Ikea Matter aparaten toevoegen via Ultima 3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bestellenmaar2
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Bij het willen toevoegen van apparaten in HA op Android telefoon krijg ik de melding "

Klaarmaken om in te stellen > Apparaat zoeken > Verbinding maken met Apparaat en dan krijg ik het scherm met Titel "Kan inloggegevens voor het apparaat niet maken"/ En daaronder "Er is een fout opgetreden bij het maken van inloggegevens voor het apparaat. Hoe los ik die fout op? Welke inloggegevens zijn er nodig?

Relevante software en hardware die ik gebruik

HA OS op NUC en Ultima 3 (en terzijde een Google home Nest Gen 2)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het eerste probleem was dat de HA op de computer de Ultimate 3 radio zag (ingesteld als Thread to remote OTBR) en dat de telefoon de Google Nest Hub zag als voorkeursnetwerk. Dat heb ik uiteindelijk opgelost door de Google Play Services data te wissen op de telefoon.

Daarna wilde ik een apparaat - op mijn telefoon - toevoegen MYGGSPRAY bijvoorbeeld via HA Matter + apparaat toevoegen. En ik heb hetzelfde ook via Google - Alle Services - Matter + Apparaat toevoegen geprobeerd. In allebei de situaties begint het goed, en eindigt het met de melding "Kan inloggegevens voor apparaat niet maken".

De vraag die ik heb is .. welke inloggegevens voor het apparaat (de telefoon?) moeten worden gemaakt? En hoe los ik dit probleem op? Heeft iemand een idee?

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Check eerst even of je alle benodigde pakketjes hebt, want dat zijn er nogal wat. Voor HA met Matter over Thread over een OTBR heb je nodig:
  • OpenThread Border Router app
  • OpenThread Border Router integration
  • Thread integration
  • Matter app
  • Matter integration
Met betrekking tot de inloggegevens.. ik gebruik zelf alle software in het Engels, juist om troubleshooten makkelijker te maken. Wordt met inlogggevens misschien de credentials bedoeld die Thread in HA moet delen met je companion app op je telefoon?

Heb je in dit scherm een telefoon met sleuteltje achter je TBR staan? Zo ziet het er bij mij uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyFOh2I9xrp63_fEbf9HuXdR7ng=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WlqEbPJu0XtHvkNWyWB9YxMO.png?f=user_large
Zo niet, dan kan je volgens mij door te klikken op die 3 puntjes alsnog de credentials met de companion app delen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 03-09-2026 14:38 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Quadrupool
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:45
Wat bij mij hielp met de ikea spullen, was ze een fabrieksreset geven. Toen ging het koppelen over mijn eigen thread netwerk in HA opeens wel goed

5400 Wp ZZW, Arotherm 75/6, Explorer v5

• Bestellenmaar2
  • Niet online
@Gizz

Bij Apparaten en Diensten heb ik staan
- Matter
- OTBR (met 1 automatisch aangemaakte integratie aanwezig)
- Thread met het voorkeursnetwerk zoals in de afbeelding (ander 4 laatste natuurlijk)

Bij APPS
- Matter Server
- Open Thread Border Router (Netwerk versie)

Als ik in de Companion App Sync dan gaat het goed. De App en HA gebruiken dus hetzelfde Thread voorkeursnetwerk.

Bij Thread onder Voorkeursnetwerk staat het juiste netwerk - met sleutel, daaronder staat weer de Google Nest, en daaronder staat de optie om "Aanmeldgegevens naar Home Assistant sturen". En dat werkte wel toen de app op de telefoon de voorkeur had voor de Google Nest, en de HAOS de voorkeur had voor de Ultima 3. Op dit moment krijg ik daar de melding "Je hebt geen referenties om te importeren". En eigenlijk is dat ook wel goed, want dat betekend dat er geen ander Thread netwerk actief is.

Dank voor het meedenken.

• Bestellenmaar2
  • Niet online
@Quadrupool

Dank. Een harde reset helpt helaas niets. Het koppelen gaat steeds goed, van
"Klaarmaken om in te stellen"
>
"Apparaat zoeken"
>
"Verbinding maken met Apparaat"

En dan krijg ik het scherm met Titel "Kan inloggegevens voor het apparaat niet maken".