurea 5)

• CryptoNL
Fr33z schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:57:
waarom.meer.aircos kopen?

waarom alle kozijnen naar triple?

ik zou een afgeslankt plan overwegen. Je hebt heel weinig gasverbruik en daarmee relatief weinig bespaarpotentie. Verwarming met WP kost ongeveer de helft vergeleken met gas. Dus als je nu 500m3 * 1,30 eur/m3 = 650 euro /jaar uitgeeft dan wordt dat straks ~300-325 eur aan stroom. Tel je besparing vastrecht etc er bij op en je zit misschien rond de 600 euro per jaar besparen. Ik zou dus vooral een betaalbare warmtepomp-optie zoeken. Als je van experimenteren houdt: er zijn mensen op dit forum die voor 999 euro een 5kW warmtepomp kopen en zelf de besturing was optimaliseren.
Airco voor slaapkamer dochter en voor ons. Ook om overschot stroom te drukken.

Kozijnen, 2 moeten vervangen worden ( krom ) en wij zitten de hele dag vol in de zon. Huidige glas is niet oke, laat lucht door en veel warmte dus enorm warme kamers. Daarnaast zie ik het niet zitten de kozijnen iedere x jaar te laten schilderen a 5.000€. Ook zijn alle waterslagen stuk ( voegwerk is er overal uit ) en de vensterbanken zijn ook aan vervanging toe, dus vandaar de keuze voor kunststof inclusief HR+++ glaswerk.

Vraag is en blijft; Welke WP? Welk systeem?

Totale besparing is trouwens een stuk meer. CV kost ook 45€ per maand natuurlijk. Denk €1.000 per jaar conservatief ingeschat.

• Fr33z
nee want die cv was over 2 jaar toch afbetaald? en als je nog meer aircos hangt gaat je gasverbruik nog verder omlaag. overschot stroom drukken is een non-reden, wat maakt dat uit?

je kan met al.die aircos en weinig gas uit met een mini-wp van 3-5kW. Kun of wil je zelf klussen? koop een rotenso windmii of zo'n aurea hybrid voor weinig en je bent een eind. zet een warmtepompboiler op zolder en voor 5000 euro plus week vakantie van werk ben je binnen.

• CryptoNL
Fr33z schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:11:
nee want die cv was over 2 jaar toch afbetaald? en als je nog meer aircos hangt gaat je gasverbruik nog verder omlaag. overschot stroom drukken is een non-reden, wat maakt dat uit?

je kan met al.die aircos en weinig gas uit met een mini-wp van 3-5kW. Kun of wil je zelf klussen? koop een rotenso windmii of zo'n aurea hybrid voor weinig en je bent een eind. zet een warmtepompboiler op zolder en voor 5000 euro plus week vakantie van werk ben je binnen.
Cv is afbetaald maar onderhoudscontract blijf je houden dus dan heb je het toch over 25-30 euro per maand wat blijvend is.

Stroom maakt natuurlijk wel uit, want met het huidige overschot gaan we na salderen 400-500 euro meer betalen straks. Dus als ik het overschot naar beneden kan brengen betalen we straks wat minder dan 400-500 natuurlijk. Geen klusser trouwens.

• 99ruud99
  • Nu online
Onderhoudscontract ga je ook hebben voor WP, dus dat maakt geen verschil.
Let op dat als je een WP hebt je moet zorgen dat je overdag in de douche gaat, of in elk geval niet 's avonds. Anders moet het boilervat verwarmt worden wanneer je geen stroom overschot hebt :)

MBT welk merk durf ik geen specifieke adviezen te geven - ik zou eerst kijken WAT je nodig hebt, dan pas welk merk.

• CryptoNL
99ruud99 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:22:
Let op dat als je een WP hebt je moet zorgen dat je overdag in de douche gaat, of in elk geval niet 's avonds. Anders moet het boilervat verwarmt worden wanneer je geen stroom overschot hebt :)

MBT welk merk durf ik geen specifieke adviezen te geven - ik zou eerst kijken WAT je nodig hebt, dan pas welk merk.
Grappig dat je dat zegt, want ik ken veel mensen die geen onderhoudscontract hebben voor hun WP, maar dat gewoon eens in de zoveel tijd laten doen voor een vast bedrag.

Dat verwarmen is in te stellen toch? Althans dat las ik her en der. Wat we nodig hebben weten we dus ook niet en om nu uit te gaan wat merken zelf zeggen vind ik altijd lastig.

