Vraag

• mackd636
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:04
Beste tweakers, 

Ik heb veel gelezen op dit forum en ben inmiddels aan het twijfelen wat het moet worden.

Situatie:
  • Voornemens om op de begane grond één airco unit te nemen.
  • Wil in de zomer koelen en in de winter bijverwarmen (geen hoofdverwarming).
  • Woning uit 2019, HR++ glas, goed geïsoleerd, vloeren zijn goed geïsoleerd, alsmede de muren e.d.
  • De warmste dag dit jaar binnen op de begane grond in het midden van de woning was 29 graden.
Indeling:
  • Het is een grote ruimte, geen muren, kamers of scheidingswanden op de BG.
  • De plaatsing van de Airco wil ik doen bij de gele balk.
  • De gele balk tot aan de groene rand is de woonkamer. De rest vind ik minder interessant om te koelen. Ik begrijp bij een open ruimte dat er geen groen lijn is, zoals op de tekening.
  • De oppervlakte van de BG grond exclusief berging en de gang is circa 85 m2.
  • Hoogte tot plafond is ongeveer 255 cm.
  • De bovenkant van de tekening is het westen, links het zuiden, rechts het noorden.
Doel:
  • Koelen tot 24 graden, dan ben ik tevreden. Stroom heb ik in overvloed in de zomer en de airco kan wat mij betreft de hele dag aanstaan.
  • Het gaat mij om de scherpe rand eraf te halen en niet te koelen tot 20 graden.
  • Bij verwarmen tot max 21 graden in de winter.
Waar ik zelf aandacht:
  • Toshiba Haori Airconditioner 5.0 kW
  • Daikin Stylish Zwart FTXA50BB/RXA50B 5,0 kW Single Split Airco
  • Mitsubishi Electric WSH-LN60i Onyx black 5.0 kW
Zonwering:
  • Buiten doen we een parasol open van 3x3 meter. Helpt iets.
  • Voor de ramen hebben we plissegordijnen, niet verduisterend of zonwerend.
Waarom deze types: in de woonkamer wil ik een design unit die past in het interieur en die zijn tot 5 kW. ME heeft wel een 6.0 kW, die is ook nog te overwegen als designunit.

Waarom geen twee airco's beneden. Ik wil zo min mogelijk van de buitenunits zien en van die buizen op de gevel. En a.u.b. bespaar me die discussie, daar komen alleen maar felle reacties op heb ik gezien op het forum.

Nu zijn er twee airco bedrijven langs gekomen en geven het volgende aan:
  • De ruimte krijg je niet goed gekoeld met een 5.0 kW.
  • Ruimte is te groot, wordt een kansloze missie om goed te koelen.
  • Met 5 kW ben ik echt bang dat je dit niet gekoeld krijgt.
  • De keuken en eettafel gedeelte wordt ook niet koel. (Vind ik minder belangrijk roze gedeelte op de tekening, maar goed, blijft een open ruimte…)
Mijn vraag is:
Kom ik hier met een 5 kW weg (desnoods 6 kW van ME) of zou ik minimaal een 7.1 kW moeten plaatsen om te koelen en te verwarmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7P-3Ykiz4ozlE64ekQO_0dtwg0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pvMj9DzlrFeDPqJ9UiPh2WlO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door mackd636 op 02-09-2026 22:49 ]

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:24
meer vermogen gaat je niet helpen. De grootte van de ruimte is meer beperkend omdat je maar zoveel lucht rondgepompt krijgt. Je hebt 2 opties:

hang op een tactische plek een 5kW neer en accepteer dat het niet perfect is maar waarschijnlijk meer dan genoeg voor wat je zoekt.

overweeg een multisplit met 2 binnenunits.

