Zowel aardlek als groep er uit bij terugkomst vakantie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ravoltz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:21
Beste tweakers,

Na thuiskomst van twee weken vakantie kwamen we erachter dat de stroom was uitgevallen. Helaas al twee dagen na vertrek dus alles uit de koelkast en vriezer kon weg.

Ik zag dat zowel de aardlek als de groep van de oven er uit lag. Beide weer omhoog gewipt. Alles bleef aan en de oven doet het nog gewoon. Dit is nog nooit eerder gebeurt en alles lijkt nog gewoon te werken.

Het lijkt gebeurt te zijn op 22 augustus rond 12 uur want daarna heb ik geen data meer. Even het weer teruggezocht maar het leek een bewolkte maar geen overdreven vochtige dag te zijn geweest.

Het betreft een woning uit 2015 met een 3-fase aansluiting. Wat kan er zijn gebeurt als zowel de aardlek als een groep er zomaar uitgeklapt zijn?

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:06

de Peer

under peer review

onweer? Of een minder verklaarbaar stroompiekje op het net.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Meten is weten, weerstanden, maar ook even de stekkerdozen/ WCDs van binnen laten controleren van die groep.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Ravoltz
Een aardlek schiet er toch alleen uit bij een lekstroom en een groep toch alleen bij overbelasting? Kan een piekstroom beide veroorzaken?

Ik heb het weer teruggezocht maar geen onweer gevonden. Kan er natuurlijk naast zitten.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:02
Ravoltz schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:30:
Een aardlek schiet er toch alleen uit bij een lekstroom en een groep toch alleen bij overbelasting? Kan een piekstroom beide veroorzaken?

Ik heb het weer teruggezocht maar geen onweer gevonden. Kan er natuurlijk naast zitten.
In theorie wel ja. Als de selectiviteit niet perfect is kan anders voorkomen.
Ergens een fase draad die een behuizing kan raken klinkt plausibel.

[ Voor 9% gewijzigd door blubbers op 04-09-2026 16:36 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:42
Regende het die dag?

Zit er buitenverlichting, airco's (buitenunit), of dergelijke op die groep?

• Ravoltz
Vorkie schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:29:
Meten is weten, weerstanden, maar ook even de stekkerdozen/ WCDs van binnen laten controleren van die groep.
Had natuurlijk even moeten vermelden dat het om een speciale groep gaat voor een oven. Er zit een enkele wcd op voor een oven. De wcd lijkt in orde te zijn.

• GoodOld
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:48
Ik had jarenlang last van een onregelmatig uitvallende aardlek. Altijd in de vakantie uiteraard... Er zijn meerdere electriciens uren aan zoeken, testen en meten geweest. Totdat ééntje zo slim was om de aardlekschakelaar te vervangen. Daarmee was het probleem opgelost.
Dus misschien dat eens bestuderen?

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:12

Fe2O3

Ja das roest

Veel onweer die dagen .... Vraag je buren?

Dum de dum

Pagina: 1