• 99ruud99
  • Nu online
Klopt, je kan het instellen. Maar zoals ik al eerder aangaf, stel je pakt een standaard WP, dan krijg je 200 liter boilervat. Dan is het na 1 douchebeurt voorbij met de pret...
Als je dan een extra groot vat aan de WP hangt, doet deze ongeveer 6 uur full power over het opwarmen van het boilervat. Als dat in de winter moet gebeuren betekent dit in praktijk dat je een klein probleem hebt - want in die tijd wordt je huis niet verwarmd (oke, in praktijk wordt boilervat gewoon langzamer opgewarmd).

Dus op basis van wat je huis nodig heeft, is 8 kW zwaar overdreven, maar door de regendouche zal je er toch aan moeten geloven OF gespreid opwarmen over heel de dag (dus akkoord gaan met continue verbruik, ook als je geen overschot hebt). (8 kW doet er 5u over om 1000 liter water van 10 naar 40 graden te brengen).

Alternatieven:
1) kleinere douchekop -> afgekeurd
2) minder dan 10 min p.p. douchen -> niet wenselijk?
3) niet elke dag douchen, en door week spreiden -> niet wenselijk
4) accepteren dat je verbruik hebt
5) grotere WP -> die gaat pendelen als jullie keertje minder douchen, niet wenselijk.

mijn tip: test eerst even of je huis al genoeg geisoleerd is (je genoeg afgifte hebt). Ja, dadelijk met nieuwe kozijnen zal er paar % extra isolatie komen. Maar dat is tegen achtergrond fluctuatie (ene jaar is kouder dan andere) verwaarloosbaar.
Ga dan pas volgend voorjaar voor een WP kijken, voordeel is dat de aannemers dan ook veel meer tijd hebben, omdat iedereen in najaar een WP (winter) willen, en in voorjaar een airco (zomerhitte) willen.

Hoeveel liter per minuut komt er werkelijk uit jullie douche? en op welke temperatuur komt dit eruit? Want ik maak een inschatting, maar kan zomaar "slechts" 15 liter / minuut zijn (of 25 liter / min), dat maakt nogal wat uit voor de berekening.

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 05-09-2026 13:40 ]

• CryptoNL
99ruud99 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:37:
Klopt, je kan het instellen. Maar zoals ik al eerder aangaf, stel je pakt een standaard WP, dan krijg je 200 liter boilervat. Dan is het na 1 douchebeurt voorbij met de pret...
Als je dan een extra groot vat aan de WP hangt, doet deze ongeveer 6 uur full power over het opwarmen van het boilervat. Als dat in de winter moet gebeuren betekent dit in praktijk dat je een klein probleem hebt - want in die tijd wordt je huis niet verwarmd (oke, in praktijk wordt boilervat gewoon langzamer opgewarmd).

Dus op basis van wat je huis nodig heeft, is 8 kW zwaar overdreven, maar door de regendouche zal je er toch aan moeten geloven OF gespreid opwarmen over heel de dag (dus akkoord gaan met continue verbruik, ook als je geen overschot hebt). (8 kW doet er 5u over om 1000 liter water van 10 naar 40 graden te brengen).

Alternatieven:
5) grotere WP -> die gaat pendelen als jullie keertje minder douchen, niet wenselijk.
Verbruik is niet erg want er hebben toch dik stroom over, dus dat is helemaal prima. Dochter van 4 doucht altijd wat langer dan 10 minuten dus voor haar is dat niet wenselijk. Voor ons geen probleem.

Vorig jaar hadden we 4500kwh overschot. Hoeveel water er uit de regendouche komt geen idee. Zal dat eens navragen bij de sanitair zaak.

[ Voor 3% gewijzigd door CryptoNL op 05-09-2026 13:41 ]

• 99ruud99
  • Nu online
met verbruik bedoel ik zodra je niet mag salderen. Dus daadwerkelijk verbruik waarvoor je betaalt :)

ps - ik had nog onderin wat getypt in edit :)

• CryptoNL
99ruud99 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:41:
met verbruik bedoel ik zodra je niet mag salderen. Dus daadwerkelijk verbruik waarvoor je betaalt :)

ps - ik had nog onderin wat getypt in edit :)
Verbruik tot vandaag 1405 kwh

• 99ruud99
  • Nu online
Regendouche test:

