Nok van schuur lekt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wei9ojcqw89
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-09 19:51
Hoi tweakers, ik heb recent een huis gekocht waarbij een schuur staat met een zadeldak voorzien van golfplaten. De nok is voorzien van een scharniernok waarbij er kieren aanwezig zijn waar soms water doorheen drupt. De vorige bewoner (en plaatser van het dak) heeft het slordig dicht gekit (wit) maar dit mag niet (meer) baten. Ik heb zelf ook wat kit (per ongeluk transparant ipv zwart lekkagekit gekocht) toegevoegd op de plekken waar ik dacht dat het water langs loopt (zowel van binnen- als buiten uit).

Mijn vraag is de volgende: wat is de beste manier om dit voor een langere tijd degelijk op te lossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6DeG2bLBcNZd2eZ65erfsuO8w0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alI6j0BP8Ap2TQZAGsy1P7qJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__jBjHXrPZoCslSk9HojDQ2Gk8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5qEASNYCQSvzdUBXoHIPFQD.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Weet je waar het water doorheen komt of is dat onduidelijk?

Zou de kit in elk geval weghalen als je het niet weet.

Zo’n nok vervangen is bijvoorbeeld best doenbaar als die niet goed aangebracht is. Maar je moet eerst weten waar het fout gaat.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
je moet iig van buitenaf werken als je gaat kitten en niet zoals nu binnen.
Nok loshalen en goed plaatsen, maar als de golfplaten niet lekker liggen lukt dat nooit. je kunt er ook een lange smalle baan epdm op verlijmen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• wei9ojcqw89
Het water drupt op verschillende plekken in het midden van het scharnier. Dus de lijn van het kit. Het druppen is wel minder geworden na mijn poging om extra kit te plaatsen maar niet geheel verholpen.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 10:03
Waarom is in het midden van de scharniernok gekit? Enige reden om daar te kitten is als die kapot is maar dat moet je van bovenaf kunnen zien. Er moet een afdichtingsband of kitsnoer bij de scharnierdelen aan de rand zitten, maar niet meer. Mijn advies, ga er bovenop kijken ipv onderop.

|>

• wei9ojcqw89
simon schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:05:
Waarom is in het midden van de scharniernok gekit? Enige reden om daar te kitten is als die kapot is maar dat moet je van bovenaf kunnen zien. Er moet een afdichtingsband of kitsnoer bij de scharnierdelen aan de rand zitten, maar niet meer. Mijn advies, ga er bovenop kijken ipv onderop.
Je bedoelt dan een kitsnoer zoals op het plaatje lijkt me? Ik heb het idee dat dit niet gebeurd is. Maar om het zeker te weten vereist dat een blik boven op het dak uiteraard.Afbeeldingslocatie: https://nzerink.nl/wp-content/uploads/K-nokstuk2.jpg

Kun je de gebruikte schroefgaten openieuw gebruiken bij het loshalen en weer opnieuw vastmaken van de nok?

• wei9ojcqw89
No Hands schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:03:
je kunt er ook een lange smalle baan epdm op verlijmen.
Dit zal dan ook op dezelfde plek als de kitsnoer op het plaatje hierboven zijn lijkt me?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 10:03
wei9ojcqw89 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:11:
[...]

Je bedoelt dan een kitsnoer zoals op het plaatje lijkt me? Ik heb het idee dat dit niet gebeurd is. Maar om het zeker te weten vereist dat een blik boven op het dak uiteraard.[Afbeelding]

Kun je de gebruikte schroefgaten openieuw gebruiken bij het loshalen en weer opnieuw vastmaken van de nok?
Inderdaad. Dat zou voldoende moeten zijn.

Of je die gaten opnieuw kan hergebruiken hangt af van hoe hard die schroef aangedraaid is. Als er schade is dan heeft 't geen zin. Zo'n schroef levert druk met die plastic ring op de golfplaat. Dat moet je niet mokervast aandraaien omdat anders de golfplaat kapot gaat. Als dat gat niet helemaal uitgelubbert en het golfplaat gebarsten is kan je die wel hergebruiken.

|>

• wei9ojcqw89
simon schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:15:
[...]

Inderdaad. Dat zou voldoende moeten zijn.

Of je die gaten opnieuw kan hergebruiken hangt af van hoe hard die schroef aangedraaid is. Als er schade is dan heeft 't geen zin. Zo'n schroef levert druk met die plastic ring op de golfplaat. Dat moet je niet mokervast aandraaien omdat anders de golfplaat kapot gaat. Als dat gat niet helemaal uitgelubbert en het golfplaat gebarsten is kan je die wel hergebruiken.
Helder, bedankt voor je antwoord en uitleg :)

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:38
En als je dan toch bezig bent kan je gelijk kijken of de nokplaten wel in de juiste orientatie liggen, gezien de meeste wind en regen vanuit het ZW en W komt, moet je hier zeker met een dakconstructie rekening mee houden
Pagina: 1