Zowel aardlek als groep er uit bij terugkomst vakantie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ravoltz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-09 08:23
Beste tweakers,

Na thuiskomst van twee weken vakantie kwamen we erachter dat de stroom was uitgevallen. Helaas al twee dagen na vertrek dus alles uit de koelkast en vriezer kon weg.

Ik zag dat zowel de aardlek als de groep van de oven er uit lag. Beide weer omhoog gewipt. Alles bleef aan en de oven doet het nog gewoon. Dit is nog nooit eerder gebeurd en alles lijkt nog gewoon te werken.

Het gebeurde op 22 augustus rond 12 uur want daarna heb ik geen data meer. Even het weer teruggezocht maar het leek een bewolkte maar geen overdreven vochtige dag te zijn geweest.

Het betreft een woning uit 2015 met een 3-fase aansluiting. Wat kan er zijn gebeurt als zowel de aardlek als een groep er zomaar uitgeklapt zijn?

Beste antwoord (via Ravoltz op 08-09-2026 19:00)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:54

FreakNL

Well do ya punk?

Ik neem aan dat je 2 aardlekken hebt met 8 groepen? Of 3 aardlekken 12 groepen? Zoiets? Dat was redelijk standaard in die tijd.

Het moet wel van de groep van de oven komen, aangezien de overige groepen gewoon "aan stonden" (maar natuurlijk niet meer functioneerden). Je hebt dan dus ook pech gehad dat de koelkast en vriezer toevallig op een groep zaten die de aardlek van de ovengroep deelt...

Heb je een foto van de groepenkast?

Paardenmiddel is de oven op een alamat te zetten. Dan blijven je andere groepen tenminste in de lucht. Maar dat is wel symptoombestrijding.

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 07-09-2026 15:39 ]

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:10

de Peer

under peer review

onweer? Of een minder verklaarbaar stroompiekje op het net.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Meten is weten, weerstanden, maar ook even de stekkerdozen/ WCDs van binnen laten controleren van die groep.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Ravoltz
Een aardlek schiet er toch alleen uit bij een lekstroom en een groep toch alleen bij overbelasting? Kan een piekstroom beide veroorzaken?

Ik heb het weer teruggezocht maar geen onweer gevonden. Kan er natuurlijk naast zitten.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-09 17:05
Ravoltz schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:30:
Een aardlek schiet er toch alleen uit bij een lekstroom en een groep toch alleen bij overbelasting? Kan een piekstroom beide veroorzaken?

Ik heb het weer teruggezocht maar geen onweer gevonden. Kan er natuurlijk naast zitten.
In theorie wel ja. Als de selectiviteit niet perfect is kan anders voorkomen.
Ergens een fase draad die een behuizing kan raken klinkt plausibel.

[ Voor 9% gewijzigd door blubbers op 04-09-2026 16:36 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:33
Regende het die dag?

Zit er buitenverlichting, airco's (buitenunit), of dergelijke op die groep?

• Ravoltz
Vorkie schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:29:
Meten is weten, weerstanden, maar ook even de stekkerdozen/ WCDs van binnen laten controleren van die groep.
Had natuurlijk even moeten vermelden dat het om een speciale groep gaat voor een oven. Er zit een enkele wcd op voor een oven. De wcd lijkt in orde te zijn.

• GoodOld
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:02
Ik had jarenlang last van een onregelmatig uitvallende aardlek. Altijd in de vakantie uiteraard... Er zijn meerdere electriciens uren aan zoeken, testen en meten geweest. Totdat ééntje zo slim was om de aardlekschakelaar te vervangen. Daarmee was het probleem opgelost.
Dus misschien dat eens bestuderen?

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09 18:48

Fe2O3

Ja das roest

Veel onweer die dagen .... Vraag je buren?

Dum de dum

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 20:19
Welke oven heb je precies? Mogelijk is dan te achterhalen welke beveiligingssystemen er in de oven zitten en of die mogelijk de oorzaak van de uitschakeling gegeven hebben.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:57
Fe2O3 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:07:
Veel onweer die dagen .... Vraag je buren?
Dat kun je evt ook zelf terugzoeken: https://www.knmi.nl/neder...fische-overzichten/onweer

edit:
22 augustus zijn er wel een aantal (368) ontladingen geweest

Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/klimatologie/geografische-overzichten/onweer/20260822.png

[ Voor 25% gewijzigd door DonJunior op 07-09-2026 12:13 ]

*sowieso

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-09 15:00
Ik las eerst "Zowel aardlek als groep terug uit vakantie"

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:24

Reinier

\o/

jellybrah schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:55:
En ik las "Dit is nog nooit eerder gebeurt" en toen stopte ik met lezen vanwege oogpijn.

Acties:
  • Beste antwoord ✓

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:54

FreakNL

Well do ya punk?

Ik neem aan dat je 2 aardlekken hebt met 8 groepen? Of 3 aardlekken 12 groepen? Zoiets? Dat was redelijk standaard in die tijd.

Het moet wel van de groep van de oven komen, aangezien de overige groepen gewoon "aan stonden" (maar natuurlijk niet meer functioneerden). Je hebt dan dus ook pech gehad dat de koelkast en vriezer toevallig op een groep zaten die de aardlek van de ovengroep deelt...

Paardenmiddel is de oven op een alamat te zetten. Dan blijven je andere groepen tenminste in de lucht. Maar dat is wel symptoombestrijding.

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 07-09-2026 15:39 ]

• FreddyJay
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-09 17:34
Ook gehad. Weliswaar niet in mijn vakantie maar toch.

Bleek wcd verkeerd aangesloten te zijn (nieuwbouw). Na opnieuw aansluiten van de wcd , opgelost.

Wellicht ideetje om wcd even goed te laten bekijken.

• Ravoltz
jellybrah schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:55:
Hoe zou jij dit verwoorden om verwarring te voorkomen?
Reinier schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:59:
[...]

En ik las "Dit is nog nooit eerder gebeurt" en toen stopte ik met lezen vanwege oogpijn.
Sorry hoor maar ik gebruik geen AI om mijn teksten te schrijven. Bedankt voor deze behulpzame reactie.

• Ravoltz
Bedankt voor alle reacties. Aangezien ik voorlopig nog even niet op vakantie ga denk ik dat ik het maar even aankijk.
FreakNL schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:35:

3 fases met elk een eigen aardlek met daarop elk max 4 groepen. Vrij standaard volgens mij inderdaad.

Mocht het toch nog eens gebeuren dan kan ik inderdaad een alamat plaatsen. We hebben de oven (en magnetronfunctie) al een aantal keren gebruikt maar deze lijkt gewoon te werken.

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-09 15:00
Ravoltz schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:51:

Hoe zou jij dit verwoorden om verwarring te voorkomen?
Het was gewoon grappig, that's it ;)
Pagina: 1