1) zet emmer op weegschaal -> gewicht emmer
2) zet emmer onder douchekop (waarschijnlijk ophangen)
3) zet douche aan
4) wacht 1 minuut
5) zet douche uit
6) zet emmer op weegschaal -> bruto gewicht

bruto gewicht - gewicht emmer = hoeveel liter / minuut. (oke, 1 liter is niet exact 1 kg, maar ongeveer)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
Je kan ook kiezen om de kozijnen op te knappen en meteen HR+++ glas er in te laten plaatsen.
Kunststof kozijnen hebben ook onderhoud nodig, en qua isolatiewaarde t.o.v. houten kozijnen scheelt het bijna niks, het glas in deze is veel meer bepalend.
Houten kozijnen hebben als voordeel dat je ze altijd kunt repareren, je kan er een schroef indraaien (wanneer nodig) en bij een goede buitenverf is schilderen vaak maar eens in de tien jaar nodig. Kunststof kozijnen hebben een maximale levensduur van zo'n 50 jaar, ik ken houten kozijnen die al meer dan 200 jaar oud zijn en waarschijnlijk houden ze het nog wel 200 jaar vol.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CryptoNL
Yaksa schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:09:
Je kan ook kiezen om de kozijnen op te knappen en meteen HR+++ glas er in te laten plaatsen.
Kunststof kozijnen hebben ook onderhoud nodig, en qua isolatiewaarde t.o.v. houten kozijnen scheelt het bijna niks, het glas in deze is veel meer bepalend.
Houten kozijnen hebben als voordeel dat je ze altijd kunt repareren, je kan er een schroef indraaien (wanneer nodig) en bij een goede buitenverf is schilderen vaak maar eens in de tien jaar nodig. Kunststof kozijnen hebben een maximale levensduur van zo'n 50 jaar, ik ken houten kozijnen die al meer dan 200 jaar oud zijn en waarschijnlijk houden ze het nog wel 200 jaar vol.
In de huidige kozijnen kan geen HR+++. Kunststof kozijnen hebben geen onderhoud nodig, althans geen extreme schilderkosten die je bij hout wel hebt. Onze kromme kozijnen zijn niet te repareren. Beide staan bol vanuit de binnenkant en drukken naar buiten toe. Enige optie is nieuw kozijn volgens alle kozijnenbedrijven die hier geweest zijn.

Huidige kozijnen zijn nooit aangepast. Dit zijn de originele vanuit de bouw. Reeds 50+ jaar oud dus.

• _JGC_
  • Nu online
99ruud99 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:22:

Wat wil je onderhouden aan een warmtepomp? Stroom eraf, kap eraf, blaadjes eruit vissen, kap erop, stroom erop, klaar. En het moment dat 'ie storingen gaat geven omdat er geen koelgas meer in zit merk je vanzelf, dat is niet afhankelijk van onderhoud.

• Yaksa
Je kunt ook kiezen voor vacuümglas of eventueel HR++ glas.
En dan geen kozijnenbedrijf de situatie laten beoordelen maar een kundige timmerman...
En wanneer je 'oude' kozijnen echt zo bol staan dan zou ik me eerder zorgen maken over de bouwkundige toestand van je huis zelf.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CryptoNL
Yaksa schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:47:
Je kunt ook kiezen voor vacuümglas of eventueel HR++ glas.
En dan geen kozijnenbedrijf de situatie laten beoordelen maar een kundige timmerman...
En wanneer je 'oude' kozijnen echt zo bol staan dan zou ik me eerder zorgen maken over de bouwkundige toestand van je huis zelf.
Bouwkundige staat is prima. Alles is verder in orde gelukkig.

HR++ is nooit een optie omdat het relatief net zo duur is als +++, terwijl +++ x2 aan subsidie is, dus waarom zou je in hemelsnaam ++ nemen?

