Lucht-lucht of lucht-water of toch op gas?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• kaasbaas3
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:27
Beste tweakers,

We zijn bezig met de aankoop van een tussenwoning (1959, ~107m², label C). Huidige situatie: alleen elektrische radiatoren + elektrische boiler, geen gas. Er zat een houtkachel in maar die is er nu uit gehaald door de verkoper, hij heeft hier wel altijd mee gestookt in de winter.

Isolatie is aanwezig maar niet super sterk: spouwmuur ingespoten (2002), dak steenwol (2013, vrij dun), vloer steenwol 80mm, standaard HR-glas (geen HR++). Ook 10 zonnepanelen maar minder relevant ivm afschaffen salderingsregeling.

Grote plus: de originele waterradiatoren + leidingwerk liggen er nog gewoon (nu losgekoppeld, huidige eigenaar is ooit overgestapt op elektrisch). Dat scheelt dus een hoop, want we hoeven niet alles open te breken voor nieuw leidingwerk.

Alles met de elektrische radiatoren wordt een dure grap. Daarom twijfelen we tussen:
  1. Lucht-lucht warmtepomp (airco) in de woonkamer (vloermodel), en de bovenverdiepingen (2 lagen) gewoon op de bestaande elektrische radiatoren laten, incidenteel/lokaal bijverwarmen waar nodig
  2. Lucht-water warmtepomp op het bestaande leidingwerk, dus ook de radiatoren boven meenemen
Boven gaan we sowieso niet fanatiek stoken, hooguit een kamer af en toe bijverwarmen.

Ik vind het maken van een keuze erg lastig. Vragen aan de mensen hier met ervaring:
  • Wat zouden jullie doen? Het hele huis op lucht-water aansluiten, of is lucht-lucht beneden + boven gewoon elektrisch laten simpeler en net zo verstandig?
  • Dingen die we over het hoofd zien? Misschien toch nog een ketel op gas?
Alvast bedankt!

Alle reacties

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-09 21:41
Is eigenlijk meer de vraag van kosten en moeite. Lucht - water is comfortabel maar werkt beste met vloerverwarming. En is duurste

Volledig electrische (e-radiaroren) is in mijn ogen gewoon not done COP van nog geen 1 mag officieel niet eens

Lucht - lucht (airco) is prima maar heeft geen thermische buffer en minder goede verdeling kwa warmte maar goedkoper dan lucht water

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:58
Cherdium schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:14:

Volledig electrische (e-radiaroren) is in mijn ogen gewoon not done COP van nog geen 1 mag officieel niet eens
Los van de wenselijkheid en zuiver ter info: het mág wel degelijk mits de betreffende elektrische kachels voldoen aan Europese verordening 2024/1103.

Aan de hand van de functies van de kachel (zoals traploze vermogensregeling, instelbare temperatuur, open raam detectie etc) wordt een score berekend voor de seizoensgebonden energie-efficiëntie, en de Europese verordening stelt minimumeisen aan die score voor verschillende soorten lokale ruimteverwarming. Er zijn elektrische kachels die voldoende scoren. Niet veel, verreweg de meeste voldoen niet, maar er zijn er die voldoen. Zoals de nieuwste generatie PID wandconvectoren van Mill.

Catch a smile out there!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

107m2, '59 en tussenwoning, waar wil je je buitenunit plaatsen of overweeg je een variant zonder buitenunit? Want je moet ook voldoen aan de geluidsnormen.

Je zult wel wat meer moeten weten, zoals huidig gas verbruik, aantal radiatoren en het vermogen hiervan. Als je boven weinig stookt heb je weinig afgifte voor een L-W WP.
Puur gebaseerd op vastrecht zou ik sowieso kijken naar FE, de investering heb je er al snel uit.

L-L is qua comfort gewoon minder dat zou ik niet doen.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:52
Ik zou eerst maximaal isoleren, dan al het glas vervangen door HR++, dan alle nog bestaande gaten en kieren dichten en dan opnieuw een berekening (laten) doen wat je aan energie nodig hebt. Vergis je niet wat een meer dan 60 jaar oude woning aan warmte kan verliezen. In die tijd werd er nog veel gebouwd op basis van 'natuurlijke' ventilatie. Was ook wel handig met een kolenfornuis in de keuken en een kolenkachel in de voorkamer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:49
Ik zou zelf kijken of je een L/W warmtepomp aan de bestaande CV kunt knopen. Van belang daarbij is of de radiatoren genoeg afgifte hebben bij lage temperatuur, of de leidingen voldoende diameter hebben voor een goede flow, en of je de buitenunit fysiek ergens goed kwijt kunt buiten en daarbij aan de vereisten voor geluidsproductie kunt voldoen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52
Tussenwoning en airco geluidstechnisch grote uitdaging… de mooie compacte buitenunit van airco’s zijn minder stil.
Kans dat alleen de allerstilste propaan monoblock l/w kan

Hoe breed is de woning?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kaasbaas3
True schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:05:
[...]

107m2, '59 en tussenwoning, waar wil je je buitenunit plaatsen of overweeg je een variant zonder buitenunit? Want je moet ook voldoen aan de geluidsnormen.

Je zult wel wat meer moeten weten, zoals huidig gas verbruik, aantal radiatoren en het vermogen hiervan. Als je boven weinig stookt heb je weinig afgifte voor een L-W WP.
Puur gebaseerd op vastrecht zou ik sowieso kijken naar FE, de investering heb je er al snel uit.

L-L is qua comfort gewoon minder dat zou ik niet doen.
Waar de buiten unit moet komen heb ik nog niet precies over nagedacht, ik zie ze wel op verschillende plekken staan bij soortgelijke woningen in de buurt.

Huidig gasverbruik heb ik niet (vorige eigenaar stookt op hout + klein deel elektrische radiotoren). Aantal radiatoren zal ik nog op moeten vragen, vermogen ook.

Probleem is dat voor het aansluiten van de l/w waarschijnlijk de oude radiatoren niet geschikt zijn, dus dat wordt die allemaal vervangen of vloerverwarming beneden en dan nog steeds nieuwe radiatoren boven. Dat zal zeer waarschijnlijk een investering van 20k+ worden.

Ik overweeg ook nog een gewoon een nieuwe gasketel aan te sluiten op het bestaande radiatoren netwerk, hoe denk je daar over?

• kaasbaas3
ASW1 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:13:
Ik zou zelf kijken of je een L/W warmtepomp aan de bestaande CV kunt knopen. Van belang daarbij is of de radiatoren genoeg afgifte hebben bij lage temperatuur, of de leidingen voldoende diameter hebben voor een goede flow, en of je de buitenunit fysiek ergens goed kwijt kunt buiten en daarbij aan de vereisten voor geluidsproductie kunt voldoen.
Ik denk dat dit inderdaad de meest voordehandliggende oplossing is. Als dat niet mogelijk is kan ik altijd ook gewoon nog een nieuwe gasketel laten plaatsen, of zou je dat niet doen?

• kaasbaas3
Ronald schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:28:
Tussenwoning en airco geluidstechnisch grote uitdaging… de mooie compacte buitenunit van airco’s zijn minder stil.
Kans dat alleen de allerstilste propaan monoblock l/w kan

Hoe breed is de woning?
Over geluidissues had ik nog niet nagedacht, woning is 5.7m breed. Wel zie ik in de buurt meerdere soortgelijke huizen met buitenunits, heb alleen geen idee wat voor systemen/types dit zijn. Dit zal ik nog verder uit moeten zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door kaasbaas3 op 04-09-2026 11:05 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

kaasbaas3 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:57:
[...]

Waar de buiten unit moet komen heb ik nog niet precies over nagedacht, ik zie ze wel op verschillende plekken staan bij soortgelijke woningen in de buurt.

Huidig gasverbruik heb ik niet (vorige eigenaar stookt op hout + klein deel elektrische radiotoren). Aantal radiatoren zal ik nog op moeten vragen, vermogen ook.

Probleem is dat voor het aansluiten van de l/w waarschijnlijk de oude radiatoren niet geschikt zijn, dus dat wordt die allemaal vervangen of vloerverwarming beneden en dan nog steeds nieuwe radiatoren boven. Dat zal zeer waarschijnlijk een investering van 20k+ worden.

Ik overweeg ook nog een gewoon een nieuwe gasketel aan te sluiten op het bestaande radiatoren netwerk, hoe denk je daar over?
Dat anderen ze geplaatst hebben, maakt niet dat ze daar ook geplaatst mochten worden óf dat jij jouwe nog op een vergelijkbare locatie mag plaatsen. Ten eerste is handhaving gebaseerd op geluid altijd mogelijk en ten tweede mogelijk zijn de andere units geplaatst toen de regels nog niet zo (streng) waren als ze nu zijn.

