Welke Samsung oled tv 2026 en muurbeugel voor mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tactiturnus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02:08
Inleiding
Hierna wil ik eerst mijn huidige situatie beschrijven. Later volgen de vragen. Ik ben me bewust van het feit dat het wellicht (te)veel tekst is, maar wil graag op voorhand zeer uitvoerig zijn in de beschikbare informatie. Bij voorbaat wil ik iedereen reeds bedanken voor het doorlezen van dit topic en je (eventuele) reactie!
Huidige tv
Mijn 65"LG oled (OLED65B6V) uit 2017 begint serieus de geest te geven. De tv heeft al geruime tijd last van ingebrande beelden, waarschijnlijk vanwege het gamen van onze zoon (FIFA/FC en Fortnite) in het verleden. We hebben tot op heden wél scherp beeld (#afkloppenopongelakthout c.q. #nietdegodenverzoeken), maar de kleuren zijn niet meer goed.

Tijdens het WK voetbal hadden de Nederlands Elftal-spelers die aan de rand van de tv stonden bijvoorbeeld een enigszins oranje tenue aan, maar diezelfde spelers leken in het midden van de tv eerder op de Rode Duivels van onze zuiderburen.

Vandaar dat ik al enige tijd aan het oriënteren ben voor een nieuwe oled tv. Vandaag voor het eerst in een winkel de (top)modellen van LG en Samsung van 2026 en 2025 bekeken. De 'matte' schermen van de Samsung modellen (S99H, S95H, S94/93/92/90H en S95F) vind ik er erg mooi uitzien. Bovendien heb ik overdag veel last van spiegelingen in de tv, vanwege tegenovergestelde ramen, waardoor ik de ramen eigenlijk steeds moet verduisteren, hetgeen ik derhalve ook vaak doe. In de winkel zag ik bij de G6 en G5 modellen van LG behoorlijk wat spiegelingen, zodat deze voor mij persoonlijk afvallen.
Huidige tv muurbeugel
Bij de aanschaf van de genoemde LG oled tv in 2017 had ik destijds ook meteen een zeer robuuste (tevens dure) tv beugel (Vogel's NEXT 7346) aangeschaft die, zo gezegd, speciaal was ontworpen voor oled tv's en waarbij de tv gedraaid kan worden. Ben (was) zeer tevreden over de beugel. Doet wat hij moet doen - ook het eenvoudig draaien en bescherming dat de tv niet de muur raakt - maar helaas blijken de gangbare VESA-maten voor de high end 65"oled tv's te zijn veranderd (destijds 300x200mm en 400x200mm). Als ik één van de genoemde nieuwe high end Samsung tv's ga aanschaffen ben ik dus ook meteen verplicht om een nieuwe beugel aan te schaffen. De door mij gekochte tv beugel is inmiddels ook niet meer nieuw te verkrijgen. Volgens de site van Vogel's is dit model vervangen door de TVM 7655.
Plaats van tv en aansluitingen tv en audio
Omdat we onze woning zelf hebben laten bouwen konden we alle aansluitingen voor tv en audio op de door ons gewenste plaats kunnen laten aanbrengen. Alle audio- en videoapparatuur staan in een aparte domoticaruimte. Het videosignaal wordt vanuit deze domoticaruimte middels apparatuur van Control4 met het HDBASET-protocol over een cat6 kabel naar de woonkamer gestuurd. Ook de audiosignalen worden vanuit de domoticaruimte direct naar de verschillende (ingebouwde) luidsprekers in de woonkamer gezonden. De soundbar hangt onder de tv middels een dedicated Vogel's SOUND 3550 Soundbar beugel die aan de NEXT 7346 is bevestigd. Alle aansluitingen voor de tv en de sounbar zijn achter de tv in de muur (op hoogte) weggewerkt. Er is dus alleen een muur (4 meter breed) zichtbaar met in het midden de genoemde tv. Dus geen meubels voor de muur, geen schilderijen, foto's etc aan de muur. Enkel een muur met daarop een tv. Onze bank en relaxstoelen staan op een zichtafstand rond de 3,5 meter (kamer is 4 meter diep).
Betekent nieuwe oled tv ook een nieuwe beugel?
Het lijkt er op dat een nieuwe muurbeugel nodig zal zijn bij een nieuw highend 65" oled tv. Voor zover ik kan zien zijn enkel de S94/93/92/90H modellen nog geschikt voor VESA 300x200mm. Ik heb inmiddels ook een email gestuurd aan Vogel's met de vraag of de huidige beugel geschikt gemaakt kan worden voor grotere VESA maten. Het is natuurlijk jammer dat een beugel die nog perfect werkt, en nog perfect zou kunnen werken, vervangen zou moeten worden. Niet alleen zonde van het geld, maar ook niet echt duurzaam.