• Yaksa
CryptoNL schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:56:
[...]Bouwkundige staat is prima. Alles is verder in orde gelukkig.
HR++ is nooit een optie omdat het relatief net zo duur is als +++, terwijl +++ x2 aan subsidie is, dus waarom zou je in hemelsnaam ++ nemen?
Het lijkt voordeliger maar dat is alleen omdat die hogere subsidie gekoppeld is aan het tevens plaatsen van nieuwe kozijnen. Wanneer je sec naar de subsidie voor HR++ glas en HR+++ glas kijkt dan is dat vrijwel gelijk. Daarom willen die kozijnenboeren ook dat je compleet nieuwe kozijnen met HR+++ glas gaat plaatsen, daar verdienen ze het meeste op.
Ik zou toch 'ns een plaatselijke aannemer contacteren en een offerte opvragen voor vervangen door HR++ glas en repareren van de houten kozijnen. Zou zomaar wel eens goedkoper kunnen zijn. Qua energiewinst is HR+++ glas maar marginaal beter. Dan kun je beter op gaten en kierenjacht gaan en plekken gaan isoleren waar nu nog weinig of niets zit. Misschien denk je dat ik zit te drammen, maar ik ben voor behouden en herstellen van wat er is, milieutechnisch gezien is dat ook bijna altijd beter, in plaats van het oude slopen, afvoeren, verbranden en dan nieuw, niet altijd duurzaam gefabriceerd, plastic er in. Bij verduurzamen is het mijns inziens zaak om naar alle aspecten te kijken, en niet alleen wat financieel gezien op dit moment het beste uitkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door Yaksa op 05-09-2026 15:23 ]

• CryptoNL
Yaksa schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:22:
[...]

Het lijkt voordeliger maar dat is alleen omdat die hogere subsidie gekoppeld is aan het tevens plaatsen van nieuwe kozijnen. Wanneer je sec naar de subsidie voor HR++ glas en HR+++ glas kijkt dan is dat vrijwel gelijk. Daarom willen die kozijnenboeren ook dat je compleet nieuwe kozijnen met HR+++ glas gaat plaatsen, daar verdienen ze het meeste op.
Ik zou toch 'ns een plaatselijke aannemer contacteren en een offerte opvragen voor vervangen door HR++ glas en repareren van de houten kozijnen. Zou zomaar wel eens goedkoper kunnen zijn. Qua energiewinst is HR+++ glas maar marginaal beter. Dan kun je beter op gaten en kierenjacht gaan en plekken gaan isoleren waar nu nog weinig of niets zit. Misschien denk je dat ik zit te drammen, maar ik ben voor behouden en herstellen van wat er is, milieutechnisch gezien is dat ook bijna altijd beter, in plaats van het oude slopen, afvoeren, verbranden en dan nieuw, niet altijd duurzaam gefabriceerd, plastic er in. Bij verduurzamen is het mijns inziens zaak om naar alle aspecten te kijken, en niet alleen wat financieel gezien op dit moment het beste uitkomt.
Snap je punt, maar behouden is geen optie. Schilderwerk a €5.000 iedere paar jaar, no thanks. Huis is hoog, grote kozijnen (3-4 meter breed per stuk), vandaar de relatief hoge kosten voor schilderwerk.

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb hier voor en achtergevel van hout (tunnelbouw) en op de zijkant nog wat ramen. Nou doet mijn vader het schilderwerk eens in de 6-7 jaar, maar die is met 2 dagen altijd wel klaar, incl evt houtrot reparaties op de regenkant.

Wat HR+++ betreft, als je voor nieuwe kozijnen gaat is dat idd een nobrainer, bij bestaand is HR++ al een hele verbetering.

Overigens heeft de woningbouwvereniging hier bij een aantal huizen triple gezet in de bestaande 1978 kozijnen. Ik vind het er niet uitzien, de glaslat ligt bijna gelijk met de voorkant van het kozijn, maar aangezien het 180x180 ramen zijn vind ik het niet eens zo'n gek idee om dat zo te doen.

• CryptoNL
_JGC_ schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:55:
Ik heb hier voor en achtergevel van hout (tunnelbouw) en op de zijkant nog wat ramen. Nou doet mijn vader het schilderwerk eens in de 6-7 jaar, maar die is met 2 dagen altijd wel klaar, incl evt houtrot reparaties op de regenkant.

Wat HR+++ betreft, als je voor nieuwe kozijnen gaat is dat idd een nobrainer, bij bestaand is HR++ al een hele verbetering.

Overigens heeft de woningbouwvereniging hier bij een aantal huizen triple gezet in de bestaande 1978 kozijnen. Ik vind het er niet uitzien, de glaslat ligt bijna gelijk met de voorkant van het kozijn, maar aangezien het 180x180 ramen zijn vind ik het niet eens zo'n gek idee om dat zo te doen.
Dit is een koopwoning trouwens ;) Wel wil ik graag ontopic;

Welke warmtepomp en waarom?

• _JGC_
  • Nu online
CryptoNL schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:56:
[...]

