Beste tweakers,
Ik heb veel gelezen op dit forum en ben inmiddels aan het twijfelen wat het moet worden.
Situatie:
Waarom geen twee airco's beneden. Ik wil zo min mogelijk van de buitenunits zien en van die buizen op de gevel. En a.u.b. bespaar me die discussie, daar komen alleen maar felle reacties op heb ik gezien op het forum.
Nu zijn er twee airco bedrijven langs gekomen en geven het volgende aan:
Kom ik hier met een 5 kW weg (desnoods 6 kW van ME) of zou ik minimaal een 7.1 kW moeten plaatsen om te koelen en te verwarmen?
Ik heb veel gelezen op dit forum en ben inmiddels aan het twijfelen wat het moet worden.
Situatie:
- Voornemens om op de begane grond één airco unit te nemen.
- Wil in de zomer koelen en in de winter bijverwarmen (geen hoofdverwarming).
- Woning uit 2019, HR++ glas, goed geïsoleerd, vloeren zijn goed geïsoleerd, alsmede de muren e.d.
- De warmste dag dit jaar binnen op de begane grond in het midden van de woning was 29 graden.
- Het is een grote ruimte, geen muren, kamers of scheidingswanden op de BG.
- De plaatsing van de Airco wil ik doen bij de gele balk.
- De gele balk tot aan de groene rand is de woonkamer. De rest vind ik minder interessant om te koelen. Ik begrijp bij een open ruimte dat er geen groen lijn is, zoals op de tekening.
- De oppervlakte van de BG grond exclusief berging en de gang is circa 85 m2.
- Hoogte tot plafond is ongeveer 255 cm.
- De bovenkant van de tekening is het westen, links het zuiden, rechts het noorden.
- Koelen tot 24 graden, dan ben ik tevreden. Stroom heb ik in overvloed in de zomer en de airco kan wat mij betreft de hele dag aanstaan.
- Het gaat mij om de scherpe rand eraf te halen en niet te koelen tot 20 graden.
- Bij verwarmen tot max 21 graden in de winter.
- Toshiba Haori Airconditioner 5.0 kW
- Daikin Stylish Zwart FTXA50BB/RXA50B 5,0 kW Single Split Airco
- Mitsubishi Electric WSH-LN60i Onyx black 5.0 kW
- Buiten doen we een parasol open van 3x3 meter. Helpt iets.
- Voor de ramen hebben we plissegordijnen, niet verduisterend of zonwerend.
Waarom geen twee airco's beneden. Ik wil zo min mogelijk van de buitenunits zien en van die buizen op de gevel. En a.u.b. bespaar me die discussie, daar komen alleen maar felle reacties op heb ik gezien op het forum.
Nu zijn er twee airco bedrijven langs gekomen en geven het volgende aan:
- De ruimte krijg je niet goed gekoeld met een 5.0 kW.
- Ruimte is te groot, wordt een kansloze missie om goed te koelen.
- Met 5 kW ben ik echt bang dat je dit niet gekoeld krijgt.
- De keuken en eettafel gedeelte wordt ook niet koel. (Vind ik minder belangrijk roze gedeelte op de tekening, maar goed, blijft een open ruimte…)
Kom ik hier met een 5 kW weg (desnoods 6 kW van ME) of zou ik minimaal een 7.1 kW moeten plaatsen om te koelen en te verwarmen?
[ Voor 4% gewijzigd door mackd636 op 02-09-2026 22:49 ]