ik zou zelf gewoon optie 1 kiezen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:10
Tja 85x 255 = 216 m2. Bij 160 m2 kom je al snel op 7 kW uit. Dus lang verhaal kort; wat je wil kan niet en dat is je eigenlijk al verteld.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:33
Onze woonkamer is meer een hoek maar kwa oppervlakte niet veel kleiner. Zelfde bouwjaar, vrijstaand en veel zon.
Sinds vorig jaar hebben we een MHI ZSX serie van 3,5 kW in de keuken hangen. De binnenunit hangt op ca 4 meter van de 11,5 totale lengte. Deze unit heb ik deze zomer op warme dagen vanaf de middag aangezet op de zachtste ventilatiestand. Hij trok boven de 30 graden ca 300W en in de avond zakt dit daar 180-200W. Ingestelde temperatuur is 23 graden en dit voelt al heerlijk. Als ik hem de sporen zou geven dan zou hij veel verder kunnen terugkoelen maar het is simpelweg niet nodig. De drogere 23 graden is perfect. Ik had hier dagen met 30 graden buiten dat ze hier een vestje aantrokken.
Afgelopen winter gebruikte we de airco zo nu en dan om snel even de WP te helpen als we het een halve graad warmer willen bijvoorbeeld in de avond. Ook op de laagste ventilator stand. Verbruik wederom ca 180-300W. De efficiënte binnen en buitenunit zijn op de laagste stand erg stil.
Ik snap dus niet waar dergelijk zware vermogens vandaan komen in al die adviezen. Ook onze woning zou niet te koelen zijn met 1 unit maar in de praktijk is het zelfs op de laagste ventilatie stand prima.
Ps als je met 1 binnenunit het vermogen zoveel verhoogd dan moet hij eens stuk harder blazen, hiervan neemt het comfort niet toe! Zowel de koude tocht als de geluidsproductie gaan je storen.
Ik zet hem op warme dagen op tijd aan en laat hem de hele dag (tot ca 22.00) de woning koel houden. Dan lukt dit op de zachtste stand. Teruggekomen van vakantie zat er meer warmte in de woning. Dan is de zachtste stand niet voldoende om echt ver terug te koelen. Ondanks dit bleef het 24 graden de dag na thuiskomst. De droge lucht was meer dan voldoende t.o.v. de 30 graden buiten..

Het is hier in de woonkamer wellicht iets minder koud maar het is echt ruim voldoende. Scheelt een halve graad wellicht. Jullie hebben er echter de hal als obstakel, dat is hier door andere indeling niet het geval.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:17
Ik mis hier de orientatie van de woning en welke vorm van zonwering waar aanwezig is.

In principe hoef je alleen maar iets meer te kunnen koelen dan er op een moment aan warmte toegevoerd wordt.

Bij grote airco units wordt je knettergek van het geluid terwijl de lucht zich toch niet sneller kan verplaatsen op enig moment.

Wellicht dat mijn perspectief helpt:
• woonkamer heeft geen glas op zuid, buitenzonwering op oost en west (als we thuis zijn)
• woonkamer heeft geen airco
• op verdieping/zolder hebben 4 kamers airco
• in de warme periode draaien 3-4 aircos 24/7 op temperaturen van 20-22C
• deuren staan open overdag
• woonkamertemperatuur blijft prima (op thermostaat meestal op 23C met uitschieter van 24C)
Als je dus maar lang genoeg een beetje (indirect) koelt dan kan het binnenklimaat al goed blijven. Heb je veel glas met directe zoninstraling op zuid of west dan werkt zoiets weer niet.

[ Voor 74% gewijzigd door Rukapul op 02-09-2026 19:43 ]

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:22
Het hangt ook erg af van hoe koel je het wil hebben. Van 29 graden naar 23/24 gaat waarschijnlijk nog wel lukken. Wil je echt koud en onder de 20 blijven dan wordt het wel een uitdaging.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:59
Woning is 2019, een 3,5kW is hier voldoende.

Die Mitsubishi doet op verwarmen ook iets van 4,5kW daarmee zou je je hele huis bijna kunnen verwarmen op nieuwbouw waardes Rd

[ Voor 60% gewijzigd door Technician- op 02-09-2026 19:49 ]

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:09
Voor deze ruimte lijkt mij een 5kw meer dan voldoende. Het enige waar ik geen zicht op krijg is de hoeveelheid zon je de gehele dag op de voorkant hebt. Je daklichten kunnen veel warmte door laten. verder zeg je weinig obstakels te hebben voor de luchtcirculatie dus kan dit misschien ook wel met een 3,5kw af.

Zelf heb ik een 3,5kw in de keuken hangen met halverwege tussendeuren, niet de meest ideale plek voor onze situatie maar soms is het niet anders. met de tussendeuren open krijg ik het alsnog 22,5 in de woonkamer waar de gehele dag de zon op staat.

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• mackd636
Rukapul schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:21:
Ik mis hier de orientatie van de woning en welke vorm van zonwering waar aanwezig is.

In principe hoef je alleen maar iets meer te kunnen koelen dan er op een moment aan warmte toegevoerd wordt.

Bij grote airco units wordt je knettergek van het geluid terwijl de lucht zich toch niet sneller kan verplaatsen op enig moment.

