Emulatie, welk type pc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 18:00
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een pc met de juiste specificaties om emulators te kunnen spelen: DuckStation, PPSSPP, PCSX 2, RPCS3, Xenia Canary, Xemu, Cemu, Vita3K, Azahar, MAME, Project 64, Ryujinx, Dolphin. Waar ik zelf research op heb gedaan is of de pc RPCS3, Ryujinx en Xenia Canary kan draaien? Dit heb ik zo aangepakt omdat dit de drie zwaarste emulators zijn. Of heb ik dit niet goed aangepakt? Verder heb ik gezocht op (het liefst 1 TB geheugen SSD) of mits het geheugen uitbreidbaar is 512 GB SSD. Bewust gekozen voor het liefst 1 TB omdat bijv. Ryujinx games vaak groot zijn. Hoeveel RAM ik nodig heb is voor mijn nog niet helemaal duidelijk, maar voor zover ik weet hoeft het aantal RAM nu niet aanzienlijk hoog te zijn? Omdat dit wanneer je emulators gebruikt niet echt heel veel invloed heeft op het soepel draaien van emulators? Had het aantal RAM in ieder geval op 16 GB ingeschat? De kloksnelheid is toch ook heel erg van belang als ik het goed begrepen heb? En de videokaart waarmee je speelt legt de basis voor een goed speelbaar resultaat? En ook heel belangrijk om te weten is dat ik maximaal 500€ kan besteden.

Zelf zag ik diverse mini pc’s voorbij komen. Daarin had ik ook gezien dat deze geschikt zijn voor emulatie van games? Of is een desktop of mini pc beide geschikt en is hierbij alleen het formaat het verschil?

Zoals jullie kunnen lezen zie ik even door de bomen het bos niet meer.

Kunnen jullie mij een beetje wegwijs maken in de wereld van pc’s voor emulatie?

Hartstikke bedankt alvast!
...

Alle reacties

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:01
@Gadgetjunk My 2 cents,

Zelf ben ik niet heel erg thuis in de wereld van emuleren, dat gezegd hebbende.

Emuleren kan elke form factor pc en de pc speccen naar de zwaarste emulator lijkt mij de meest voor de hand liggende optie.

Kijk er ook naar of je de computer ook mee wilt nemen op vakantie ofzo, een pi kan bijvoorbeeld ook al best veel.

En als laatste, ik denk dat je wellicht ook wat sneller/ beter hulp gaat krijgen als je de ts leesbaar maakt (overzichtelijk).

Nu is de ts best wel een muur van tekst die (in ieder geval ik) meerdere malen moest lezen om er chocolade van te maken.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:19
Alles begint bij een budget.
Als dit lager is, neem je 16 gb RAM, geen videokaart en een ryzen (of intel) 5.
Als dit wat hoger wordt neem je er een k(leine) videokaart bij.
Nog wat hoger kan je denken aan 32 gb ram en of r7/i7.
Nog wat hoger: betere videokaart.

Alle andere onderdelen zijn niet van grote invloed op je emulator-programmas.
Ja, een SSD van 1 tb is verstandig, en zou ik bij meeste budgetten aanraden (behalve onder 500 euro).

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:48

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Voor 500 euro wordt (upscaled) X360/PS3/4 emulatie op nieuwe hardware lastig, zeker als je ook de bluray brander (om je disks te digitaliseren en sommige emulators kunnen de disc ook uitlezen) bij het budget rekent. Je hebt verder ook een wat krachtigere CPU nodig dan voor normale PC gaming.

Je zou naar iets als een AMD BC250 kunnen kijken (de PS5 APU), maar dat is verre van plug en play om werkend te krijgen. En waarschijnlijk niet krachtig genoeg om alles op te emuleren.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB