Vraag

• Valkmaartje
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:45
Ik heb sinds kort de mediabox van Odido en ik had bij de installatie door de monteur aan hem willen vragen of ik een CI+ module van Odido kon gebruiken in mijn satbox, een VU+ Duo 4K SE. Ik heb mijn abonnement bij CanalDigital opgezegd, maar wil nog wel de vrije zenders kunnen blijven zien en horen.

De monteur vertelde dat hij geen verstand had van satelliet televisie en ging aan de slag met de mediabox installatie.

Ik heb altijd veel opnames van films, series, etc., gemaakt en zie nu pas dat voor opnemen € 5 extra per maand betaald moet worden, had ik niet eerder gezien.

Mijn vragen:

1. Werkt de CI+ module van Odido goed op mijn satbox?

2. Zo ja, kan ik dan opnemen met de interne schijf van de satbox, of met een extra drive (zoals voorheen) en rekent Odido dan ook € 5 per maand?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Mediabox van Odido, satelliet-ontvanger Vu+ Duo 4K SE

Beste antwoord (via Valkmaartje op 03-09-2026 17:34)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Odido heeft toch geen CI+ kaart? Die hebben IPTV kastjes zonder kaartje erin.

Of bedoel je Ziggo?

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Odido heeft toch geen CI+ kaart? Die hebben IPTV kastjes zonder kaartje erin.

Of bedoel je Ziggo?

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:54
Waar zie jij dat odido CI+ levert. Ik kan daar niks over vinden en eerder was dat alleen iets van Ziggo.
Daarnaast is odido iptv en is opnemen puur een vinkje in de cloud dat je iets terug mag kijken.

Als alternatief kun je ook kijken naar NLziet.Als daar de zenders inzitten ben je goedkoper uit dan Odido en zit je ook niet met opnemen omdat je vrijwel alles kan terugkijken.

• Valkmaartje
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:45
Dank voor beide "Beste antwoorden". Het jargon was me eerder niet zo duidelijk, maar ik zie inderdaad nu dat Odido geen CI+ module levert. Bij Ziggo kijken levert op dat CI+ niet zo volledig ondersteund wordt.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dit is de ellende van IPTV versus DVB: IPTV is niet gestandaardiseerd, je kunt het alleen met ontvangers en evt. apps van de televisie-aanbieder bekijken. DVB is wel gestandaardiseerd: Ontvangers kunnen signalen van willekeurige signaalleveranciers weergeven.

Een VU+ Duo 4K SE is een apparaat voor DVB-televisie, je kunt ieder DVB-signaal erop aan de praat krijgen (inclusief DVB-I = DVB over IP, maar dat levert niemand). Ziggo levert DVB-C en dat is op een Vu+ Duo 4K SE dus geen probleem, maar Odido gaat niet lukken omdat het IPTV is.

Je bent dan ook tot twee afstandsbedieningen veroordeeld.

Je kunt bij IPTV-signalen in de regel niet op eigen harde schijven opnemen. IPTV-aanbieders bieden vaak wel opnemen in de cloud aan, en dan krijg je reclame als je terugkijkt en opnames die na een tijdje verlopen. Dat is ook de reden dat je extra moet betalen, in plaats van eigendom neem je nu een dienst af in de cloud. Bij DVB-signalen kan je wel op je eigen harde schijven opnemen en als het op je eigen harde schijf staat, ben je zelf de baas of je reclame doorspoelt en blijven ze staan totdat je ze zelf verwijdert.

[ Voor 43% gewijzigd door dmantione op 03-09-2026 18:29 ]