Wellicht dat mijn perspectief helpt:
• woonkamer heeft geen glas op zuid, buitenzonwering op oost en west (als we thuis zijn)
• woonkamer heeft geen airco
• op verdieping/zolder hebben 4 kamers airco
• in de warme periode draaien 3-4 aircos 24/7 op temperaturen van 20-22C
• deuren staan open overdag
• woonkamertemperatuur blijft prima (op thermostaat meestal op 23C met uitschieter van 24C)
Als je dus maar lang genoeg een beetje (indirect) koelt dan kan het binnenklimaat al goed blijven. Heb je veel glas met directe zoninstraling op zuid of west dan werkt zoiets weer niet.
Als je de tekening van boven bekijkt, is bovenin het westen, links het zuiden en rechts het noorden. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

De zon schijnt vanaf 13.00 tot in de avond de woning binnen vanaf de bovenkant van de tekening.

Er is geen echte zonwering, maar we doen dan de parasol open die is 3x3 meter. En dat hielp wel een beetje. En verder hebben we voor het raam plisse hangen. Maar laten we even voor het gemak er vanuit gaan dat er geen zonwering is.

[ Voor 9% gewijzigd door mackd636 op 02-09-2026 22:53 ]

• mackd636
Philip Ross schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:21:
Het hangt ook erg af van hoe koel je het wil hebben. Van 29 graden naar 23/24 gaat waarschijnlijk nog wel lukken. Wil je echt koud en onder de 20 blijven dan wordt het wel een uitdaging.
23 tot 24 is prima. Ik vind het onnodig om te koelen naar 20 graden, terwijl het 30 graden buiten is. Dan krijg je telkens een klap in je gezicht en dat is voor de kinderen ook niet fijn. Dus 23 en 24 graden kan ik echt mee leven.

• mackd636
Krissiejj schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:01:
Voor deze ruimte lijkt mij een 5kw meer dan voldoende. Het enige waar ik geen zicht op krijg is de hoeveelheid zon je de gehele dag op de voorkant hebt. Je daklichten kunnen veel warmte door laten. verder zeg je weinig obstakels te hebben voor de luchtcirculatie dus kan dit misschien ook wel met een 3,5kw af.

Zelf heb ik een 3,5kw in de keuken hangen met halverwege tussendeuren, niet de meest ideale plek voor onze situatie maar soms is het niet anders. met de tussendeuren open krijg ik het alsnog 22,5 in de woonkamer waar de gehele dag de zon op staat.
Ja die dakramen laten wel zon door. Daar heb ik nog geen zonwering in hangen, zoiets als plissegordijn. Dat zou klein beetje mee kunnen helpen inderdaad. Wil ik ook nog doen, maar staat nu niet in de planning. Inderdaad, vrijwel geen obstakels. Alleen de blaasrichting is dan veelal naar voren en niet de rest van de woning in lijkt me.

• mackd636
Aan allen die hier tot nu toe gereageerd hebben, dank daarvoor. Ik wil niet alleen maar theoretische zwart / wit berekening weten, want die heb ik zelf ook al gedaan en dan kom ik niet eens uit met 7.1 kW.

En mijn recente ervaring in een warm land waar het 38+ graden was, daar hing ook een airco in de woonkamer, maar dat was zeker geen 7.1 kW en dat was ongeveer 50m2. Verbaasde me dat het vrij makkelijk ging om het te koelen. En ja, ik snap dat ik een beetje appels met peren nu vergelijk, maar theorie en praktijk willen nog weleens verschillen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:17
mackd636 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:33:
[...]

Als je het de tekening van boven bekijkt, is bovenin het westen, links het zuiden en rechts het noorden. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

De zon schijnt vanaf 13.00 tot in de avond de woning binnen vanaf de bovenkant van de tekening.

Er is geen echte zonwering, maar we doen dan de parasol open die is 3x3 meter. En dat hielp wel een beetje. En verder hebben we voor het raam plisse hangen. Maar laten we even voor het gemak er vanuit gaan dat er geen zonwering is.
Dus geen ramen op zuid. Een glasgevel op west en wat lichtkoepels. En een modern geisoleerd huis.

Met de airco op west zou ik het dan aandurven met een kleine airco die doorlopend draait.

Lichtkoepels en lichtstraten zijn de hel op aarde in dit soort situaties. Ik zou overwegen daar een warmtewerende maatregel te nemen als de airco het niet redt. Bijvoorbeeld een speciale folie.

Idem voor de gevel waar een uitvalscherm of screen aan de buitenzijde heel veel kan schelen. Er is ook warmtewerend glas.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 02-09-2026 23:00 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
Met een 3,5 kW model gaat dit prima, je hebt een hoog isolatieniveau dus je hebt niet veel vermogen nodig.
Wel is de plaatsing op je tekening erg ongunstig want in het gearceerde deel krijg je vrijwel geen luchtstroom door de airco.

