Hele simpele laptop voor hele simpele taakjes gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BiggggDaddy
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 03-09 14:47
Hoi allemaal!

Ik zoek een laptop die zulke simpele taakjes moet doen, dat ik het extreem moeilijk vind om een goede keuze te maken en het gevoel heb snel te veel te betalen voor dingen die ik helemaal niet nodig heb.

Ik begin met een nieuwe opleiding en daarvoor heb ik een laptop nodig voor letterlijk enkel het schrijven van stukken en verdere tekstverwerking. Gamen en video's/foto's bewerken hoeft het niet te kunnen, daarvoor gebruik ik mijn desktop.

Verder gebruik ik het liefst Windows, is de laptop lekker licht en heeft een fel scherm die ik ook bijvoorbeeld in zonlicht kan gebruiken.

Mijn probleem is dat ik verschillende aanbiedingen zie in de V&A van laptops rond de 100 euro, maar na een beetje research erachter kom dat de meeste een slecht scherm hebben (slechte verlichting). Ik zou de laptop graag overdag in het daglicht willen gebruiken. Ik wil graag zo min mogelijk uitgeven, omdat het letterlijk alleen tekstverwerking hoeft te kunnen.

Ik wil de laptop meenemen en daarom wil ik dat die licht is. Accuduur is niet heel belangrijk, ik ben niet langer dan een (half) uur onderweg.

Ik sta open voor alle merken/alternatieven.

Alvast hartelijk dank voor je antwoord!

Alle reacties

• Lightfeet078
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08-09 16:26
Ik denk dat voor de bedragen waar we het over hebben maar moet accepteren dat schermen inzitten die niet je van het zijn.

Elke laptop is bruikbaar overdag in daglicht, maar niet als je vol in de zon buiten gaat zitten.
Daar hebben ook de helderste (nieuwe) laptop het niet heel erg naar hun zin (lees; kan je ook geen moer op zien).

• Lightfeet078
Daarnaast zullen de accu's in deze prijsklasse ook hun originele waardes bij langen na niet meer halen, kijkende naar wat ik hier op werk voor oude laptops hebt (XPS met die 9750h en 8750h) zijn bijna alle accu's naar de knoppen en halen meestal nog geen eens 30 minuten.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Heb je een tablet overwogen?

• BiggggDaddy
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 03-09 14:47
@Lightfeet078 Ik was dus in de V&A aan het kijken en daarbij staat dat veel laptops nog in prima staat zijn. Verwacht je dat bij deze laptops de accu ook nog steeds ruk is?

@jeroen3 Jazeker, ik heb zelfs ook al een draadloos toetsenbordje. Maar het is natuurlijk gedoe om dit allemaal mee te moeten nemen. Ik zag laptops tot 100 euro op V&A staan, dus ik vroeg me af of dat wellicht een optie zou zijn!

• Lightfeet078
~
BiggggDaddy schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:36:
@Lightfeet078 Ik was dus in de V&A aan het kijken en daarbij staat dat veel laptops nog in prima staat zijn. Verwacht je dat bij deze laptops de accu ook nog steeds ruk is?
Het is in ieder geval wel iets om op te letten, als je hem niet constant aan het stopcontact wilt hebben. Je kan natuurlijk ook de batterij vervangen, maar dat kost je gemiddeld tussen de 50 en 100 euro extra.

De verkoper kan dit overigens makkelijk zien, dus vraag het ze vooral als je berichtjes gaat sturen; powercfg /batteryreport (in cmd, powershell, terminal).

v&a aangeboden: Lenovo IP Slim 3 Chrome 14M868 (82XJ0032MH)
- Chromebook, maar kan je prima op typen
- Batterij 100% volgens de verkoper
- Relatief jong (2 jaar ongeveer)

v&a aangeboden: Lenovo V14 G4 AMN (82YTS01L00)
- Ziet er prima uit
- Batterij nog goed volgens de verkoper

Dit is het wel zo een beetje, alle andere die ik kan vinden zijn 5 jaar of ouder.
Denk dat beide overigens budget modeletjes waren dus ook hier is het scherm niet zo denderend waarschijnlijk.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:23
Er zijn online veel aanbieders die (waarschijnlijk) ex zakelijke laptops aanbieden voor een goed prijs. Met een beetje geluk zijn deze laptops nagekeken voor verkoop zodat alles in orde is. Al gaat 100 euro echt heel krap worden.

Je moet natuurlijk ook rekening houden dat laptops in deze prijscategorie geen native ondersteuning voor Windows 11 zullen hebben. (daarvoor danken bij Microsoft)

Is een (bijna) nieuwe Chromebook geen optie? Of allicht nog beter, Linux instaleren op een oude laptop. Dat zou voor tekstverwerking prima moeten zijn. Maar voor 100 euro krijg je (bijna) alleen het echt oude spul. Zwaar, slechte accuduur, en waarschijnlijk geen goed scherm, althans vergeleken met huidige specificaties.

[ Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 03-09-2026 13:52 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-09 19:03
@BiggggDaddy
Mij was aangeraden om voor het buiten in de zon op een laptop te kunnen werken om te kijken naar laptops met een mat scherm en minimaal 300cd/m2 (nits).
Ik heb nu dan ook een laptop met 300 nits en ik moet zeggen dat me dat inderdaad goed bevalt in de tuin. Of je met minder uitkunt, geen idee. Ik denk dat het feit dat het een mat scherm is, juist ook al veel doet. Maar volgens mij is dat wel gelijk duurder en geen idee of dat in V&A te vinden is.

Overigens had je het over een tablet met een los toetsenbord en gedoe om dat mee te nemen. Een laptop is ook nog behoorlijk slepen. Ik meen dat er ook mooie hoesjes voor tablets zijn, waar je dan het toetsenbord in kunt doen (wel alleen zo'n mini toetsenbordjes), misschien is dat nog een optie?
Of een ander handig iets, dat juist dat minder gedoe voor je is.

• OkCodePromo
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 04-09 09:25
Voor eenvoudige taken zoals internetten, e-mails en tekstverwerking lijkt een betaalbare laptop met een goede batterijduur en een degelijk toetsenbord me meer dan voldoende. Je hoeft voor dit soort gebruik zeker geen krachtig model te nemen.
Pagina: 1