Vraag

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:16
Ik zat al een tijdje naar een flinke container ombouw naast onze garage.
Hebben bij ons huis een inham van 3,7 meter land en 107cm diep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OtO-DIXM9UIcJjYPDBRPEGm-mM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GVPBUGlqMjLEcdl2NVrAjWtt.png?f=user_large

Nu staan hier altijd de container en zat al te kijken dat een commerciële of andere zelfbouw container ombouw hier wel mooi past.
Maar ik wil eigenlijk altijd ook wel meer zonnepanelen. En zonnepanelen zijn eigenlijk ook wel voordelige panelen tegenwoordig. Dus ik dacht waarom niet een heel hokje van zonnepanelen maken.
Voor de maatvoering zou ik dan op 3 deuren uit komen voor een breedte die groot genoeg is voor 4 containers. Dus is niet perfect. Maar we hebben eigenlijk ook maar 3 grote container en de extra ruimte wilde ik gebruiken voor opslag.

Heb wat verschillende varianten geprobeerd:
iets bredere panelen met een schuin(er) dak bijvoorbeeld om het niet te diep te maken. Maar dan moet het voor paneel weer van een andere materiaal enz,
Uiteindelijk kwam ik op zoiets ui:
Panelen gebruiken die minder dan 107cm breed zijn.
-twee vaste panelen bijna vlak als dak. 1 paneel vast aan de "voorkant"
En dan 3 panelen als vertikalen deuren:
Heb eerlijk gezegd nog geen idee of je panelen veel zou moeten verstevigen bij gebruik als deur. Of een wieltje onder de hoek zetten om te ondersteunen oid.

Ai impressie zou zoiets moeten worden, let niet teveel op de AI details:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbr4xCqOqDfSyMySAeaJMj2JrvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z3ajHWzCSd8Pbs5GOj7BLaNa.png?f=fotoalbum_large
Vinden jullie dit een goed plan? Super lelijk? Iemand anders wel eens zoiets gemaakt? Tips voor de constructie?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, Volvo V60 T6 plugin, Home Assistant

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:09

de Peer

under peer review

Ik zou het gescheiden houden. Zonnepanelen op je dak, en dan hier gewoon een deksel/deur die qua materialen/functionaliteit het meest voldoet voor deze toepassing.

Misschien een ander verhaal als dit je enige 5 panelen zouden zijn, maar je hebt al bijna 12 kWp liggen. Dan voegen deze 5 niet zo veel toe en heb je er eerder last van.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:04

D4NG3R

kiwi

:)

Gaat dit gezien de donkere kleuren niet ontzettend warm worden? In de zomermaanden heeft de GFT bak nu al een behoorlijke aura, laat staan als je deze afsluit in een nog warmer hok en het al helemaal niet meer kan ontluchten.

Lijkt me geen pretje als je een keer bij de bakken moet. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ice-T106
Commerciële oplossingen zien er bijvoorbeeld zo uit, die hebben dan toch ongeveer dezelfde nadelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_4R5z0UCg612aNz_ejgnke0-7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oiAH7cUScfKn3XYETfKOvihB.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, Volvo V60 T6 plugin, Home Assistant

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12
ice-T106 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:39:
Commerciële oplossingen zien er bijvoorbeeld zo uit, die hebben dan toch ongeveer dezelfde nadelen?
Als de ombouw vol in de zon staat wel. Daarom kan je ze ook beter in de schaduw zetten.

Een ombouw met zonnepanelen moet je dan weer flink in de zon zetten om het nog iets op te laten leveren.

Spel en typfouten voorbehouden

• Aardworm
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:02
Mijn advies: doe het niet. Ik verwacht niet dat dit ooit genoeg gaat opleveren om de moeite waard te zijn. Op het dak zou eventueel nog kunnen.

Panelen met afwijkende of kleinere formaten, zoals flexibele panelen, zijn doorgaans al minder efficiënt. Als je vervolgens verschillende panelen gaat combineren, wordt het er meestal ook niet beter op.

Als je daar dan toch graag extra zonnepanelen wilt plaatsen, zou ik eerder kijken of je ze verticaal tegen de muur kunt hangen. Dat lijkt me een stuk zinvoller. (Ook afhankelijk van de richting)

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:53
Leuk plan!
Qua efficientie zou ik het houden op 2 panelen als dakje. Je moet maar net de juiste maat hebben voor de deuren, en die zullen maar nauwelijks iets opleveren.
Aan de andere kant: zonnepanelen zijn per m2 oppervlakte goedkoper dan sommige houtafwerkingen. Een houten schuurtje heeft nooit de kans zichzelf terug te verdienen, een pv schuurtje wel!

• ice-T106
Het zijn gewoon normale fixed panelen die normaal op je dak liggen. En ook expres voor allemaal dezelfde gekozen om ook geen kleurverschil tussen de panelen te hebben.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik zie zoveel moeilijkheden...

Panelen zijn niet stijf, dus je hebt een behoorlijk frame nodig.
De hoeken zijn totaal verschillend, dus je zal met micro-optimizers moeten gaan werken. Waar laat je die?
Hoe gaat de bekabeling lopen?
Hoe ga je afval weggooien, twee containerdeksels aan één paneeldeksel knopen?
Panelen zijn zwaar, kilo of 25 zomaar, hoe zijn die eraan toe als je die 10 keer laat dichtvallen? En na 100 keer? Ga je de deksels tillen en dempen met een gasveer?

Plus de rest van alle genoemde bezwaren.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien kan je SF panelen gebruiken met de maat 977 x 1250 ?
https://www.marktplaats.n...zonnepaneel-made-in-japan

Daar kun je er al 3 in serie zetten (of 4 of 5) voor op een string omvormer ivm 87 Vmpp
Schaduw op de korte kant (bedekkend) heeft weinig negatief effect, paneel zal minder doen
Schaduw op de lange kant (bedekkend) heeft veel effect, paneel zal erg weinig nog doen.
Dus daar wel rekening mee houden.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1