• DanielRD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-09 22:53
Hoi Mede-tweakers.

Mijn pc gaf al langere tijd fouten die steeds meer richting de CPU wezen. Ik heb de CPU succesvol via RMA laten vervangen. Uiteindelijk kreeg ik een volledig nieuwe 9800X3D terug.

Vandaag heb ik die nieuwe CPU geïnstalleerd, maar nu krijg ik de pc niet eens meer voorbij POST.

Ik gebruik een ASUS ProArt X870E-Creator WiFi met de nieuwste BIOS Versie 2402. Bij het opstarten krijg ik eerst een oranje Q-LED voor het RAM, daarna gaan de fans harder draaien en vervolgens springt hij op rood voor de CPU. Daar blijft hij hangen.

Tot nu toe heb ik geprobeerd:
  • Beide splinternieuwe RAM-sticks afzonderlijk in A2
  • CMOS gewist
  • CPU opnieuw geplaatst
  • AM5-socket gecontroleerd op verbogen of beschadigde contacten, ziet er perfect uit
  • Contactzijde van de CPU gecontroleerd, deze is nieuw en ziet er dan ook perfect uit
  • CPU/EPS-voeding gecontroleerd
  • Koeler opnieuw gemonteerd en gecontroleerd
  • Moederbord via USB BIOS FlashBack opnieuw bijgewerkt naar de nieuwste BIOS
Elke keer exact hetzelfde resultaat: oranje DRAM-led, rode CPU-led, geen POST.

Dit moederbord draaide hiervoor met exact hetzelfde CPU-model.

Ben ik nu gek aan het worden, of heb ik echt zoveel pech dat ik een DOA-vervangende CPU heb gekregen?

Na de problemen met mijn oorspronkelijke 9800X3D en nu dit met de splinternieuwe vervanger, begin ik eerlijk gezegd behoorlijk mijn vertrouwen in dit CPU-model te verliezen.

Don't be quack

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je het moederbord bij dezelfde winkel gekocht tegelijk met de eerste 9800X3D? Je zou dan beide als RMA kunnen opsturen om zeker te weten dat het niet door het moederbord komt. Of dat er andere fouten met het bord zijn, zoals potentieel beschadigde pins.

Commandline FTW

• DanielRD
Nee, het moederbord is van een andere shop. Deze is vrij nieuw omdat ik van SFF naar ATX gegaan ben. Het probleem van de eerste CPU die RMA gegaan is speelde ook op het moederbord hiervoor, ondertussen is bijna elk onderdeel van de PC al vervangen.

Als ik de pinnen van mijn huidige, nieuwe moederbord bekijk, zitten die perfect. Hoewel het natuurlijk niet uit te sluiten is, zou het wel vreemd zijn, want met de CPU die later RMA is gegaan werkte alles verder wel, afgezien van de vastlopers waarvoor die CPU uiteindelijk vervangen is.

Concreet ben ik inmiddels op het punt beland dat vrijwel alle normale oorzaken al zijn uitgesloten en ik simpelweg niet meer weet waar ik het nog moet zoeken.

Don't be quack

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:10

HugoBoss1985

Xenotech

Het kan zijn dat je last het hebt van het zeldzame fenomeen van Asrock en Asus moederborden die de cpu slopen. Er zijn extreme gevallen bekend waarbij 1 moederbord inmiddels 3 cpu's heeft gesloopt. Ik zou zelf dan ook eerder het vertrouwen in het moederbord verliezen ipv het vertrouwen in het cpu model. Of je hebt gewoon pech.

Was je vorige, RMA, cpu als zijnde defect getest door de webshop?

Maar dat een nieuwe, vervangende, cpu dan al gelijk niet werkt is wel bijzonder.

Probeer een andere cpu te testen om het moederbord uit te sluiten. En als het kan je huidige cpu in een ander systeem. Dan ben je er relatief snel achter wat het probleem is.

Iets anders maar USB Bios flashback heeft met dit moederbord geen cpu en/of ram nodig om het te flashen? Hoe dan ook... ik zou zelf nooit een moederbordbios flashen van een moederbord waar je (op dat moment) dit soort problemen mee hebt. Een tip in het algemeen.

[ Voor 68% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-09-2026 08:47 ]

• DanielRD
Dat van die ASUS/ASRock-problemen heb ik inderdaad ook voorbij zien komen. Dat is inmiddels ook de reden dat ik het moederbord niet meer volledig durf uit te sluiten, ondanks dat het bord vrij nieuw is en de vorige 9800X3D hier wel op draaide.

De eerste CPU is door de shop onder garantie vervangen. Ik heb daar geen technisch testrapport van ontvangen, dus ik weet niet exact wat zij tijdens hun test hebben vastgesteld.

Deze vervangende CPU gaat nu opnieuw terug naar de shop. Als zij bevestigen dat deze CPU daadwerkelijk defect is, dan ga ik in ieder geval niet zomaar een derde 9800X3D in ditzelfde moederbord zetten. Dan wil ik eerst het moederbord zelf laten controleren of RMA'en.

