Win XP, ICS en ADSL (mxstream) anekdote

Pagina: 1
Acties:

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 12:02

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik heb sinds kort Win XP hier geinstalleerd staan (RTM, build 2600). Omdat mijn pa en ma ook willen internetten vanaf hun pc heb ik altijd gateway/router software geinstalleerd staan, met name Winroute pro. Alleen jammer genoeg werkt winroute niet in XP (ik krijg een DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL bij het starten na het installeren van winroute)

Na ja, dan maar de internet connection sharing dat standaard bij XP zit bijgeleverd, je kunt er wel veel minder mee, maar voorlopig voldoet het wel.

En daar begon het gezeik: het ip-adres van je NIC moet persee 192.168.0.1 zijn. Ja, das wel leuk, maar om te communiceren met mijn adsl modem moet het een 10.0.0.x adres zijn.

Nou bezit XP net als 2000 (en NT?) de mooie optie om meerdere ip-adressen per netwerkkaart te registreren. Dus ik vul leuk 192.168.0.1 in als 2e ip, ga naar ICS en vink het vakje aan, druk op close en * PLING *:
Je LAN-adapter mag maar 1 ip adres hebben voor het delen van de internetverbinding
WTF?!
Na ja, effe nog wat anders proberen, microsoft kennende gaat dat ook wel lukken. Dus ik stel 192.168.0.1 in als het enige ip adres en ik activeer ICS. Fijn, tot zover nog geen foutmeldingen :)
Ik ga weer naar de NIC-instellingen, verwijder het 192.168.0.1 adres, voeg 10.0.0.1 toe, daarna weer 192.168.0.1 (zodat 192.168.0.1 het secundaire adres is), druk op ok, en jawel: weer geen foutmelding :)

Ik bel in bij mxstream en het werkt
Ik probeer te inetten vanaf mijn pa's pc en het werkt (met als gateway dus 10.0.0.1) :)

Ik ben dus nu van het probleem af, maar wat is het nou in helemsnaam voor BULLSHIT dat je NIC persee 192.168.0.1 moet hebben?! Hoort dat soms bij het idiot-proofness van XP? Of hebben die aarsen daar bij microsoft gewoon het adres 192.168.0.1 erin lopen hardcoden? En is het teveel moeite om al die 192.168.0.1's terug te vinden door de enorme spaghetticode dat ze ervan hebben gemaakt? En werkt find & replace soms ook niet omdat 192.168.0.1 OOK nog voor vele andere services zijn gehardcode? In dezelfde source files? Of zijn ze na het compilen van een prototype met 192.168.0.1 gehardcode ineens per ongeluk de source-files kwijtgeraakt? En was het te moeilijk om het opnieuw te maken? Zodat wij dus zitten opgescheept met een een of andere nog-niet-eens-alpha prototype van ICS?

Anyway, dat wilde ik even kwijt :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:38

Arno

PF5A

--> [forum=19] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
de nic die je aansluit op je modem is 10.0.0.150 (standaard ja)

enne de nic die je aansluit op je netwerk is 192.168.x.x

of snap ik niet wat je bedoelt?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
Op zaterdag 22 september 2001 10:08 schreef ikbenveldmuis het volgende:
de nic die je aansluit op je modem is 10.0.0.150 (standaard ja)

enne de nic die je aansluit op je netwerk is 192.168.x.x

of snap ik niet wat je bedoelt?
hij bedoelt niets :) hij wilde alleen ff wat kwijt...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

En je snapt er geen ruk van. Hij heeft het kreng geloof ik op z'n hub zitten, maar wil niet de twiek toepassen. :P

You can't have everything. Where would you put it?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
hoezo network troubleshooting? :? er hoeft niets getroubleshoot te worden, het is immers opgelost.

Ik wilde gewoon effe mijn frustraties kwijt over het kromme denken bij microsoft :)

tweakerbee: ik heb de modem idd gewoon op de switch zitten samen met alle pc's. Wat bedoel je met de tweak toepassen? Welke tweak?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Als je hier en daar wat in dat modem prutst kan je 'r een router van maken zodat ie zelf al nat praktijken voor je gaat doen ipv winroute en ics. Of het er sneller van wordt weet ik eigenlijk niet, zou je es moeten benchmarken ehh testen ;)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
oh das wel rielekst... :) weet je waar ik daar info over kan vinden?

Verwijderd

[topic=192381/1/255]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
ja die topic is wel leuk, maar dat is na aanleiding van HOE je m twiekt, en die pagina bestaat dus helemaal niet op planet.nl :?

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Op zaterdag 22 september 2001 03:07 schreef OiSyN het volgende:
[...]

En daar begon het gezeik: het ip-adres van je NIC moet persee 192.168.0.1 zijn. Ja, das wel leuk, maar om te communiceren met mijn adsl modem moet het een 10.0.0.x adres zijn.

[...]
Sorry dat ik deze oude koe een kick geef, maar dit klopt niet. Je kunt je NIC ook 10.0.0.150 als IP geven. Werkt prima en je hebt maar 1 NIC op de server nodig om bijvoorbeeld Mxstream te sharen.
edit:

Alleen werkt DHCP nu niet meer op de clients.

Systeem

Pagina: 1