Mocht aanpassing niet mogelijk zijn én de keuze niet vallen op de laatstgenoemde modellen, maar op een S99H of S95H, welke draaibare muurbeugel zouden jullie dan adviseren. De door TVM voorgedragen TVM 7655 (of de gemotoriseerde versie daarvan de TVM 7675) of de TVM 5855, die tot 75 kg kan? Of toch een draaiende muurbeugel van een ander merk en ander type? Mag ik jullie verzoeken om mij van advies te voorzien, inclusief de redenen waarom? Bij voorbaat dank!
S95H en S95F hebben een one connect box. Probleem met muurbeugel?
Zoals hiervoor uiteengezet zitten alle aansluitingen achter de tv en de bijbehorende video- en audioapparatuur staan in een afzonderlijke domoticaruimte. Bij zowel de S95H als de S95F is er sprake van een one connect box, die aangesloten moet worden op de tv. In mijn specifieke situatie moet de one connect box daarom ook achter de tv aan de muurbeugel bevestigd worden. Heeft iemand hier ervaring mee en/of heeft iemand suggesties? In de winkel werd namelijk medegedeeld dat er geen specifieke beugels zijn voor de one connect box om aan een (bestaande) muurbeugel te bevestigen. Als het echt moeilijk is, zou dit een reden zijn om niet voor deze modellen te kiezen. Zoals gezegd ben ik erg benieuwd naar jullie eventuele ervaringen en/of oplossingen.
S99H, de oled met lijst...
Vandaag heb ik ook de Samsung S99H gezien. In de winkel was de tv plat aan de muur gehangen (zoals je ook een schilderij op zou hangen). Echter in mijn situatie wil ik niet alleen een draaibare tv muurbeugel, maar is deze ook nodig om een paar centimeter ruimte te creëren voor de aansluitingen in de muur achter de tv, zoals het stopcontact en het netwerkpunt. Ik vraag me af als je de S99H aan een draaibare muurbeugel of dat er wel mooi uit ziet. Heeft iemand misschien ook voor een draaibare muurbeugel gekozen in combinatie met de S99H en zou daarvan een foto kunnen worden gedeeld?
QD-Oled of Oled.ex
Uit de videoreviews van deze site alsmede de informatie op de pricewatch en de informatie op de website van Samsung zijn de S99H en de S95H uitgevoerd met een QD-Oled en de overige modellen met een Oled.ex paneel. In de winkel is duidelijk een verschil in helderheid zichtbaar (had overigens wel navraag gedaan of de tv's allemaal in dezelfde callibratiestand stonden; daarvan was volgens de verkoper sprake van, allen in de winkelmodus). Ik vraag me echter af, of dit in de thuissituatie ook belangrijk is, zeker nu het al een hele upgrade zal zijn ten opzichte van mijn huidige (defecte) B6 uit 2017. Maar bovenal vraag ik mij af welk paneel of er een verschil zit in kwaliteit. Zit er een verschil in levensduur van het paneel. Mijn B6 uit 2017 heeft namelijk last van inbranding. Ik heb op dit forum wel informatie gevonden over de technische verschillen, maar niet echt welk scherm je het beste kunt kiezen ten aanzien van levensduur.
Duurder 65" model of goedkoper 77" inch model?
In 2017 kostte mijn huidige 65" LG B6 oled tv al ruim € 3.700, waardoor een groter model niet in Frage was. Inmiddels zijn de prijzen van de 77" modellen aanzienlijk in prijs verlaagd (als ook de 65" modellen). Zou een grotere 77" tv nog wel goed passen in een kamer van 4 meter diep en een kijkafstand van plusminus 3,5 meter, op een muur van 4 meter breed? Heeft iemand ervaringen hiermee? Ziet iemand bijvoorbeeld pixels op die afstand? (PS Uit alle informatie die ik al tot mij heb genomen lijkt het er op dat 65" wordt aanbevolen tot 4 meter afstand). Het gaat mij dus meer over ervaringen van mensen die deze 'regel' respectievelijk 'advies' niet in acht hebben genomen en voor de verleiding zijn gevallen van een 77" inch tv.

Als het een 77" model zou gaan worden, dan wordt het evenwel geen S99H of S95H, maar een S94/93/92/90H. Omwille van de prijs. Gelet op het inbranden van de huidige tv, krijg ik mijn echtgenote waarschijnlijk niet nog eens overtuigd om weer ruim € 3.700 uit te geven, ben ik bang.

Het S95F model zou prijstechnisch misschien ook kunnen, maar ik ben bang dat deze afvalt vanwege de connect one box en de uitdaging met de bevestiging aan de muurbeugel, zoals hierboven aangegeven.
Dank voor jullie input
Zoals hiervoor reeds gezegd, wordt input zeer gewaardeerd. Ook dank voor je geduld (gelet op de hoeveelheid tekst en vragen).