Tado en vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dikkedikkie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-09 13:53
Mijn vraag
Hallo allemaal,

Ik als nitwit als het gaat om cv installaties en dergelgelijke wil graag Tado x in gebruik gaan nemen.

Heb de thermostaat al op de ketel aangesloten, Intergas.

Ik heb bijna alle radiatoren reeds voorzien van een thermostaat knop van Tado.

Ik begreep dat je er 1 moest laten zitten met een open en dicht knop voordat ke een bypass hebt?

Ik zit me echt af te vragen wat ik moet gaan doen.

Wij hebben voor zover ik kan zien geen bypass.

Waar moet dat dan komen? Bij de ketel of voor de verdeler van de vloerverwarming?

En ik lees ook Tado oplossingen voor de vloerverwarming door een Tado knop te plaatsen ipv een zone klep?

Waar plaats ik dat dan precies ?

Zie fotos en hartelijk dank alvast voor jullie hulp.

Ps: ik ga de installatie niet zelf uitvoeren maar ben gewoon wel nieuwschierig hoe dit dan moet. Nooit te oud om te leren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4PdOLM1v585agRQ6GYyHmuKPhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNCd1zEJWyRPwoXKahdwlVJN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAL--WDsKWovzoOqHEGqk6Q9SyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2lNDKCy9tgiObGCIEJHlonT.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:25
Zonesturing via de Tado is eigenlijk niet doen imho, je moet namelijk weten wanneer de zone open en dicht moet, dat betekend dat je de temperatuur van de ruimte moet weten, en Tado heeft in de knop zelf een tempsensor zitten, hij gaat dus de temperatuur bij de verdeler meten. Je zou dan met remote temperature sensors moeten gaan werken om de Tado de temperatuur te vertellen. Verder is de aansturing veel trager dan bij een radiator, je vloer moet immers opwarmen, de feedback loop naar de Tado is veel trager, en het algoritme moet er dus rekening mee houden dat een wijzigng een aantal uur/dag in beslag kan nemen.

Ook is het bij Tado niet mogelijk om te zeggen "zet de kraan x% open" je kan alleen tricken door middel van een onbereikbare temperatuur (25 graden voor vol open, 5 graden voor dicht). Dit laatste wil je eigenlijk zodat je een eigen logica (met trial & error per ruimte / seizoen) kan finetunen.

Het enige wat je dus van de tado kan gebruiken is het mechanische deel voor het openen sluiten van de knop, en dat nog beperkt.

Op de Tado site zie ik dat ze alleen het scenario voor warmtevraag van de ketel te activeren via het Tadosysteem. Dus als 1 van de ruimtes een warmtevraag heeft (dmv een Tado thermostaat die in de ruimte hangt en de vraag doorgeeft aan de Tado thermostaat die de ketel bestuurd) zal het werken, de andere ruimtes verwarmen dan ook (onbedoeld) mee.

[ Voor 14% gewijzigd door ThaStealth op 02-09-2026 15:33 ]

• Dikkedikkie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-09 13:53
Alles wat vloerverwarming heeft is wat mij betreft 1 zone.

Ik wil gewoon dat ik boven kan verwarmen per radiator zonder dat de vloerverwarming mee verwarmt..

En alle radiatoren wil ik kunnen afsluiten zonder dat de cv gekke dingen gaat doen zoals druk op ouwen (las ik ergens).

Daar komt het in kort op neer.

[ Voor 27% gewijzigd door Dikkedikkie op 02-09-2026 16:41 ]

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-09 10:18
Ik gebruik al ruim 6 jaar een Tado-radiatorknop op de vloerverwarmingsverdeler en dat werkt nog steeds prima. :)
In de Tado-app plaats je de thermostaat en radiatorknop in dezelfde ruimte. Daarbij stel je de temperatuursensor van de thermostaat in als leidende sensor voor de kamer.

Zie:
el polini in "Tado Smart Thermostat Topic"
Dikkedikkie schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:16:
Ik begreep dat je er 1 moest laten zitten met een open en dicht knop voordat ke een bypass hebt?

Wij hebben voor zover ik kan zien geen bypass.
Klopt. Als alle slimme radiatorkranen tegelijk kunnen sluiten, moet er voldoende doorstroming in het cv-systeem mogelijk blijven. Dat kan via een bypass, of gewoon door één radiator altijd open te laten staan. Anders kan de cv-pomp zijn water niet goed kwijt wanneer alle kranen dichtstaan.

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:25
Ik heb dezelfde vraag gesteld aan mijn vloerverwarmingsmonteur, hij gaf aan dat die thermostaat niet een normale radiator thermostaat is, maar dat die thermostaat juist de temperatuur van het cv water meet ipv een radiatorthermostaat die omgevingstemperatuur meet. Als de watertemperatuur te hoog word sluit de thermostaat om schade aan het vloerverwarmingscircuit te voorkomen.

Mogelijk dat het in jouw situatie goed gaat omdat je CV max 40 graden aan water levert, of dat de Tado snel genoeg schakelt doordat de verdeler ook opwarmt.