Nieuws melden zonder link

Pagina: 1
Acties:

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:02
Hoe werkt dat? Er is nog geen artikel online, maar krijg net een mail van ROBBshop dat er een cyberaanval heeft plaatsgevonden en er van alles buitgemaakt is. Zeker op Tweakers een bekende shop.

All your base are belong to us!

• Drardollan
Beste klant,

Je ontvangt deze e-mail omdat wij je uit voorzorg willen waarschuwen voor eventuele risico’s als gevolg van een cyberaanval bij ROBBshop. We vinden deze situatie heel vervelend en informeren je hierover graag zo goed mogelijk.

Wat is er aan de hand?

Onlangs is ROBBshop getroffen door een cyberaanval. Uit ons onderzoek is gebleken dat een klein deel van onze klantgegevens wellicht is geraakt. Aangezien wij niet precies kunnen achterhalen van welke klanten de gegevens zijn geraakt, informeren wij je graag uit voorzorg.

Om welke gegevens gaat het?

Ons onderzoek laat zien dat de gelekte informatie mogelijk de volgende gegevens bevat:

Volledige naam
Klantnummer
Adres
Telefoonnummer
E-mailadres
Geboortedatum
Bestelgeschiedenis
Btw-nummer
Wachtwoord-hashes (een unieke digitale afdruk van je wachtwoord waarmee een systeem kan controleren of je wachtwoord klopt, zonder het echte wachtwoord op te slaan. Jouw daadwerkelijke wachtwoord is dus niet zichtbaar in de data en dus ook niet geraakt.)

Dit is niet gelekt:

IBAN (rekeningnummer)
Creditcardgegevens

Wat kan ik doen als klant?

Wees extra alert op verdachte activiteiten. Voorbeelden hiervan kunnen zijn:

Met je naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres kunnen cybercriminelen proberen contact met je op te nemen. Ze doen zich hierbij wellicht voor als medewerker van ROBBshop, je bank of een andere organisatie. Wees daarom altijd alert bij telefoontjes, sms'jes, WhatsApp-berichten of e-mails die je hierover ontvangt.
Wees voorzichtig met het openen van links in e-mails, sms'jes en appjes. Verdachte berichten zijn vaak te herkennen aan taalfouten of een afzender die je niet kent. Controleer daarom altijd het telefoonnummer van de afzender of kijk goed naar wat er ná het ‘@’-teken van een e-mailadres staat.

Cyberincidenten komen helaas steeds vaker voor en geen enkele organisatie is volledig immuun. Niet elk datalek resulteert daadwerkelijk in misbruik, maar we kunnen niet garanderen dat misbruik van jouw gegevens is uitgesloten.

Waarom laten we je dit weten?

Transparantie is een kernwaarde binnen onze organisatie. Daarnaast willen we je uit voorzorg informeren, zodat je passende actie kunt ondernemen bij mogelijke ongebruikelijke activiteiten. Jouw vertrouwen en veiligheid staan bij ons altijd voorop.

Welke acties hebben wij ondernomen?

Als gevolg van dit beveiligingsincident hebben wij, samen met externe experts, de volgende stappen ondernomen:

Directe beperking van de schade: zodra het incident werd ontdekt, is de onbevoegde toegang onmiddellijk geblokkeerd.
Verplichte reset van je wachtwoord: uit voorzorg hebben wij alle wachtwoorden gereset. Je kunt daardoor niet meer inloggen met je oude inloggegevens. Klik bij het inloggen op ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’ om een nieuw wachtwoord aan te maken.
Versterkte beveiliging: samen met een team van externe experts hebben wij aanvullende technische maatregelen doorgevoerd om onze systemen nog beter te beschermen.
Regelgeving & transparantie: het datalek is door ons gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Ondersteuning voor jou als klant: heb je vragen naar aanleiding van deze cyberaanval? Dan vragen we je bij voorkeur om te reageren op deze e-mail.

Wij betreuren de situatie enorm en bieden onze welgemeende excuses aan. We doen er alles aan om jouw gegevens in de toekomst nog beter te beschermen.

Met vriendelijke groet,
Rob van Brunschot
ROBBshop

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wachten tot een andere site hem oppikt vrees ik ;-)

• Drardollan
Blasterxp schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:09:
Wachten tot een andere site hem oppikt vrees ik ;-)
Nu staat Tweakers meestal niet vooraan bij de nieuwsberichten, maar dat is toch wel erg knullig voor een techsite als dat de enige optie zou zijn?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:56

Esumontere

Floep, banaan.

Je kunt ook een tip delen zonder link, door het veld leeg te laten. Staat ook in de uitleg bij het tip de redactie veld.

Ik heb dezelfde mail gehad, en het zojuist gemeld op Tweakers.

• Drardollan
Esumontere schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:11:
Je kunt ook een tip delen zonder link, door het veld leeg te laten. Staat ook in de uitleg bij het tip de redactie veld.

Ik heb dezelfde mail gehad, en het zojuist gemeld op Tweakers.
Dat had ik gemist, werd afgeleid door de grote link vraag. Dank, duidelijk!

Pagina: 1