De mijne is ook koop, de buren hebben dezelfde woning en huren van de woningbouwvereniging... vandaar om ook te kijken wat daar gedaan wordt. Soms kan je daarvan leren ;)

Ik heb zelf de Atlantic Aurea hybrid 5.1 die @Fr33z hierboven noemt, en dan met een boilervat, driewegklep en eigen sturing. Ding kan heerlijk laag moduleren (170W elektrisch in voorseizoen en naseizoen), maar kan ook gewoon 6KW leveren als het moet.
Je moet alleen willen knutselen... Pompen staan voor 600 op Marktplaats, nieuw 1500. Originele sturing is kut, daarom wil iedereen er van af.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:54
[...]

Daikin, vallaint, Mitsubishi en Panasonic zijn de A-merken met een goede track record. Wil je dimensioneren op vebruik waarbij airco’s bijverwarmen of wil je dat de warmtepomp het in z’n eentje af kan? Dat maakt nogal uit voor het vermogen. Als je graag een regendouche wil houden zul je of een douchewtw of echt voor een 400 liter vat moeten gaan. 28eu per maand voor een warmtepomp is een utopie tenzij je 30 jaar afsluit.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Fr33z
[...]

ik heb er een paar genoemd. ben benieuwd wat je daar van vindt. of wat je zelf in de overweging belangrijk vindt.

• CryptoNL
Djvdb schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:18:
[...]

Daikin, vallaint, Mitsubishi en Panasonic zijn de A-merken met een goede track record. Wil je dimensioneren op vebruik waarbij airco’s bijverwarmen of wil je dat de warmtepomp het in z’n eentje af kan? Dat maakt nogal uit voor het vermogen. Als je graag een regendouche wil houden zul je of een douchewtw of echt voor een 400 liter vat moeten gaan. 28eu per maand voor een warmtepomp is een utopie tenzij je 30 jaar afsluit.
Goede vragen. Adlar kwam naar voren bij ons, ook een A merk trouwens. Idem voor Quatt en DeWarmte.

Wat wij willen is geld besparen. Hoe we willen verwarmen weten we niet, want we weten niet hoe het voelt om met een WP te verwarmen. Op dit moment gebruiken wij voornamelijk de airco. Dus wat mij betreft kan het zowel als hoofdverwarming als bijverwarming etc.

Die 400 liter vaten zit dat erbij of is dat losse aanschaf of afhankelijk van merk?

WP kost maar 28 euro ja via Warmtefonds.

• Djvdb
CryptoNL schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:22:
[...]

Goede vragen. Adlar kwam naar voren bij ons, ook een A merk trouwens. Idem voor Quatt en DeWarmte.

Wat wij willen is geld besparen. Hoe we willen verwarmen weten we niet, want we weten niet hoe het voelt om met een WP te verwarmen. Op dit moment gebruiken wij voornamelijk de airco. Dus wat mij betreft kan het zowel als hoofdverwarming als bijverwarming etc.

Die 400 liter vaten zit dat erbij of is dat losse aanschaf of afhankelijk van merk?

WP kost maar 28 euro ja via Warmtefonds.
Het warmtefonds is gewoon een lening met rente dus dat bedrag is afhankelijk van hoeveel je voor de wamrtepomp betaald. Ik woon in zwolle en ben bij adlar geweest het is een lokbedrag. Voor full electric ben je gewoon 8k kwijt en dan heb je een 200 liter wpb erbij. Dat gaat niet met een regendouche. Standaard zit er geen 400 liter vat bij de meeste warmtepompen. 200-300 is gangbaar dus je moet uitgaan van een redelijk duur vat.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• CryptoNL
Djvdb schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:34:
[...]

Het warmtefonds is gewoon een lening met rente dus dat bedrag is afhankelijk van hoeveel je voor de wamrtepomp betaald. Ik woon in zwolle en ben bij adlar geweest het is een lokbedrag. Voor full electric ben je gewoon 8k kwijt en dan heb je een 200 liter wpb erbij. Dat gaat niet met een regendouche. Standaard zit er geen 400 liter vat bij de meeste warmtepompen. 200-300 is gangbaar dus je moet uitgaan van een redelijk duur vat.
Uiteraard dat weten we. 8k zag ik inderdaad ook voorbij komen. Zit zo'n vat er altijd bij of is dat afhankelijk per merk?

