Goedemorgen,
Sinds gisteren heeft mijn 'Gigabyte AORUS Radeon RX 9070 XT ELITE' issues, heb er op gegamed voor 1,5/2maand zonder problemen en sinds gisteren zonder dat er updates zijn geinstalleerd begon het met de issues. Daarna meteen GPU driver update gedaan/chipset/Bios, allemaal geen effect. De PC herkent de 9070XT wel en hij geeft licht in de kast, maar zodra er 1 driver op komt is het issue weer aanwezig. Ik had de GPU in de Adrealin software gedownvolt/powererd omdat ik vond dat hij nogal snel warm werd 90-105 graden, na wat finetuning zat hij tussen de 70-80 graden probleemloos, wel vergat de AMD software regelmatig mijn config die ik had opgesteld, dus moest ik het profiel opnieuw importeren.
Deze melding komt meestal naar voren, maar ook niet altijd...
De uitgesmeerde tekst of onzichtbaar in dit geval, als voorbeeld:
Mijn build:
Sinds gisteren heeft mijn 'Gigabyte AORUS Radeon RX 9070 XT ELITE' issues, heb er op gegamed voor 1,5/2maand zonder problemen en sinds gisteren zonder dat er updates zijn geinstalleerd begon het met de issues. Daarna meteen GPU driver update gedaan/chipset/Bios, allemaal geen effect. De PC herkent de 9070XT wel en hij geeft licht in de kast, maar zodra er 1 driver op komt is het issue weer aanwezig. Ik had de GPU in de Adrealin software gedownvolt/powererd omdat ik vond dat hij nogal snel warm werd 90-105 graden, na wat finetuning zat hij tussen de 70-80 graden probleemloos, wel vergat de AMD software regelmatig mijn config die ik had opgesteld, dus moest ik het profiel opnieuw importeren.
Symptomen:
- Sinds gisteren rond 12:00 uur plotselinge en continue zwarte schermen (TDR-time-outs), zelfs bij minimale belasting op het bureaublad (zoals het openen van Google Chrome).
- Duidelijke visuele artefacten: zwarte blokjes en vervormde, gezoomde of "uitgeveegde" tekst op het scherm.
- Controlestap: Zonder de videokaart driver/of helemaal niet (draaiend op de iGPU van de Ryzen 9800X3D) is het systeem 100% stabiel en treden er nul problemen op.
Uitgevoerde Fysieke Hardware-checks:
- Plaatsing: Videokaart opnieuw geplaatst in het PCIe-slot (reseat).
- Geheugen: RAM-modules opnieuw geplaatst (reseat).
- Kabels & Voeding: Alle voedingskabels gecontroleerd en stevig aangedrukt.
- Schermaansluiting: DisplayPort-kabel vervangen door een HDMI-kabel om de kabel/poort uit te sluiten.
- Monitor: Vernieuwingsfrequentie (Hz) van de monitor aangepast/verlaagd + resolutie verlaagd
Uitgevoerde Software- & Driver-checks:
- BIOS: Moederbord geüpdatet naar de nieuwste BIOS-versie.
- Schone Driver-installaties:
- Drivers volledig gestript in Veilige Modus via DDU (Display Driver Uninstaller) en ook AMD Cleanup Utility
- Handmatig de officiële AMD Adrenalin drivers geïnstalleerd (o.a. getest met v26.7.1, en 3 andere) zonder internetverbinding.
- Windows Update Conflicten:
- Automatische stuurprogramma-updates in Windows 10 uitgeschakeld.
- DDU ingesteld om Windows Update-drivers te blokkeren.
- Software-conflicten: Logitech-software (G HUB / Options) volledig degeïnstalleerd, zag dit online dat dit hielp bij iemand, geen effect bij mij.
Conclusie / Vraag:
Ik weet even niet wat ik moet doen, iemand die alsjeblieft kan helpen hiermee? Heb de kaart 2de hands via Tweakers gekocht van iemand met 3 jaar garantie bij Megekko, waar hij is gekocht op 28-06-2026 (had de pc 2 week later geupgrade). En tot 2030 bij Gigabyte..Maar ik wil eerst goed uitsluiten of het niet softwarematig is.. misschien zie ik nog iets over het hoofd.Deze melding komt meestal naar voren, maar ook niet altijd...
De uitgesmeerde tekst of onzichtbaar in dit geval, als voorbeeld:
Mijn build: