Claude Fable 5.1 kost gemiddeld 25 procent minder door lager

Pagina: 1
Acties:

• Joelsuperstar
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:40
Artikel nieuws: Claude Fable 5.1 kost gemiddeld 25 procent minder door lagere cachekosten

Auteur: @YannickSpinner

Ik vindt dit een zeer slechte titel.

Alleen de cache reads zijn 75% goedkoper geworden (0.25 ipv 1 $/M tokens). De totale kosten zijn afhankelijk hoeveel cache (reads) er wordt gebruikt, en hoeveel tokens er gebruikt worden.
Ik zou zeggen dat de titel niet de focus moet leggen op het marketing gepraat van Antropic, als andere benchmarks zeggen dat het draaien van de benchmark met het nieuwere model juist duurder is..

Zoals de top comment zei:

Volgens de AA benchmarks is de kostprijs bijna 4x zo duur is als Sol max, en 17% duurder op dan Fable 5 Max, ondanks de verlaagde cachekosten.

https://artificialanalysis.ai/articles/claude-fable-5-1

[ Voor 14% gewijzigd door Joelsuperstar op 02-09-2026 22:13 ]

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dit valt me zowel op Tweakers als in andere media op: Een claim wordt gepresenteerd als feit.

Vaak is de titel het eerste (of enige) wat mensen lezen en daarmee doet de marketing zijn werk. Dat het in realiteit anders is, maakt dan al niet meer uit.

Ik zou dus een titel verwachten als: “Anthropic brengt Fable 5.1 uit, claimt 25% goedkoper te zijn” of “met 25% lagere cachekosten”.

Dit dekt de lading veel preciezer en geeft de partij die de marketingpraat doet veel minder controle over de boodschap.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:24
De AI-bedrijven worden bijna moeiteloos geloofd door alle media helaas. Ik wou dat ik zoveel blaat kon verkopen zonder onderbouwing soms.

Voor tweakers lijkt het me goed juist bij AI-nieuws scherp te zijn op wat er door het bedrijf (= de verkopers) wordt gezegd en wat er feitelijk waar is.

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:29

YannickSpinner

Redacteur
Ik vind het een prima suggestie om te benadrukken dat het een claim van Anthropic is inderdaad. Dus de titel scherp ik met plezier wat aan! Overigens benadrukken de eerste zin van het artikel en de eerste zin van de broodtekst nog eens dat het om tests van Anthropic zelf gaat.

Daarom kan ik me ook niet zo vinden in het argument dat de titel de hele lading moet dekken omdat mensen niet willen verder lezen. Dat is namelijk met 80 tekens vrijwel nooit realistisch. Ik ben het eens dat de titel correct en genuanceerd moet zijn, maar de rest van het artikel is er natuurlijk niet voor niks.

• Joelsuperstar
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:40
YannickSpinner schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:29:
Ik vind het een prima suggestie om te benadrukken dat het een claim van Anthropic is inderdaad. Dus de titel scherp ik met plezier wat aan! Overigens benadrukken de eerste zin van het artikel en de eerste zin van de broodtekst nog eens dat het om tests van Anthropic zelf gaat.

Daarom kan ik me ook niet zo vinden in het argument dat de titel de hele lading moet dekken omdat mensen niet willen verder lezen. Dat is namelijk met 80 tekens vrijwel nooit realistisch. Ik ben het eens dat de titel correct en genuanceerd moet zijn, maar de rest van het artikel is er natuurlijk niet voor niks.
De titel hoeft inderdaad niet de gehele lading te dekken. Maar het was niet duidelijk of het een quote oid was. Het werd als feit gegeven.

Over je volgende punten: er wordt in het gehele artikel inderdaad gezegd dat Antropic die metingen doet of dat gezegd heeft. Alleen wordt in dit artikel geen enkel andere bron gegeven of genomen. Alleen gezegd dat de verwachte kosten lager zijn, en er wordt over totaal verbruik gepraat. Als het model meer tokens verbruikt kan het totaal verbruik alsnog hoger zijn 😉. Maar juist andere bronnen zeggen het tegenovergestelde. Die worden dus ook niet benoemt in het artikel. Dus mensen moeten zelfs verder lezen dan het gehele artikel .. Naar de comments zelfs. Zoals het nu eruit ziet is het gewoon een advertorial van Antropic.