• zwollywoodvin
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:18
Ik mag graag de diverse bouwprojecten op Tweakers lezen, ik heb een mechanische technische achtergrond en errrrg beperkte elektrotechnische achtergrond, toch heb ik uit nieuwsgierigheid mijn eigen thuisaccu gemaakt voor zo'n 25 euro aan onderdelen.

Het result wil ik graag delen, voor geval mensen ook in zo'n pad geïnteresseerd zijn,

Ik heb een oude camper waar 2 zonnepanelen van 470W op liggen, die staan via solar-inverters op 2 LFP accu's onderling verbonden op een 12V circuit aangesloten. 1x140AH en 1x280AH.

Dat maakt dat ik 420AH x 128V zo'n 5,4 kWh aan stroom in de camper heb liggen, die ik 'tot nu toe' enkel gebruikte als ik met de camper op pad was.

ALs ik reis maakt ik nooit gebruik van camping en is een ruime stroombeschikbaarheid goed om ook bewolkte dagen door te komen met 230V koelkast/vriezer (die op hele warme dagen zomaar 1KWh per dag pakt), de 4000W omvormer voor 230V naar de koelkast, laptop, fans etc.

Als ik thuis ben staat de camper naast mijn huis in de tuin geparkeerd en een deel van de dag liggen de zonnepanelen dan in de zon.

Maar als ik lees dat de meeste mensen met een 2 KWh thuisaccu al veel van hun nachtstroom kunnen afdekken, dan wil ik kijken of ik daar ook wat mee kan.

Ik had nog wat onderdelen liggen en diverse delen aan elkaar 'geknoopt'.

Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://i.vgy.me/vrvZBv.jpg

-De stroom komt links binnen vanaf de 12V accu binnen met een gesoldeerde XT90 stekker.

-De stroom gaat door een 12V geschakeld relais (200A), aan/uit-schakeling loop via de tijdschakelaar+voltschakelaar

-Vervolgens via een 100A zekering gaat de stroom naar een 'step-up inverter'. Deze heeft 2 doelen, de stroom van 12V naar 24V brengen, en ook een maximale stroomsterkte aanbrengen om draden heel te houden. De uitgang is dit geval 24V/15A= 360W.

-Die step-up kan best warm worden, dus daar zit een ventilator 12V/0,15A op die zo hem lauwwarm houdt, die half over de inverter valt en de andere helft van zijn lucht naar beneden over de grid-tie omvormer blaast.

-Een voltschakelaar. Schakelt 'in' boven de 13,3V en 'uit' onder de 12,2 V. Dit relatief grote verschil is om te voorkomen dat de schakeling gaat pendelen door de 'voltage drop' en zorgt er ook voor dat de LFP-accu niet z'n laatste 10% verbruikt.

-Een tijdschakelaar. Overdag laden de zonnepanelen de accu's op, en dan schakelt op dit moment de tijdschakelaar in van 18:00-22:00 en tussen 07:00-09:00. Hiermee pak ik zowel het tijdstip van het piekverbruik in mijn huis, als ook precies de tijden dat normaliter de stroom het duurst is.

(De geschakelde draad van de tijdschakelaar loopt eerst via de voltschakelaar voordat het 200A relais geschakeld wordt)

-Onder deze tijdelijke 'warboel' van draden zit op de foto een China grid-tie omvormer. Deze is deze 500W max, maar ik zie dat met de 24V die ik deze voedt er 180W effectief aan het huisnet geleverd wordt. Er loopt een 230V geaarde kabel met stekker tussen de camper en mijn huis.

-Ik heb nog een 2000W grid-tie inverter liggen (invoer 12v-30V). Deze levert, in deze setting met step-up omvormer als stroomlimiet, een +/- 350W effectief. Naargelang zomer en winter situatie kan ik deze 2 omwisselen.

Bijvoorbeeld de versie die 180W levert kan bijvoorbeeld in de zomer nagenoeg de hele nacht aan staan en met 180W dek ik dan een beetje de pieken overdag en grotendeels het totale nachtverbruik af.

De accu's heb ik al in de camper, dat kost mij niets extra en met het lage aantal cycli dat ze per jaar in de camper doen, hebben ze 'het enige leven'.

Dat geldt ook voor wat reststukken 6mm2 draad (over van aansluiten camper-zonnepanelen) en de XT90-stekkers.

Alle stroomdragende draden zijn in 6mm2 uitgevoerd en stekerverbindingen zijn gesoldeerd. De draden worden wel 'lauwwarm', maar niet meer dan dat.

Wat ik echt via China gekocht heb is de tijdschakelaar (+/- 10 euro) en de voltschakelaar (+/- 4 euro), het relais (+/- 10) en wat kleinere stekkers. Met een 30 euro totaal als uitgaven houdt het wel op.

Nu is een thuisaccu voor velen een 'hobby-item' en zelden financieel effectief, maar ik vind het wel plezierig zoals dit werkt

Ik ga nog een nettere versie maken met de onderdelen+draden netter/beter geplaatst en de zekering naar 'voor het relais'. Dit is een 'werkend test model'