Ubiquiti Dream Router achter Ziggo glasvezelmodem – ervaring

Pagina: 1
Acties:

• Andys
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:48
Excuses als dit al eerder is beantwoord. Ik heb gezocht, maar kon niet de juiste post vinden.

Op dit moment heb ik thuis glasvezel van Odido. Ik gebruik het standaard optische modem van Odido en daarachter heb ik mijn Ubiquiti Dream Router aangesloten. De installatie was eenvoudig en rechttoe-rechtaan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Delta, waarbij volgens mij aanvullende modules nodig zijn.

Odido heeft inmiddels de prijs voor ons verhoogd en vraagt nu €67 per maand voor 2 Gbit/s. Ondertussen biedt Ziggo ook glasvezel aan in mijn buurt. Omdat we daarnaast al een Vodafone-abonnement hebben, zouden we voor dezelfde 2 Gbit/s de eerste 6 maanden €25 per maand betalen en daarna €49 per maand. Daarbij krijgen we ook nog extra data bij ons Vodafone-abonnement. Financieel lijkt overstappen dus een stuk aantrekkelijker.

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een Ubiquiti Dream Router achter het Ziggo-glasvezelmodem? Werkt dit zonder problemen en hoe ingewikkeld is de configuratie?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ten eerste: als het echt Ziggo is, is dat geen glasvezel als in FTTH, maar gewoon kabelinternet via coax. Ziggo adverteert met een glas netwerk oid, maar dat is tot aan de verdeelkast en dan coax naar de huizen. Maakt verder niks uit btw, behalve dan dat je geen synchrone snelheden moet verwachten.

Dat gezegd hebbende: een Ubiquiti router kan prima met een kabelmodem om gaan. Dubbel nat als dat ding niet in bridge staat, direct als het wel in bridge staat. Maakt de WAN ingang van die Ubiquiti niet uit, dat werkt gewoon.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:41

MsG

Forumzwerver

The Eagle schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:38:
Ten eerste: als het echt Ziggo is, is dat geen glasvezel als in FTTH, maar gewoon kabelinternet via coax. Ziggo adverteert met een glas netwerk oid, maar dat is tot aan de verdeelkast en dan coax naar de huizen. Maakt verder niks uit btw, behalve dan dat je geen synchrone snelheden moet verwachten.

Dat gezegd hebbende: een Ubiquiti router kan prima met een kabelmodem om gaan. Dubbel nat als dat ding niet in bridge staat, direct als het wel in bridge staat. Maakt de WAN ingang van die Ubiquiti niet uit, dat werkt gewoon.
Er zijn ook gebieden waar Ziggo echt glasvezel aanbiedt. Of eigenlijk vooral haar diensten over de glasvezellijn van anderen: https://www.vodafoneziggo...-via-netwerk-delta-fiber/

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kan prima als je in Delta gebied (of edam-volendam en volgens mij nog een paar kleine stukjes) woont en er geen COAX van Ziggo ligt.. (anders leveren ze daar over..) maar welke combinatie modem / ONT er gebruikt wordt geen idee

404 Signature not found

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Kun je niet Odido opzeggen en op naam van je partner een nieuw abo afsluiten? Heb ik ook gedaan. Ze hebben een mooie aanbieding nu, 20 euro voor 12 mnd bij 2 jr abo.

• Andys
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:48
Dit is wat ik op hun website zie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rL3dSa4zeTbU7eCPUmC87S1AeE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IkgX7SwDkt46fhVquIC5WBPk.png?f=user_large
Zo te zien gaat het om een optisch modem en een wifi-router.

Ik zal de wifi-router die zij leveren vervangen door mijn Ubiquiti Dream Router. Ik weet alleen niet of het optische modem eenvoudig vóór de Ubiquiti Dream Router kan worden aangesloten en zonder problemen werkt, of dat het net als bij Delta zal zijn, waar ik veel moeite moest doen en een extra module nodig had om alles werkend te krijgen.

Ik heb ergens gehoord dat Ziggo gebruikmaakt van het netwerk van Delta, dus ik ben bang dat het uiteindelijk gewoon een Delta-modem is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:20
Als zij leveren over het netwerk van Delta, levert Delta een Nokia XS010X-R ONT en kan Ziggo daar een router achter zetten. Ziggo levert op VLAN100 DHCP over het Delta netwerk.
Niet heel anders dan je nu doet met Odido dus, VLAN 300 wordt 100 en klaar. Verder krijg je van Ziggo wel een IPv6 prefix aangeboden...
Pagina: 1