Huidige build upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Grasmeijer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-09 10:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1440p gamen. Ik wil niet een compleet nieuw systeem bouwen, maar mijn huidige pc simpelweg de slimste upgrade geven, zodat ik weer een paar jaar vooruit kan.
Gaat dan vooral om games als cyberpunk, GTA 5- en straks 6. Met op 2e scherm youtube/streampje.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb € 1.000 te besteden als dit inhoudt dat ik er echt weer een paar jaar tegenaan kan, maar liefst minder. Een complete nieuwe build volgens de BBG lijkt mij op dit moment zonde van het geld. Als ik budget overhoudt voor 2x nieuwe monitor zou dat top zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn HUIDIGE pc:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 150,99€ 150,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-I Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C18BBK2/32€ 308,55€ 308,55
1VoedingenSilverstone DA850R Gold (12V-2x6) Zwart€ 92,90€ 92,90
1Interne ssd'sSamsung 750 EVO (retail) 500GB€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sWD Blue SN570 1TB€ 179,99€ 179,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ ....
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nou dat vraag ik mij dus af. Waarmee haal ik de meeste winst? Ik denk vooral een betere CPU? En wellicht een nieuwere 2TB SSD?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, als het maar compatible is. Dus AMD voor cpu

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag meedenken in wat een mooie upgrade zou zijn. Misschien zie ik hele logische dingen over het hoofd. Mijn huidige build voelt soms nogal traag aan bij he spelen van bijvoorbeeld cyberpunk. Er zijn programma's om dit te checken toch? Waar de bottleneck precies zit. Soms voelt mijn PC trager dan deze zou moeten zijn. Ik wil sws een clean windows doen, deze staat nu nog op de oude SSD.

Beste antwoord (via Grasmeijer op 05-09-2026 00:43)

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-09 19:49
9070 XT is inderdaad de meest logische upgrade, maar met de huidige prijzen vraag ik me wel af of dit de moeite waard is vanaf een 7800 XT én als je dan de huidige CPU houdt.

Wil je de CPU upgraden dan is de 5800x3D inderdaad de te noemen optie, maar die is ook relatief duur zowel voor de leeftijd van het model, als voor de winst die je behaalt en t.o.v. snellere AM5 modellen.

Upgrade je beide, GPU en CPU, dan wordt het echt een flinke investering.

Ik vind de huidige setup eigenlijk een erg mooi gebalanceerde AM4 build. Ik zou het persoonlijk nog liever één à twee jaar uitzingen, bijsparen en dan de overstap maken naar een nieuwere generatie.

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:56
Meeste winst zit er in een videokaart upgrade.
Een 9070 XT zou een mooie zijn.

Blijft over de processor, een nieuwe 5800X3D is er voor 320 euro.
2e hands vind ik 250 a 275 de max.
Maar dat is ook geld wat je in extra opslag kan stoppen. dat is later meetenemen naar een nieuwe pc.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:08

SpamLame

niks

Opslag is duur, als je geen ruimte gebrek hebt zou ik dat niet doen. Maybe een HDD voor
CPU is een X3D variant zoals al geopperd.
GPU zou ik ook de 9070XT kiezen.
2de hands is mijn eerste keuze om te kijken

• Lightfeet078
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 04-09 16:39
Binnen de AM4 socket valt niet heel veel meer te doen om je systeem future proof te maken, naast inderdaad zoals D-dark aangeeft een 5800X3D aanschaffen.

Is Intel gezien dat je hoogstwaarschijnlijk "toch" voor een andere socket moet gaan dan alsnog geen optie en wil je ook op een semi-nieuw systeem bij AMD blijven?

Je SSD's zijn inderdaad niet erg vlot, namelijk een SATA en een "budget" NVME.

De opties die je in mijn optiek hebt
- Upgraden naar AM5 met bijbehorende CPU en geheugen en nieuwe NVME SSD
- Overstappen naar Intel met bijbehorende CPU en dergelijke
- 5800X3D in je huidige build stoppen, en betere / snellere NVME halen (minst dure oplossing)

Je GPU lijkt mij wel voldoende voor wat je nu doet, we weten ook niet wanneer en of GTA6 uberhaubt naar de PC komt. Een 9070XT is naar verluid circa 30% sneller als wat je nu hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door Lightfeet078 op 04-09-2026 16:15 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Polyprobatos
9070 XT is inderdaad de meest logische upgrade, maar met de huidige prijzen vraag ik me wel af of dit de moeite waard is vanaf een 7800 XT én als je dan de huidige CPU houdt.

Wil je de CPU upgraden dan is de 5800x3D inderdaad de te noemen optie, maar die is ook relatief duur zowel voor de leeftijd van het model, als voor de winst die je behaalt en t.o.v. snellere AM5 modellen.

Upgrade je beide, GPU en CPU, dan wordt het echt een flinke investering.

Ik vind de huidige setup eigenlijk een erg mooi gebalanceerde AM4 build. Ik zou het persoonlijk nog liever één à twee jaar uitzingen, bijsparen en dan de overstap maken naar een nieuwere generatie.

• Grasmeijer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-09 10:31
Bedankt voor de reacties!

Misschien is wachten dan inderdaad nog wel de beste zet, en dan de overstap maken. Ik kwam er net tot mijn grote verbazing achter dan mijn ram maar op 2133 draait. Even de bios ingedoken. Dus.... Dat is al met al een "gratis" upgrade. Wat een domme fout haha.

Ik denk er nog even over na... Dan houd ik mooi budget over voor 2 monitors. Hier nog tips? Hoef geen RGB/geluid of andere poespas

• SpamLame

SpamLame

niks

Grasmeijer schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:53:
.....

Ik denk er nog even over na... Dan houd ik mooi budget over voor 2 monitors. Hier nog tips? Hoef geen RGB/geluid of andere poespas
Eh nee, welke resolutie, refreshrate, curved ja/nee, beeldverhouding, hoeveel inch, welke input(s), welk panel (ips/mva/oled) en ga zo maar door
Lees even de Best Buy Guide: Monitor Best Buy Guide

• Polyprobatos
SpamLame schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:23:
[...]

Eh nee, welke resolutie, refreshrate, curved ja/nee, beeldverhouding, hoeveel inch, welke input(s), welk panel (ips/mva/oled) en ga zo maar door
Lees even de Best Buy Guide: Monitor Best Buy Guide
Yep, wat wil je is de vraag.

Met twee schermen, wil je over het algemeen niet te groot. AOC heeft leuke kleine 24" schermen die wél 1440p zijn. M'n broertje heeft er een, ik weet alleen niet meer welke. Ik denk zoiets: uitvoering: AOC Gaming Q24G4RE Zwart

Als je net een slagje groter wil; ik ben zelf Iiyama fanboy, omdat dat in de jaren '90 hét merk was voor schermen. Ze maken nog steeds goede schermen, zonder poespas, vaak voor een betrekkelijk lage prijs: uitvoering: Iiyama G-Master GB2741QSU-B1 Zwart

• SpamLame

SpamLame

niks

Dat kan ik me herinneren, maar of dat nog zo is..
Heb hier een GB2770QSU die met image retention kampt.

Maar goed ook voor monitors kijk ik 2dehands, dus dat geluk/pech kan je hebben.
En de prijzen zijn best schappelijk in mijn ogen.
27" ++ met 2560*1440 categorie: Monitors
Pagina: 1