Op hout stoken is niet duurzaam; in de zin van het is aannemelijk dat dit op midden lange termijn aan banden gelegd wordt.
Elektrische kachels zijn niet duurzaam door de COP1 omzetting van energie (of misschien iets efficiënter, maar nog steeds matig).

Waarom zou je bij een HR ketel wél met je huidige radiatoren kunnen werken, maar met een LW-WP niet?
Ja de afgifte is lager, maar dat kun je wel verbeteren.
Vergeet niet vastrecht voor gas is zo'n €300/jr met een levensduur van ~15 jaar voor een HR-ketel of WP is dat dus €4500 dan vergeten we nog dat je met een HR-ketel ook onderhoud wilt en dat bij een WL-WP veel minder relevant is.

Als er een moment is om vloerverwarming te plaatsen is het nu wel voordat je er gaat wonen, maar dat hoeft niet eens noodzakelijk te zijn.

• Ronald
kaasbaas3 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:04:
[...]

Over geluidissues had ik nog niet nagedacht, woning is 5.7m breed. Wel zie ik in de buurt meerdere soortgelijke huizen met buitenunits, heb alleen geen idee wat voor systemen/types dit zijn. Dit zal ik nog verder uit moeten zoeken.
Met 5,7m heb je best mogelijkheden. De nettere 7-8kW machines (een van de stilste in die klasse is Vaillant plus 75/8.1) zijn dan (centraal op perceel) te plaatsen.

Nu het huis overhoop lijkt te liggen zou ik heel erg serieus overal vloerverwarming overwegen.

Veel afgifte en het huis gelijkmatig op zelfde temperatuur houden is vaak zoveel zuiniger dat het niet meer kost dan deelverwarming en zoneregeling.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kaasbaas3
True schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:06:
[...]

Waarom zou je bij een HR ketel wél met je huidige radiatoren kunnen werken, maar met een LW-WP niet?
Vergeet niet vastrecht voor gas is zo'n €300/jr met een levensduur van ~15 jaar voor een HR-ketel of WP is dat dus €4500 dan vergeten we nog dat je met een HR-ketel ook onderhoud wilt en dat bij een WL-WP veel minder relevant is.

Als er een moment is om vloerverwarming te plaatsen is het nu wel voordat je er gaat wonen, maar dat hoeft niet eens noodzakelijk te zijn.
Dank voor je uitgebreide antwoord.

Voor zover ik weet moeten die oude radiatoren op een hogere aanvoertempratuur draaien dan de meeste warmtepompen op een efficiënte manier kunnen leveren, of klopt dat niet?

Dat vloerverwarming plaatsen nu het handigst is snap ik, maar als het zou lukken met de huidige radiatoren zou dat mijn voorkeur hebben.

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:35
Glenfiddich schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:51:
[...]

Los van de wenselijkheid en zuiver ter info: het mág wel degelijk mits de betreffende elektrische kachels voldoen aan Europese verordening 2024/1103.

Aan de hand van de functies van de kachel (zoals traploze vermogensregeling, instelbare temperatuur, open raam detectie etc) wordt een score berekend voor de seizoensgebonden energie-efficiëntie, en de Europese verordening stelt minimumeisen aan die score voor verschillende soorten lokale ruimteverwarming. Er zijn elektrische kachels die voldoende scoren. Niet veel, verreweg de meeste voldoen niet, maar er zijn er die voldoen. Zoals de nieuwste generatie PID wandconvectoren van Mill.
Dank voor deze info! wist ik nog niet. Wenselijk is het natuurlijk niet, helemaal met je eens. En langs het randje van wat mag. Je mag 'm kopen, zelf inpluggen, niet verboden, maar als hoofdverwarming natuurlijk financieel niet te doen. Daarnaast rampzalig voor het stroomnetwerk als mensen dat zouden doen. Om dan in de winter 10 kW warmte je huis in te pompen tja. Het blijft hoe dan ook COP 1 en niks hoger. Alleen omdat ze geen overshoot en bijv. een open raam detectie hebben, zijn ze minder slecht en komen ze er door?

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:35
kaasbaas3 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:14:
[...]

Voor zover ik weet moeten die oude radiatoren op een hogere aanvoertempratuur draaien dan de meeste warmtepompen op een efficiënte manier kunnen leveren, of klopt dat niet?

