• RonG
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:33
Ha mede-Tweaker, wij gaan verbouwen en ik wil de juiste keuze maken voor verwarming. Ik ben benieuwd naar jullie advies waar het beste voor te kiezen en waarom.

Huidige situatie
  • Jaren ‘30 2-onder-1 kap huis
  • Radiatoren en convectoren (van die witte lange bakken op pootjes)
  • CV ketel uit 2016
  • Verbouwd in 2001, dus isolatie volgens maatstaven toen, een aantal isolatiemaatregelen heb ik zelf kunnen zien:
    • Dakisolatie samengeperst glaswol, ongeveer 9cm
    • Uitbouw 8cm PIR platen in plat dak
    • Uitbouw 14cm in muur, maar geen idee wat en of echt 14cm (staat op de bouwtekening)
    • Uitbouw heeft vloerisolatie, lijken van die witte piepschuimachtige bakken onder de vloer te zitten
    • Na-isolatie spouw (2023) EPS korrels - Rd-waarde 1,74
    • Dubbelglas uit 2001, dus geen HR++ glas o.i.d.
  • Huidig gasverbruik ±1700 kuub inclusief koken en warmwater
Relevante aanpassingen tijdens verbouwing
  • Oude gedeelte (ongeveer 50% van beneden verdieping) houten vloer eruit, schuimbeton erin. Geen idee of de houten vloer nu geïsoleerd is
  • Vloerverwarming beneden
  • Boven met airco’s verwarmen en koelen
  • Tussenvloeren worden geïsoleerd met cellulosevlokken, om warmte op juiste plek te houden en t.b.v. geluiddemping
  • Elektrische kookplaat en Quooker (dus daar geen gas meer voor nodig)
Ik wil weten of ik het beste een hybride of all-electric installatie kan nemen, of een hybride opstelling welke all-electric ready is. Ik verwacht over 5 jaar ofzo de glazen achterpui te vernieuwen en dan ook de overige ramen mee te nemen. Ik wil voorkomen dat ik dan wellicht all-electric kan verwarmen, en dat ik dan weer alles moet verbouwen omdat leidingwerk anders moet en er een boiler voor warm water moet komen. Of dat het elektrische gedeelte van de hybride installatie te weinig vermogen heeft om zelfstandig te kunnen verwarmen en dat ik beter ipv 5kW 7kW had kunnen nemen. Nu gaat alles open, ik heb deze kans maar 1 keer.

Adviseurs zijn een beetje wisselend, ik heb idee dat ze vooral de merken willen verkopen die ze kennen (logisch) en geen gedoe willen en daarom maar een hybride installatie neerzetten van het merk dat ze kennen, en je altijd de ‘veilige’ back-up hebt met je gasaansluiting.

Ik denk dan zelf aan de meerkosten later voor eventuele aanpassingen voor all-electric en de vastrecht kosten voor gas. Verder heb ik een 3x25A aansluiting en denk dat het het niet waard is om naar 3x35A te moeten (daarnaast zitten we op slot hier).

Doel is ten eerste kostenbesparing en niet afhankelijk zijn van gekkigheid in landen waar het gas vandaan komt, ten tweede CO2 uitstoot beperking (maar niet tot het uiterste).

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 04:29
Ik denk meteen all-electric. Blijven er na je verbouwing nog convectoren en radiatoren staan? Hoeveel m2 vloerverwarming had je in gedachte?

Maak je geen zorgen over de 3x25A, dat is meer dan genoeg, zelfs een 9kW warmtepomp met COP3 komt uit op 3kW/13A, met alleen piekjes tijdens defrosts, op een hele koude dag dus nog geen 20% van je Electra-aansluiting.

Stel dat je niet extra zou isoleren kom je uit op een warmtevraag bij -10 van 9kW, misschien 3-4kW daarvan boven voor de lucht-lucht? dus heb jij een 5-6kW lucht-water warmtepomp beneden nodig. Je moet dat vermogen dan wel weer kwijt kunnen de ruimte in, vandaar de vraag naar het aantal m2 vloerverwarming en eventueel overige afgifte.

gasweg.nl

• RonG
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:33
asdfvdsa schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:03:
Ik denk meteen all-electric. Blijven er na je verbouwing nog convectoren en radiatoren staan? Hoeveel m2 vloerverwarming had je in gedachte?
Dank voor je reactie. Er blijven geen radiatoren/convectoren staan. Vloerverwarming komt beneden in principe overal (behalve onder keukenkastjes etc). Dat wordt zo’n 65m2.

Hoe bepaal je die kW? Ik merk dat ik bv Koevlaas methode lastig vind omdat dat uitgaat van verbruik voor hele huis en met flink andere situatie.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:10
RonG schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:27:
[...]

Dank voor je reactie. Er blijven geen radiatoren/convectoren staan. Vloerverwarming komt beneden in principe overal (behalve onder keukenkastjes etc). Dat wordt zo’n 65m2.

Hoe bepaal je die kW? Ik merk dat ik bv Koevlaas methode lastig vind omdat dat uitgaat van verbruik voor hele huis en met flink andere situatie.
Bedenk ook dat het maximum vemogen wordt bepaald door een situatie die zelden voorkomt. Je zou jezelf de vraag kunnen stellen of je het erg vindt dat het in de woonkamer geen 20 maar 19 graden wordt op die ene dag of week in het jaar met vrieskou. Ik zou er niet te krampachtig mee omgaan.

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:33
Op basis van je m2.en verbouwing en de resultaten die eruit komen zou je met een ruime 5kW genoeg moeten hebben, maar ik zou toch voor een 7kW gaan, oude huizen kunnen gewoon wat lekken hebben als het hard waait en koud is.

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 04:29
RonG schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:27:
[...]

Zoveel veranderd er ook weer niet. Je hield je huis warm en nu maak je een kleine verbetering aan de isolatie (vloerverwarming in een deel van het huis), en wil je je huis weer warm houden. Koevlaas lijkt mij prima geschikt.

Als je vanuit de vloer rekent is het lastig om meer dan 6.0kW erdoor heen te pompen, uitgaande van 10cm hart op hart (https://albrand.nl/storage/downloads/technische-informatie/warmteafgifte_16x2_lr.pdf), 6 a 7 kW is ook vanuit dat perspectief een prima keuze. Samen met de L/L kom je dan makkelijk op het Koevlaas-vermogen uit.

gasweg.nl

Pagina: 1