EV thuis Slim laden vs vampire drain

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:15
Sinds kort heb ik een dynamisch energiecontract en ben ik bezig met de auto thuis te laden tegen daltarieven. Voorheen met het vaste daltarief deed ik dit simpelweg via de app door het laden in de nacht te doen. Nu loop ik met mijn iets oudere EV en domme laadpaal tegen wat grenzen/uitdagingen aan. Met name vampire drain van de auto.

Situatie:
Tesla model S 2018
Wall charger V3
Energie via NextEnergy

Deels relevant:
zonnepanelen (goodwe)
thuisaccu (Anker Max AC)
P1 meters van Anker en Homewizard
Home Assistant die de homewizard P1 meter, zonnepanelen en Tesla uitleest, maar nog niks automatisch stuurt

Bij het begin van het NextEnergy contract zag ik in de app een slim laden optie. Die heb ik gekoppeld en dat werkt prima, behalve dat hij de auto bijna permanent wakker houdt. Dat kost tussen de 20 en 30 KM per dag, laten we het op 5KWH houden. Dat is onacceptabel wat mij betreft en doet de besparingen voor een groot deel teniet. Daarnaast niet fantastisch dat de app soms meerdere keren per kwartier het laden start/stopt.

Vervolgens heb ik andere opties bekeken:
  • EVCC als HASS addon: Installatie en koppelen ging prima, alleen weet deze de auto out of the box níet wakker te maken, wat ik ook probeer in de UI.
    • Hij lijkt de (domme) laadpaal aan te willen sturen en krijgt de auto niet uit de slaapstand. De laadpaal heb ik vervolgens helemaal verwijderd en een generieke domme paal geconfigureerd. Laden stoppen lukt wel, dus de API aansturing naar de auto werkt technisch wel.
    • Ik heb veel moeten prutsen om de zonneopbrengst vs p1 meter goed te laten werken. Ik wil eigenlijk nog helemaal niet met optimalisatie van die aansturing bezig
    • Hij lijkt echt te kijken naar de bekende energietarieven (Een dag vantevoren bekend) en daardoor maar op een beperkt window te sturen als je de auto 2x per week vol wilt hebben. Dit deed de NextEnergy app wat beter en kijkt iets verder vooruit naar het weer vermoed ik.
    • Vampire drain kan ik <5km per dag configureren omdat het pollen instelbaar is, mooi!
    • Ik heb hem weer uit gezet omdat ik het starten van het laden niet betrouwbaar aan de praat krijg en voor nu geen zin heb om hier een uitgebreid hobbyproject van te maken.
  • Ik kreeg de tip dat Tibber de aansturing (het wakker houden van het voertuig) mogelijk wat beter voor elkaar heeft dan NextEnergy. Om dit te proberen moet ik een energiecontract bij ze afsluiten of een 3e P1 meter kopen vertelde de app me na het koppelen van de auto (voorlopig dus niet, al zou het een goede reden zijn om over te stappen)
  • ANWB heeft er volgens het internet een app voor maar die kon ik niet meer vinden in de Playstore. De auto koppelen in de laad-app leverde in ieder geval ook niks op aan thuislaadfuncties (en weer ontkoppeld dus)
  • De Jedlix app is ook niet meer te vinden en ze lijken na overname wat af te schalen qua ondersteuning
  • Gridio app geinstalleerd en een gratis maand gestart. 20 uur na de laatste laadsessie is de auto 18km aan lading kwijt. Niet heel anders dan NexEnergy dus, plus ik moet er na de proefperiode voor betalen dus die gaat er ook af.
Mijn vraag is of iemand tips heeft voor een andere, liefst laagdrempelige, oplossing om het laden van een oudere Tesla aan te sturen in dynamische daltarieven zonder de auto de hele dag 'wakker' te houden of als een peuter bij een lichtknop steeds het laden in/uit te schakelen. Bijsturen op basis van zonne-opbrengst kom pas later in beeld wat mij betreft.