Dat vloerverwarming plaatsen nu het handigst is snap ik, maar als het zou lukken met de huidige radiatoren zou dat mijn voorkeur hebben.
Fans eronder werkt enorm goed. Hier (hoekhuis uit 1940) draaien een paar T33 radiatoren met ieder 5 traploze fans eronder (op basis van de watertmperatuur). Temperatuur is verglijkbaar met vloerverwarming: 25 (herfst/lente) tot 35 (hartje winter) graden. Natuurlijk hangt het af van hoeveel radiatoren en mate van isolatie, maar met C kan het beter maar is het niet extreem slecht.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Je mist met lagere temperatuur confectiewarmte (killing voor daadwerkelijk convectoren/convectorputten mocht je die hebben) waardoor je minder luchtstroming hebt en dus minder afgifte dit kun je stimuleren door er fans onder te plaatsen.
En dit alles is ook te berekenen zie bijv. https://gasweg.nl/

Je gaf eerder aan beukmaat 5,7m dan moet je gaan kijken welke buitenunit hier geschikt zou gaan passen en daarop gebaseerd je afgiftesysteem binnen kunnen baseren.
Normaliter kijk je eerst naar wat voor afgifte je wilt hebben, maar dat is in jouw geval een beetje nattevingerwerk.

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:40
[...]

Heel vaak kan een all-electric warmtepomp met louter ouderwetse radiatoren, die setup heb ik zelf ook. Ik kan dit ook zeker aanraden in tegenstelling tot gas!

Je moet wel even een lijstje maken van welke radiatoren (T22/T33/etc) je hebt en hoe groot ze zijn. Als de vorige eigenaar zijn jaarlijkse houtverbruik weet kunnen wij aan de hand daarvan en je radiatoren schatten of een warmtepomp haalbaar is, of jijzelf op www.gasweg.nl

[ Voor 4% gewijzigd door asdfvdsa op 04-09-2026 11:28 ]

gasweg.nl

• Glenfiddich
Coolmint schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:14:
[...]

Dank voor deze info! wist ik nog niet. Wenselijk is het natuurlijk niet, helemaal met je eens. En langs het randje van wat mag. Je mag 'm kopen, zelf inpluggen, niet verboden, maar als hoofdverwarming natuurlijk financieel niet te doen. Daarnaast rampzalig voor het stroomnetwerk als mensen dat zouden doen. Om dan in de winter 10 kW warmte je huis in te pompen tja. Het blijft hoe dan ook COP 1 en niks hoger. Alleen omdat ze geen overshoot en bijv. een open raam detectie hebben, zijn ze minder slecht en komen ze er door?
Als je in die Verordening kijkt naar hoe de score berekend wordt en naar wat de ondergrenzen voor seizoensgebonden efficiëntie zijn waarbij elektrische kachels toegestaan worden, dan lijkt het er wel op dat de Europese wetgever bewust de deur open heeft gelaten naar cop1-elektrische ruimteverwarming, mits dan wel het maximum gedaan is om onnodig elektriciteitsverbruik te voorkomen. Anders waren er geen ondergrenzen voor specifiek elektrische kachels vermeld maar zouden ze zonder meer verboden zijn.

Wel is de ondergrens in de laatste revisie van de Verordening iets hoger gelegd dan in de vorige versie (al is ook de rekenformule iets aangepast). Op enig moment zullen ze vast volledig verboden worden (voor nieuwe situaties) c.q. zullen er nadere beperkingen aan gesteld worden zoals uitsluitend voor vakantiehuisjes ofzo.

Catch a smile out there!

• kaasbaas3
True schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:06:
[...]

Dat anderen ze geplaatst hebben, maakt niet dat ze daar ook geplaatst mochten worden óf dat jij jouwe nog op een vergelijkbare locatie mag plaatsen. Ten eerste is handhaving gebaseerd op geluid altijd mogelijk en ten tweede mogelijk zijn de andere units geplaatst toen de regels nog niet zo (streng) waren als ze nu zijn.

Plaatsing moet ik inderdaad nog goed uitzoeken icm geluidsnormen. Ik verwacht dat het kan maar moet inderdaad gevalideerd worden.