Voor ons is de rekensom heel simpel; cv kosten vallen weg + netbeheerkosten en vastrecht. Daar komt Warmtefonds voor in de plaats, maar dat is natuurlijk een stuk minder in de maand dan bovenstaande kosten bijelkaar opgeteld. Plus meer eigen verbruik dus minder teruglevering straks als salderen is afgelopen.

[ Voor 4% gewijzigd door CryptoNL op 05-09-2026 16:38 ]

• Djvdb
CryptoNL schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:37:
[...]

Uiteraard dat weten we. 8k zag ik inderdaad ook voorbij komen. Zit zo'n vat er altijd bij of is dat afhankelijk per merk?

Voor ons is de rekensom heel simpel; cv kosten vallen weg + netbeheerkosten en vastrecht. Daar komt Warmtefonds voor in de plaats, maar dat is natuurlijk een stuk minder in de maand dan bovenstaande kosten bijelkaar opgeteld.
Full electric heeft altijd een boilervat tbv het warme water. Hoewel je ervoor kunt kiezen om warmwater op te lossen met een normale elektrische boiler of doorstroomverwarmer maar die hebben veel meer vebruik. Dan is de installatie van de warmtepomp goedkoper omdat deze alleen cv doet maar uiteindelijk zullen je vebruikerskosten op termijn hoger liggen dus is warmtepomp met boiler interessanter.

• CryptoNL
Djvdb schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:44:
[...]

Full electric heeft altijd een boilervat tbv het warme water. Hoewel je ervoor kunt kiezen om warmwater op te lossen met een normale elektrische boiler of doorstroomverwarmer maar die hebben veel meer vebruik. Dan is de installatie van de warmtepomp goedkoper omdat deze alleen cv doet maar uiteindelijk zullen je vebruikerskosten op termijn hoger liggen dus is warmtepomp met boiler interessanter.
Interessant. Cv zullen ze niet weghalen gok ik bij installatie, maar wat kost zo'n groter vat? Veel WP merken hanteren vrijwel geen prijzen op hun websites, handig not.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CryptoNL schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:46:
[...]

Interessant. Cv zullen ze niet weghalen gok ik bij installatie, maar wat kost zo'n groter vat? Veel WP merken hanteren vrijwel geen prijzen op hun websites, handig not.
https://www.groenehoedduu...-liter-hygienetank2s.html

• Fr33z
je leeft in de veronderstellng dat het verplicht is dat terugleveren straks geld kost. Dat is wat eenzijdig gedacht. Je kunt ook dynamisch contract nemen dan heb je bijv geen terugleverkost. En de meeste energieverkopers bieden nu voor 2027 contracten aan waar je terugleververgoeding en terugleverkosten praktisch tzelfde zijn dus netto nul. En zelfs dan: stel er zit 2 cent/kWh verschil in, dat is voor jouw genoemde 4500 kWh/jaar dan 90 euro. Niet significant dus.

verder is mijn berekening wel aardig dat je aan verbruikskosten dus zo'n 325 euro kan besparen. Maybe nog 350-400 op netbeheer en beetje goedkoper onderhoud en dan ben je er wel. De bandbreedte is dus ~675-725 euro besparing per jaar. Wil je dat in bijv 12 jaar terugverdienen dan moet je max 8800 euro uitgeven nu. Dat kan maar is wel goed zoeken. En kan makkelijk als.je zelf dingen oppakt.

• Fr33z
99ruud99 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:37:

Alternatieven:

mijn tip: test eerst even of je huis al genoeg geisoleerd is (je genoeg afgifte hebt). Ja, dadelijk met nieuwe kozijnen zal er paar % extra isolatie komen. Maar dat is tegen achtergrond fluctuatie (ene jaar is kouder dan andere) verwaarloosbaar.
Ga dan pas volgend voorjaar voor een WP kijken, voordeel is dat de aannemers dan ook veel meer tijd hebben, omdat iedereen in najaar een WP (winter) willen, en in voorjaar een airco (zomerhitte) willen.

Hoeveel liter per minuut komt er werkelijk uit jullie douche? en op welke temperatuur komt dit eruit? Want ik maak een inschatting, maar kan zomaar "slechts" 15 liter / minuut zijn (of 25 liter / min), dat maakt nogal wat uit voor de berekening.
6 uur? ik had met.mijn 9kW warmtepomp een 200L vat altijd in 40-50min weer opgewarmd hoor. Dus 400L is dan max 2 uurtjes. 6uur is bij een warmtepompboiler met een miniWPtje dat de hele dag lekker staat te snorren.

