Somfy io pergola – voorlijst stopt te vroeg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Mehmet.Topcu
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-09 09:26
Mijn vraag

Ik heb een Ambiance Comfortline Pergola + Zip uit 2021, voorzien van een Somfy io-motor en een Situo 5 io Pure II afstandsbediening.

Het probleem is dat het pergoladoek niet volledig wordt uitgeschoven. De voorlijst stopt ongeveer enkele centimeters te vroeg, waardoor het doek niet goed op spanning komt en een beetje slap blijft hangen.

De installateur heeft eerder aangegeven dat hiervoor een speciaal apparaat nodig is om de installatie/motor opnieuw af te stellen.

Ik heb geprobeerd de eindpositie via de afstandsbediening aan te passen:
  1. Doek naar de huidige eindpositie gestuurd.
  2. ▲ + ▼ tegelijkertijd ingedrukt totdat de motor een korte beweging/jog maakte.
  3. Daarna geprobeerd de eindpositie met ▼ verder te zetten.
De motor accepteert deze programmeermodus. Het vreemde is echter dat de voorlijst niet verder beweegt dan de oorspronkelijke eindpositie. De motor draait wél verder en rolt meer doek af. Hierdoor wordt het doek alleen maar slapper terwijl de voorlijst op dezelfde positie blijft staan.

In de zijprofielen van de pergola zie ik kabels lopen, dus ik vermoed dat de voorlijst met een kabel-/spansysteem wordt aangestuurd.

Mijn vragen zijn:
  • Kan dit nog een instelling van de Somfy io-motor zijn, bijvoorbeeld een instelling voor doekspanning/fabric tension?
  • Of wordt de maximale positie van de voorlijst bepaald door het kabel-/spansysteem van de pergola?
  • Is hiervoor Somfy Set&Go io nodig, of kan dit met de Situo 5 io worden afgesteld?
  • Weet iemand welk "speciaal apparaat" een installateur hiervoor normaal gesproken gebruikt?
Het exacte type Somfy-motor kan ik helaas niet zien, omdat deze in de pergola is weggewerkt.

Alvast bedankt,

Alle reacties

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:33

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wonen >> SH

Tweakers Discord

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 23:23
Je moet eigenlijk even weten welk type Somfy motor er in zit. Ik heb zelf een zwikje screens geïnstalleerd/omgebouwd met Somfy IO Sunilus Io motoren en afgesteld. Ik gebruik zowel Situo 5 II afstandsbedieningen als Somfy draadloze muurschakelaars.

Volgens mij is het voor de meeste motoren hetzelfde, maar goed om dit eerst te dubbelchecken.

Voor mijn motoren was het als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlY4AOP1kmn4btaYytRew-0R4YE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ySfAg0ixqxIunf5cKztcZbC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vond het resetten via afstandsbediening eerst wat verwarrend. Maar je moet de knop op de rug van de handzender dus net zo lang ingedrukt houden totdat de motor voor de tweede keer kort op-en-neer gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door Terrz op 03-09-2026 15:25 ]

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:24

Illusion

(the art of)

Dat klinkt alsof je voorlijst tegen een harde stop aanloopt, en dit dus niet softwarematig is op te lossen met de somfy-motor.

Dan kan je 2 dingen doen:
- de eindstop juist iets eerder programmeren, zodat de stof wel strak staat, zelfs als je voorlijst nog niet ver genoeg is.
-de harde stop van de voorlijst vinden en dat oplossen. Klinkt als een mooi probleem voor de installateur.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Mehmet.Topcu
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-09 09:26
Goedemorgen,

@Terrz @Illusion bedankt voor jullie reacties.

Ik heb geprobeerd om het via de afstandsbediening af te stellen, maar helaas stopt hij steeds op dezelfde plek. Het lijkt inderdaad alsof er ergens een harde stop is ingesteld.

Hebben jullie hier ervaring mee? Of weten jullie misschien of dit met de Somfy Set&Go moet worden afgesteld?

Alvast bedankt!