Ik was altijd in de veronderstelling dat de oude radiatoren uit de jaren 60 op veel hogere tempraturen moesten draaien dan wat een l/w warmtepomp kan aanvoeren. Ik begrijp nu dat ze ook op lagere tempraturen kunnen draaien maar dan natuurlijk een stuk minder warmte afgeven. Wat het voor mij lastig maakt is dat ik niet eerst kan testen nu met een HR ketel op welke tempratuur ik alles nog voldoende warm krijg, die ketel zit er immers niet meer in. Ik denk dat ik vooral eerst moet inventariseren welke radiatoren er nu staan en of die voldoende capaciteit leveren op 50 C.

• kaasbaas3
Ronald schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:12:
[...]

Met 5,7m heb je best mogelijkheden. De nettere 7-8kW machines (een van de stilste in die klasse is Vaillant plus 75/8.1) zijn dan (centraal op perceel) te plaatsen.

Nu het huis overhoop lijkt te liggen zou ik heel erg serieus overal vloerverwarming overwegen.
Goed om te weten dan die breedte best mogelijkheden biedt. Huis ligt nu juist niet overhoop en dat wil ik bij voorkeur dus zo houden, vandaar voorkeur om het met de huidige radiatoren op te lossen.

[ Voor 19% gewijzigd door kaasbaas3 op 04-09-2026 13:29 ]

• kaasbaas3
asdfvdsa schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:26:
[...]

Heel vaak kan een all-electric warmtepomp met louter ouderwetse radiatoren, die setup heb ik zelf ook. Ik kan dit ook zeker aanraden in tegenstelling tot gas!

Je moet wel even een lijstje maken van welke radiatoren (T22/T33/etc) je hebt en hoe groot ze zijn. Als de vorige eigenaar zijn jaarlijkse houtverbruik weet kunnen wij aan de hand daarvan en je radiatoren schatten of een warmtepomp haalbaar is, of jijzelf op www.gasweg.nl
Wat zijn voor ouderwetse radiatoren in jouw geval?

Ik ga even een lijstje opvragen bij de verkoper van de type radiatoren, hopelijk kan hiermee een betere inschatting gemaakt worden.

• asdfvdsa
kaasbaas3 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:28:
[...]

Wat zijn voor ouderwetse radiatoren in jouw geval?

Ik ga even een lijstje opvragen bij de verkoper van de type radiatoren, hopelijk kan hiermee een betere inschatting gemaakt worden.
Dit is de berekening voor mijn huis, voor jouw huis moet je eerst van m3 hout naar m3 gas, maar dat valt wel te schatten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
🟢  Uitstekend geschikt voor een warmtepomp!

┌───────────────────────┬──────────────────────┐
│ Aanbevolen warmtepomp │                 4 kW │
│ Schatting warmtevraag │               3.1 kW │
│ Gasverbruik           │               630 m³ │
│ Max. aanvoertemp.     │                44 °C │
│ Debiet (ΔT=5)         │              525 L/h │
│ Leiding (ΔT=5)        │ 22mm (binnen Ø 20mm) │
│ Debiet (ΔT=10)        │              263 L/h │
│ Leiding (ΔT=10)       │ 15mm (binnen Ø 13mm) │
└───────────────────────┴──────────────────────┘

┌────────────┬───────────────────┬────────┐
│ Afgifte    │ Vermogen bij 44°C │ Inhoud │
├────────────┼───────────────────┼────────┤
│ T22 120×45 │             500 W │    6 L │
│ T22 120×45 │             500 W │    6 L │
│ T33 110×40 │             600 W │    7 L │
│ T33 40×100 │             600 W │    7 L │
│ T22 150×40 │             600 W │    7 L │
│ T11 50×60  │             200 W │    2 L │
├────────────┼───────────────────┼────────┤
│ Totaal     │            3100 W │   34 L │
└────────────┴───────────────────┴────────┘

Gesuggereerde stooklijn:  −10°C → 44°C  ·  0°C → 38°C  ·  +15°C → 28°C

→ https://www.gasweg.nl/?gas=630&rad=T22:120x45,T22:120x45,T33:110x40,T33:40x100,T22:150x40,T11:50x60

gasweg.nl

• Glenfiddich
True schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:26:
[...]