• CryptoNL
Fr33z schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:40:
je leeft in de veronderstellng dat het verplicht is dat terugleveren straks geld kost. Dat is wat eenzijdig gedacht. Je kunt ook dynamisch contract nemen dan heb je bijv geen terugleverkost. En de meeste energieverkopers bieden nu voor 2027 contracten aan waar je terugleververgoeding en terugleverkosten praktisch tzelfde zijn dus netto nul. En zelfs dan: stel er zit 2 cent/kWh verschil in, dat is voor jouw genoemde 4500 kWh/jaar dan 90 euro. Niet significant dus.

verder is mijn berekening wel aardig dat je aan verbruikskosten dus zo'n 325 euro kan besparen. Maybe nog 350-400 op netbeheer en beetje goedkoper onderhoud en dan ben je er wel. De bandbreedte is dus ~675-725 euro besparing per jaar. Wil je dat in bijv 12 jaar terugverdienen dan moet je max 8800 euro uitgeven nu. Dat kan maar is wel goed zoeken. En kan makkelijk als.je zelf dingen oppakt.
Wij hebben dynamisch, maar we gaan zeker een bak meer betalen door het vele overschot. Zie bijvoorbeeld deze calculator; https://delightful-marshmallow-060092.netlify.app/

• 99ruud99
  • Nu online
@Fr33z uurtje over 200 liter met 9 kW is 5 uur over 1000 liter, dus 6 uur met 8 kW is niet zo'n heel vreemd getal denk ik?

• CryptoNL
Fr33z schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:40:

Terugverdientijd mag ook wat langer hoor, want waardevermeerdering woning moet je eigenlijk ook meetellen natuurlijk. We hebben nu een oud C label. Met de recente aanpassingen al B of A en dat stijgt straks door naar A+ of A++.

• Fr33z
99ruud99 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:53:
@Fr33z uurtje over 200 liter met 9 kW is 5 uur over 1000 liter, dus 6 uur met 8 kW is niet zo'n heel vreemd getal denk ik?
Mwoah, het is alleen bezopen om 1000L neer te zetten. dat doet niemand. is ook niet te tillen en valt recht door je vloer de verdieping op. ik zou een 300L vat verwachten bij hoge vraag en dan zit je dus op 1,5u. iets anders dan 6.

• Fr33z
CryptoNL schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:51:
[...]

Wij hebben dynamisch, maar we gaan zeker een bak meer betalen door het vele overschot. Zie bijvoorbeeld deze calculator; https://delightful-marshmallow-060092.netlify.app/
ik zou nog even verder verdiepen. Ja je rekening gaat omhoog maar dat komt doordat saldering wegvalt en heel groot financieel effect heeft. niet omdat stroom terugleveren uit je zonnepanelen je arm dreigt te maken. Juiste effect maar onjuiste oorzaak.

Wat jij beschreef met die airco om 'overschot te reduceren' heeft geen financiele basis. of je nou 400 kWh stroom in de zomer in je airco gebruikt of teruglevert tegen 1 a 2 cent kosten gaat om 4 tot 8 euro verschil.

je vragen en denkrichtingen gaan echt nog alle kanten op merk ik. Wil je nou advies over een accu of een WP? die dingen zijn namelijk 99% los van elkaar te zien.

voor de warmtepomp is het vrij makkelijk na te rekenen dat het je ~600 euro per jaar kan besparen zoals ik voor heb gedaan. Voor een thuisaccuutje moet je een losse berekening doen en is het effect veel minder zeker te voorspellen. Maar koppel het aub los want dit gaat niet heel goed qua advies.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 05-09-2026 22:11 ]

• 99ruud99
  • Nu online
Fr33z schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:05:
[...]

Mwoah, het is alleen bezopen om 1000L neer te zetten. dat doet niemand. is ook niet te tillen en valt recht door je vloer de verdieping op. ik zou een 300L vat verwachten bij hoge vraag en dan zit je dus op 1,5u. iets anders dan 6.
Enige nadeel is dat er wel een wens is van 1 uur regendouche met +- 20 liter per minuut... dan loopt een 300 liter boiler erg snel leeg, en dochterlief gaat papa niet lief vinden als die koud moet douchen...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:35:
Bij een WP-boiler is dit helaas zonder mengen (dus groter vat nodig).
Een WPB doet 50+ C, weet je zeker dat je dat zonder mengen wil doen?
Pagina: 1