Verlaagd plafond demonteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Walter van Dijk
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-09 14:54
Mijn vraag

Ik heb in de keuken een verlaagd plafond met aluminium lamellen (en daartussen zit ook nog een reepje/strip aluminium achtig materiaal) met een aantal spotjes en een transformator die ergens onder het plafond zit. Zie de foto.

Nu zijn alle spotjes uitgegaan en ik vermoed dat er iets mis is met de transformator en die wil ik bekijken maar daarvoor moet ik een stuk van het plafond verwijderen (ik vermoed ook dat de transformator ongeveer in het midden van het plafond zit maar dat weet ik niet zeker).

Ik weet niet hoe die lamellen bevestigd zijn maar ik vermoed dat ze opgehangen zijn en aan soort van haakjes zitten geklemd maar ook dat weet ik niet zeker.

Als ik tegen het plafond duw gaat het in zijn geheel wat omhoog dus er zit wel wat beweging in en het lijkt dus ergens aan te hangen en is niet vastgeschroefd en/of star bevestigd. De strips tussen de lamellen kan ik ook iets omhoogduwen en mijn vinger kan er dan tussen.

Iemand een tip wat ik kan proberen om de eerste lamel te verwijderen (zonder die te breken uiteraard) want ik vermoed dat ik er dan daarna wel beter bij kan ?.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztc4mzby2OdHjtGInJTASg056Fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUouJJN87KkXYztU7zaIHpBa.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30
Die zitten in elkaar gestoken dus ff kijken waar ze geeindigd zijn, want daar begin je ook met losmaken. Waarschijnlijk blind gespijkerd/geniet oid?

Maar kan je door verwijderen van de spots niet even met je camera in het gat kijken hoe de boel erbij ligt voor je gaat breken. Soms ligt de trafo gewoon los en kan je hem naar je toe trekken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:50
kun je niet een lampje er uit drukken/draaien? Dan kun je daarna met je telefoon even wat foto's maken door dat gat zodat je ziet hoe het systeem hangt. Met een beetje mazzel ligt de trafo zelfs in de buurt van een lampje en kun je hem zo pakken.

/spuit 11

• tleegwater
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:45
Onder die sierstrips zitten haakjes geschroefd die 2 planken op z'n plek houdt. Maar voordat je bij je spotje bent ligt inderdaad je halve plafond eruit. Beter eerst via het spotgat op proberen te lossen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou door het spotgat kijken en dan even zoeken/voelen/filmen (spiegeltje en lamp helpt ook bij klein gat) waar de draadjes van de spotjes naartoe gaan. Dan weet je in welke richting je moet zoeken. Als je dat bij 2 gaatjes doet heb je vaak de trafo wel te pakken (de kruising van beide richtingen...)

• Walter van Dijk
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-09 14:54
Ik ben goed geholpen. Heb er een spot uitgehaald op de plek waar ik vermoedde dat de traf in de buurt zou zitten. Had geluk en kon hem door het gat naar buiten trekken. Verlichting doet het weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuQfeWaY5lPl5JIGTNrMCYj9l80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20x3gdbQvYJx3fBsT7fTgrFu.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1