Je mist met lagere temperatuur confectiewarmte (killing voor daadwerkelijk convectoren/convectorputten mocht je die hebben) waardoor je minder luchtstroming hebt en dus minder afgifte dit kun je stimuleren door er fans onder te plaatsen.
En dit alles is ook te berekenen zie bijv. https://gasweg.nl/

(..)
Voor confectiewarmte trek je het best een trui aan ;)

Catch a smile out there!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Glenfiddich schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:35:
[...]

Voor confectiewarmte trek je het best een trui aan ;)
Oké, lol die laat ik staan. >:)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
kaasbaas3 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:37:
Dingen die we over het hoofd zien? Misschien toch nog een ketel op gas?
Wat is het doel? Een zo laag mogelijk energierekening? Een zo hoog mogelijke? Het beste comfort? Zo laag mogelijke eenmalige / installatiekosten?
kaasbaas3 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:23:
Ik was altijd in de veronderstelling dat de oude radiatoren uit de jaren 60 op veel hogere tempraturen moesten draaien dan wat een l/w warmtepomp kan aanvoeren. Ik begrijp nu dat ze ook op lagere tempraturen kunnen draaien maar dan natuurlijk een stuk minder warmte afgeven.
Is het onmogelijk / onwenselijk om een paar moderne radiatoren te installeren?

[ Voor 41% gewijzigd door Olaf van der Spek op 04-09-2026 13:49 ]

• kaasbaas3
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:47:
[...]

Wat is het doel? Een zo laag mogelijk energierekening? Een zo hoog mogelijke? Het beste comfort? Zo laag mogelijke eenmalige / installatiekosten?

[...]

Is het onmogelijk / onwenselijk om een paar moderne radiatoren te installeren?
Ik wil eenmalige kosten bij voorkeur beperken tot max 10k als met minder uit kan ook goed. Comfort en energiekosten zijn uiteraard belangrijk maar een energierekening van €50 in de maand meer/minder is minder relevant.

In hoeverre radiatoren vervangen kunnen worden weet ik eerlijk gezegd niet. Het is niet dat het onwenselijk is maar het is eenvoudig wordt het denk ik niet aangezien alles nu nog uit 1960 is. Ik ben niet technisch/handig dus kan dit moeilijk inschatten.

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:03
Gewoon een HR ketel kopen, kijken hoe je huis het doet en later overstappen als je dat dan nog waard vind. Je moet nu alles op de gok doen, een lucht lucht airco is leuk voor erbij, maar echt niet zo comfortabel als verwarming die via water gaat.

Je hebt een ketel al rond de 1100-1500 zoals die van intergas, dan weet je zeker dat je je huis kan verwarmen en met cv tuning hoef je ook niet al te veel aan gas kwijt te zijn.

Ga daarna je huis goed isoleren, tocht en vocht aanpakken en als je met de cv op 50 graden kan verwarmen in de winter kan je kijken naar een hybride of all electric oplossing en toch nog die 8000 euro extra neerleggen voor een all electric oplossing.

• asdfvdsa
REDSD schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:11:
Gewoon een HR ketel kopen, kijken hoe je huis het doet en later overstappen als je dat dan nog waard vind. Je moet nu alles op de gok doen, een lucht lucht airco is leuk voor erbij, maar echt niet zo comfortabel als verwarming die via water gaat.

Je hebt een ketel al rond de 1100-1500 zoals die van intergas, dan weet je zeker dat je je huis kan verwarmen en met cv tuning hoef je ook niet al te veel aan gas kwijt te zijn.

Ga daarna je huis goed isoleren, tocht en vocht aanpakken en als je met de cv op 50 graden kan verwarmen in de winter kan je kijken naar een hybride of all electric oplossing en toch nog die 8000 euro extra neerleggen voor een all electric oplossing.
Dan zou je ook één jaar met de electrische kachels kunnen doen, dan weet je ook welke warmtepomp en wat voor een afgiftesysteem je nodig hebt. Een warmteverliesberekening is natuurlijk ook een optie. Een beetje zonde om een CV ketel te kopen en alle waterradiatoren aan te sluiten als je ook vandaag met wat rekenwerk tot dezelfde conclusies kan komen.

Het klinkt ook niet alsof zijn rookgasafvoer nog compliant is.

[ Voor 9% gewijzigd door asdfvdsa op 04-09-2026 15:38 ]

gasweg.nl

• Ronald
@kaasbaas3 10k en echt klaar voor de toekomst is lastig…

CV ketel nu kan echt een desinvestering zijn, dus wees zorgvuldig in je kennisopbouw voor je beslissing maakt.