• mackd636
ASW1 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:55:
Met een 3,5 kW model gaat dit prima, je hebt een hoog isolatieniveau dus je hebt niet veel vermogen nodig.
Wel is de plaatsing op je tekening erg ongunstig want in het gearceerde deel krijg je vrijwel geen luchtstroom door de airco.
Ja de plaatsing snap ik inderdaad. Het gearceerde deel vind ik dan minder belangrijk. Juist tot aan de groene streep vind ik belangrijker dat het daar wat koeler is, dan in het gearceerde gedeelte. Maar goed, het is een open ruimte, en geen afgesloten gedeelte. Ging me meer om aan te geven waar ik vind dat het koeler moet worden.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
mackd636 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:59:
[...]

Ja de plaatsing snap ik inderdaad. Het gearceerde deel vind ik dan minder belangrijk. Juist tot aan de groene streep vind ik belangrijker dat het daar wat koeler is, dan in het gearceerde gedeelte. Maar goed, het is een open ruimte, en geen afgesloten gedeelte. Ging me meer om aan te geven waar ik vind dat het koeler moet worden.
Ok. Dan zou ik me verdiepen in de nadelen van een te grote unit.
Niet naar de installateurs luisteren en een 3,5 ophangen, die kan makkelijk wat jij wilt en zal stiller en zuiniger zijn.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32
Ik heb een BG van 80m2 met rondom glas zonder zonwering en het wordt nooit warmer dan 22 graden zonder airco beneden. Op de verdieping op iedere kamer 2kW, open trapgat en indrecte koeling is voldoende om de BG koel te houden (wel WTW ventilatie, dat scheelt wel echt op warme dagen)

Hoe zit het bij jou met de verdieping? Daar geen koeling en geen plannen daarvoor? Als de verdieping al gekoeld wordt dan moet 3,5kW altijd genoeg zijn.

Aircoboeren denken doorgaans aan "je moet een ruimte binnen 2 uur gekoeld krijgen". In werkelijkheid hoeft de airco de woning niet te kunnen koelen, hij moet kunnen voorkomen dat hij opwarmt. Dat is een heel ander uitgangspunt.

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 02-09-2026 23:31 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• VlugVlug
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04:50
Wij hebben een huiskamer van ongeveer 60m2 in een bungalow uit 1970. Met onze 6Kw Mitsubishi Electric WSH-LN krijgen we het belachelijk koel. Ik denk dat jullie met dat apparaat ook uit kunnen komen gezien de betere isolatiewaarde. Ik zou hem wel proberen op te hangen ter hoogte van de groene balk, je kunt hem namelijk tegelijk naar links en rechts laten uitblazen.

Misschien redt je het ook met een kleinere unit maar als je net als wij toch stroom genoeg hebt in de zomer dan liever een maatje groter.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:41
Airco-installateur hier: Deze ruimte moet zeker voldoende te koelen en te verwarmen zijn met een 5 kW unit. Dat de berekeningen en de adviezen van de installateurs die je over de vloer hebt gehad hoger uitkomen qua vermogen heeft vooral te maken met levensduur en geluidsproductie van de installatie. Een airco die te licht bemeten is moet vaak op z'n tenen lopen om het koel te krijgen, en dat kan effect hebben op de levensduur en zeker op de geluidsproductie van de buitenunit.

Maar daarin wordt door installateurs nogal eens doorgeschoten. Wellicht uit gemak, uit winstoogmerk of uit angst voor klachten van de klant of zijn buren (en dan moeten terugkomen).

Deze ruimte beschouwende, met prima isolatie en geen grote raampartij op het zuiden, dan is een 5 kW echt wel een prima keuze. Die gaat het zeker niet te zwaar krijgen en geen lawaai maken.

Een 3,5 kW zoals ergens hierboven voorgesteld zou ik niet aanraden. Je krijgt de ruimte er uiteindelijk wel mee koel, maar de unit zal erg hard moeten werken en daardoor juist meer geluid produceren dan de 5 kW. Het is daarnaast een misvatting dat een zwaardere unit meer energie verbruikt. Het gaat uiteindelijk gewoon om het koelvermogen (en het bijbehorende elektrisch vermogen) dat benodigd is om de ruimte op de gewenste temperatuur te houden en dat is voor een 3,5 of een 5,0 niet verschillend. De 5,0 weet het alleen eenvoudiger te leveren.
Pagina: 1