Ha mede-Tweaker, wij gaan verbouwen en ik wil de juiste keuze maken voor verwarming. Ik ben benieuwd naar jullie advies waar het beste voor te kiezen en waarom.
Huidige situatie
Adviseurs zijn een beetje wisselend, ik heb idee dat ze vooral de merken willen verkopen die ze kennen (logisch) en geen gedoe willen en daarom maar een hybride installatie neerzetten van het merk dat ze kennen, en je altijd de ‘veilige’ back-up hebt met je gasaansluiting.
Ik denk dan zelf aan de meerkosten later voor eventuele aanpassingen voor all-electric en de vastrecht kosten voor gas. Verder heb ik een 3x25A aansluiting en denk dat het het niet waard is om naar 3x35A te moeten (daarnaast zitten we op slot hier).
Doel is ten eerste kostenbesparing en niet afhankelijk zijn van gekkigheid in landen waar het gas vandaan komt, ten tweede CO2 uitstoot beperking (maar niet tot het uiterste).
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Huidige situatie
- Jaren ‘30 2-onder-1 kap huis
- Radiatoren en convectoren (van die witte lange bakken op pootjes)
- CV ketel uit 2016
- Verbouwd in 2001, dus isolatie volgens maatstaven toen, een aantal isolatiemaatregelen heb ik zelf kunnen zien:
- Dakisolatie samengeperst glaswol, ongeveer 9cm
- Uitbouw 8cm PIR platen in plat dak
- Uitbouw 14cm in muur, maar geen idee wat en of echt 14cm (staat op de bouwtekening)
- Uitbouw heeft vloerisolatie, lijken van die witte piepschuimachtige bakken onder de vloer te zitten
- Na-isolatie spouw (2023) EPS korrels - Rd-waarde 1,74
- Dubbelglas uit 2001, dus geen HR++ glas o.i.d.
- Huidig gasverbruik ±1700 kuub inclusief koken en warmwater
- Oude gedeelte (ongeveer 50% van beneden verdieping) houten vloer eruit, schuimbeton erin. Geen idee of de houten vloer nu geïsoleerd is
- Vloerverwarming beneden
- Boven met airco’s verwarmen en koelen
- Tussenvloeren worden geïsoleerd met cellulosevlokken, om warmte op juiste plek te houden en t.b.v. geluiddemping
- Elektrische kookplaat en Quooker (dus daar geen gas meer voor nodig)
Adviseurs zijn een beetje wisselend, ik heb idee dat ze vooral de merken willen verkopen die ze kennen (logisch) en geen gedoe willen en daarom maar een hybride installatie neerzetten van het merk dat ze kennen, en je altijd de ‘veilige’ back-up hebt met je gasaansluiting.
Ik denk dan zelf aan de meerkosten later voor eventuele aanpassingen voor all-electric en de vastrecht kosten voor gas. Verder heb ik een 3x25A aansluiting en denk dat het het niet waard is om naar 3x35A te moeten (daarnaast zitten we op slot hier).
Doel is ten eerste kostenbesparing en niet afhankelijk zijn van gekkigheid in landen waar het gas vandaan komt, ten tweede CO2 uitstoot beperking (maar niet tot het uiterste).
Hoe zouden jullie dit aanpakken?