Als de shop daarentegen zegt dat deze CPU bij hen gewoon werkt, dan wordt het moederbord natuurlijk direct hoofdverdachte.

Een andere AM5 CPU testen zou inderdaad de snelste manier zijn om het bord uit te sluiten, maar helaas heb ik die niet liggen.

USB BIOS FlashBack op dit bord werkt inderdaad zonder werkende CPU of RAM. Daarom heb ik juist die methode gebruikt. De pc stond daarbij uit en alleen het moederbord kreeg standby-voeding. De flash is volledig afgerond, maar veranderde helaas niets aan het gedrag: eerst DRAM Q-LED, daarna CPU Q-LED en geen POST.

Don't be quack

• DanielRD
Om alles zo goed mogelijk uit te sluiten, heb ik besloten een extra moederbord en PSU te bestellen, puur als testopstelling:
  • GIGABYTE B840M AORUS ELITE WIFI6E
  • ASUS TUF Gaming 850W Gold
Daarmee kan ik morgen een volledig losse testbench maken met alleen de 9800X3D, één RAM-stick en de nieuwe voeding.

Als de CPU op deze combinatie ook niet POST, dan lijkt mij de vervangende CPU praktisch bewezen defect en gaat deze opnieuw RMA.

Als hij wél POST, test ik daarna mijn huidige voeding op het Gigabyte-bord. POST hij daarmee ook gewoon, dan blijven CPU, RAM en PSU overeind en wordt mijn huidige ASUS ProArt X870E eigenlijk de enige logische verdachte. In dat geval gaat het moederbord RMA in plaats van opnieuw de CPU.

Het moederbord en de voeding komen morgen binnen. Ik zal een update met de bevindingen plaatsen

Don't be quack

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:10

HugoBoss1985

Xenotech

DanielRD schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:55:
Om alles zo goed mogelijk uit te sluiten, heb ik besloten een extra moederbord en PSU te bestellen, puur als testopstelling:
  • GIGABYTE B840M AORUS ELITE WIFI6E
  • ASUS TUF Gaming 850W Gold
Daarmee kan ik morgen een volledig losse testbench maken met alleen de 9800X3D, één RAM-stick en de nieuwe voeding.

Als de CPU op deze combinatie ook niet POST, dan lijkt mij de vervangende CPU praktisch bewezen defect en gaat deze opnieuw RMA.

Als hij wél POST, test ik daarna mijn huidige voeding op het Gigabyte-bord. POST hij daarmee ook gewoon, dan blijven CPU, RAM en PSU overeind en wordt mijn huidige ASUS ProArt X870E eigenlijk de enige logische verdachte. In dat geval gaat het moederbord RMA in plaats van opnieuw de CPU.

Het moederbord en de voeding komen morgen binnen. Ik zal een update met de bevindingen plaatsen
In sommige gevallen neemt een defecte cpu ook het moederbord mee. Danwel door fysieke vervorming van de cpu of iets met stroom.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 11:06
Is hij niet gewoon het geheugen (DDR5) aan het trainen? Daar moet je de eerste keer even een paar minuten geduld voor hebben.

• DanielRD
Lumics schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:05:
Is hij niet gewoon het geheugen (DDR5) aan het trainen? Daar moet je de eerste keer even een paar minuten geduld voor hebben.
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Ik heb hem daarom meerdere keren ruim de tijd gegeven, ook na het wissen van CMOS en na de BIOS FlashBack.

Hij blijft echter niet op de oranje DRAM-led hangen. Hij start op oranje, de fans gaan na een tijdje harder draaien en vervolgens springt de Q-LED naar rood voor CPU. Daar blijft hij vervolgens op staan en er komt geen POST.

Ik heb beide nieuwe RAM-sticks ook afzonderlijk in A2 getest met hetzelfde resultaat. Het lijkt mij daarom niet meer op normale DDR5 memory training.

Don't be quack

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:00
je kan ram niet in een ander systeem testen?,verder zou ik zeker socket checken van het moederbord

• DanielRD
Nou, ik heb inmiddels uitsluitsel. Ik ben bij een bekende van mij geweest, en volgens mij hier ook redelijk bekend @SimonZui.

We hebben eerst een andere, nieuwe 9800X3D in mijn systeem geplaatst. Daarmee kreeg het systeem direct POST.

Daarna hebben we voor de zekerheid nog een andere AMD CPU geprobeerd. Ook daarmee direct POST.

Het moederbord, RAM en de rest van het systeem blijken dus gewoon goed te functioneren. Het lijkt erop dat ik echt uitzonderlijk veel pech heb gehad en een DOA 9800X3D als RMA-vervanging heb ontvangen.

Don't be quack

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:26

SpamLame

niks

Terug naar de shop dan maar, zuur maar fijn dat er duidelijkheid is.

Enne die Simon die doet veel in vraag en aanbod, daar ken ik hem van
Pagina: 1