Vraag

• Ooievaar123
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 04-09 14:13
Hi allemaal,

Na het afgelopen jaar bijzonder veel geleerd te hebben van dit forum zou ik graag mijn eigen situatie voor willen leggen. Twee jaar geleden hebben we een volwassen huis gekocht en daar verscheidene zaken aan verbouwd. We zijn nu in de fase dat we over zouden willen gaan naar een warmtepomp. Waar ik niet goed uitkom is wat nou de meest geschikte oplossing zou zijn voor warm water, en vooral waarom. Daarnaast ook nog een vraag over een offerte die we binnen hebben gekregen rondom een buffervat dat nodig zou zijn voor koelen, waar ik mijn vraagtekens bij heb.

Huidige situatie

De situatie is een twee onder één kap, met de huidige CV ketel van tien jaar oud opgesteld in de kelder. We hebben overal vloerverwarming (minimaal 180m2), helaas met verdelers met pomp. Deze waren in het begin zeer onhandig ivm de lage temperatuur op de CV ketel die ik ingesteld had, door dit forum achter het bestaan van inregelventielen voor verdelers gekomen en deze ingedraaid. Nu werkt het beter, als ik het echter vooraf beter had begrepen dan had ik voor pomploze verdelers met desnoods een extra pomp op de hoofdleiding gekozen. Alle hoofdleidingen zijn wel al uitgevoerd in 32mm meerlagenbuis, dus dat zou allemaal goed moeten gaan bij de overstap naar een warmtepomp. Er is eerder dit jaar ook nog 3200Wp aan zonnepanelen op het dak aangebracht.

Warmtepomp

We willen waarschijnlijk voor een vaillant warmtepomp gaan, waarbij ik niet weet of de meerprijs van de plus het waard is ten opzichte van de pro. Het is vanaf de beoogde plek ongeveer een meter of vier naar de dichtstbijzijnde erfgrens. Het spul van dewarmte ziet er ook erg mooi uit, maar ik lees een stuk minder gekke dingen in het vaillant topic dan dat ik af en toe bij dewarmte op zie komen.

SWW Oplossing

In de kelder waar nu de CV zit is meer dan genoeg ruimte voor een SWW oplossing. Ik weet echter niet wat in mijn situatie het handigste is, met name een indirect gestookte boiler of een warmtepompboiler.

Een warmtepompboiler zou ik lucht vanuit de kelder (tussen de 14 en 21 graden afhankelijk van het seizoen) aan kunnen laten trekken en uit laten blazen via het rookgaskanaal van de CV. Het voelt ergens ook gek om een tweede warmtepomp aan te schaffen als er net aan de andere zijde van de muur een groter/sterker model hetzelfde werk staat te doen. Ik zou mogelijk een driewegklep, die ik erg duur vind bij vaillant, ermee uit kunnen sparen.

Een indirect gestookte boiler zou ook kunnen, en de monoblock al het werk laten doen. Met een verwarmingselement zou ik eventueel overtollige zonnestroom op kunnen maken en het vat naar een hogere temperatuur tillen. Op de specsheets lijken warmtepompboilers een lagere maximumtemperatuur te hebben, maar het is mij onduidelijk of dat de max temp van het vat zelf is of van de warmtepomp die erbovenop zit (en een element hem bijvoorbeeld wel veilig boven de 65 graden bijvoorbeeld kan tillen).

Koelen

Op één van de offertes die we hebben gekregen is een buffervat opgenomen, met als argument dat dit nodig zou zijn voor koelen. Na veel gelezen te hebben op dit forum lijkt men geen voorstander te zijn van buffervaten bij voldoende systeeminhoud, wat gezien het oppervlak denk ik wel goed zou moeten zitten. Een buffervat dat benodigd zou zijn voor koelen is echter nieuw voor mij, en kan ik ook weinig over vinden. Heeft iemand hier meer kennis en ervaring mee?

Daarnaast vraag ik me uberhaupt af hoeveel zin het gaat hebben om te koelen met de lucht/water warmtepomp, ik zou het liefste later in de winter ook offertes op willen vragen voor twee multi-split airco's. Het lijkt me dat die een stuk effectiever koelen dan dat de lucht water warmtepomp dat doet.

Alle reacties

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Wij hebben een WPB en ik zou nadenken over de volgende punten.

Geluid binnen, is de kelder goed af te sluiten of ga je WPB ergens anders in huis horen? Wij hebben een Explorer V4 die ik best luidruchtig vind, vergelijkbaar met een droger die aanstaat. Met de deur van de waskamer dicht hoor je niks. De V5 zou een stuk stiller moeten zijn en ik zou beide gewoon aanraden - blijf weg van de Vaillant WPB.

Lucht aanzuigen in de kelder en uitblazen via oude CV kanaal is leuk, heb ik ook geprobeerd maar dan krijg je een enorm vacuüm in de rest van het huis, de WPB blaast vergelijkbaar met een mechanische ventilatie op de hoogste stand. Als je huis niet goed luchtdicht is of je hebt type C ventilatie (roosters bij de ramen) komt de koude lucht daar naar binnen in de winter, veel meer dan je nodig hebt voor goede ventilatie dus je verliest energie.

Bedrijfszekerheid: twee losse apparaten betekent dat je bij storing van de WP nog wel warm water hebt en andersom, maar met nog een apparaat kan er ook nog iets stuk.

Vermogen: een WP kan een vat sneller verwarmen dan een WPB, als je veel warm water gebruikt is het misschien handig. Let wel, als het boilervat verwarmd wordt dan wordt het huis niet verwarmd.

Geluid, een boilervat met WP draait in de zomer, dus geluid in de tuin. Als je je warmtepomp achterin de tuin naar je terras hebt staan is dat een overweging.

Ik zou eigenlijk altijd voor een boilervat kiezen, tenzij de indeling in huis het niet toelaat om de binnenunit van de WP bij het boilervat in de buurt te zetten. Dat was bij ons het geval. Succes

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
De meeste WPB zijn geëmailleerde vaten. Ik heb de indruk dat die minder lang mee gaan dan RVS vaten.

Voor mijn gevoel is een indirecte rvs boiler dus een systeem met minder werk in de toekomst.

Op standje rustig aan ga je een Vaillant buitenunit niet horen op een paar meter :-) dus geen probleem in de zomer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voordelen van een WPB is dat het onafhankelijk van je verwarmingssysteem werkt en dat je 2x subsidie krijgt.

De nadelen die je terugkrijgt:
- een groter apparaat
- extra lawaai
- een stalen vat dat gaat roesten als je je anode niet op tijd vervangt of je koppelingen niet goed isoleert
- beperkt vermogen, je buitenunit kan 2x zo snel verwarmen als je wilt

Overigens heb je RVS en RVS. Ik heb een RVS 304 vat tweedehands gekocht, die moest alsnog een anode.

• Ooievaar123
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 04-09 14:13
Klinkt inderdaad alsof een WPB niet de beste keuze gaat zijn, bedankt voor het delen van de ervaringen en de kennis!