In hoeverre is het oude CV systeem al dan niet aangesloten? De manier waarop je het om TS beschrijft laat nogal ruimte voor interpretatie.

Een lijst per ruimte met afmetingen en type is nuttig. Ook leidingdiameters en aansluitroutes graag.

• ASW1
Als ik de startpost lees dan vraag ik me af of er überhaupt nog een gasaansluiting in de woning aanwezig is @kaasbaas3
Zo nee dan vereenvoudigt dat de opties weer.

• kaasbaas3
ASW1 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:33:
Als ik de startpost lees dan vraag ik me af of er überhaupt nog een gasaansluiting in de woning aanwezig is @kaasbaas3
Zo nee dan vereenvoudigt dat de opties weer.
Gasaansluiting is eruit, maar kan altijd weer terug natuurlijk. Als ik zo online kijk zie ik 1.5k voorbij komen.

• asdfvdsa
Weet je waarom de vorige eigenaar is overgegaan naar deze COP1 en hout oplossing? Een opwelling tijdens de energiecrisis of was er iets anders aan de hand?

[ Voor 37% gewijzigd door asdfvdsa op 04-09-2026 18:35 ]

gasweg.nl

• kaasbaas3
Ronald schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:18:
@kaasbaas3 10k en echt klaar voor de toekomst is lastig…

CV ketel nu kan echt een desinvestering zijn, dus wees zorgvuldig in je kennisopbouw voor je beslissing maakt.

In hoeverre is het oude CV systeem al dan niet aangesloten? De manier waarop je het om TS beschrijft laat nogal ruimte voor interpretatie.

Een lijst per ruimte met afmetingen en type is nuttig. Ook leidingdiameters en aansluitroutes graag.
Oude CV leidingen en radiatoren zijn gewoon nog aanwezig, alleen geen ketel en geen gasaansluiting.

Lijst met radiatoren met afmetingen en types ga ik opvragen incl leiding diameters. Als ik die beschikbaar heb zal ik het delen.

Ik lees dat die cv systemen uit de jaren 60 wel overgedimensioneerd t.o.v. van de warmtebehoefte van de woning nu ivm enige isolatie. Dat geeft hoop, maar een definitieve specificatie lijst gaat natuurlijk uitsluitsel geven.

• kaasbaas3
asdfvdsa schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:34:
Weet je waarom de vorige eigenaar is overgegaan naar deze COP1 en hout oplossing? Een opwelling tijdens de energiecrisis of was er iets anders aan de hand?
Dat weet ik niet precies. Boiler zit er pas sinds 2025 in dus ik verwacht wel dat hij dit allemaal vrij recent heeft aangepast.

• ASW1
kaasbaas3 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:30:
[...]

Gasaansluiting is eruit, maar kan altijd weer terug natuurlijk. Als ik zo online kijk zie ik 1.5k voorbij komen.
Daar zou ik niet van uitgaan, al weet ik niet precies hoe de regelgeving werkt. Volgens mij heb je voor heraansluiting een vergunning nodig van de gemeente en als de wijk is aangemerkt als "toekomstig gasloos" dan krijg je die niet.

Overdimensionering van het CV systeem krijg je vaak gratis kado wanneer een woning voorheen slecht geïsoleerd was (en nu niet meer). Ik draai hier ook met max. 40 graden in een 1994 woning met alleen radiatoren, ik heb wel de transportleidingen vanaf de WP en tussen de verdiepingen groter gemaakt. Misschien dat er ooit nog eens vloerverwarming komt maar voorlopig nog niet.

• Ronald
kaasbaas3 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:30:
[...]

Dat is wel €1500 die bovenop de kosten van CV ketel komen… beetje zonde van het geld, want een ketel geïnstalleerd met de huidige eisen ben je snel €3k voor kwijt (revisie RGA o.a.)

€4.500 voor teug naast het verleden is best ruig…

En mocht je centen tekort hebben: energie bespaar lening is tot een best stevig inkomen renteloos… dus je krijgt de inflatie cadeau.

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:03
ja als het gas er al weg is, dan is het niet interessant om daar nog op terug te gaan,
Dan zou ik all electric kiezen lucht/water met een warmte pomp die tot 70 graden kan verwarmen, zoals een weheat bijvoorbeeld. slechter dan die cop 1 verwarmingen gaat hij het sowieso niet doen.
Pagina: 1