IKEA brengt slimme Matter-radiatorknop in januari 2027 uit…

Pagina: 1
Acties:

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Ves

A gadget addicted Bounty

Topicstarter
Artikel: nieuws: IKEA brengt slimme Matter-radiatorknop in januari 2027 uit in Nederland
Auteur: @AverageNL

Ik mis uitleg over een paar vragen die in het vorige artikel in de reacties werden gesteld.

Zij wilde weten of je de slimme knop rechtstreeks kon gebruiken met een CV of dat hier iets tussen moest zitten (receiver met als Tado) om de temperatuur aan te sturen.

Hoe dit dan zou werken als er geen receiver is (via thermostaat).

En toch even een vermelding dat een thermostatische kraan nodig is om dit te kunnen gebruiken. Veel die in oudere huizen zitten, weten/beseffen dit niet. Al is dit een website gericht op Tweakers die dit zelf zouden uitzoeken.

Game PC 2024

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Ves

A gadget addicted Bounty

Topicstarter
Oh, ik zie ook de je twee keer dit benoemd. Is dat bewust zo?
De radiatorknop ondersteunt Matter via het Thread-protocol en is bedoeld om de verwarming slim te maken.
Het apparaat ondersteunt Matter en maakt verbinding via het Thread-protocol.
Eén keer zou mij voldoende lijken. Maar dat is meer persoonlijk voor mij.

Game PC 2024

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Ik reageer hier even, over iets anders.

Het voelt namelijk erg dubbel met nieuws: IKEA-website toont slimme radiatorknop met Matter voor 17,87 euro

• AverageNL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-09 19:35

AverageNL

Redacteur
Dank voor de tag @Ves!

Over die eerste twee vragen kan ik kort zijn: geen idee. Dit product is immers voorlopig nog niet uit en de handleiding zegt alleen dat hij met een smarthomehub verbonden moet worden, zonder verder in detail te treden over de werking. Ik zal het vragen aan de woordvoering, maar daar verwacht ik persoonlijk niet zoveel van

Eens over de vermelding van een thermostatische kraan. Die voeg ik toe (inclusief een stukje over dat het niet werkt met elektrische verwarming) :)

EDIT: over het twee keer benoemen van Matter: de eerste alinea (lead) is vaak een beetje een samenvatting; dat kan inderdaad wat dubbeling hebben met de inhoud van de broodtekst.

@Gropah: misschien wel, maar de releaseperiode in Nederland is absoluut nieuws voor ons. Het eerdere artikel is meer dan 24 uur oud, dus vrijwel niemand leest de update bij dat artikel nog. Vandaar een follow-up!

EDIT 2: ik heb een klein alineaatje toegevoegd over de CV-vraag @Ves! Met een slag om de arm, maar dat is het beste wat ik op dit moment kan doen :)
Hoe het apparaat werkt in combinatie met een CV-ketel, is ook niet niet helemaal duidelijk. IKEA spreekt in zijn handleiding niet over een losse slimme thermostaat. Mogelijk is het apparaat vooral geschikt voor blokverwarming en stadsverwarming, al bevestigt IKEA dat vooralsnog niet.

[ Voor 47% gewijzigd door AverageNL op 02-09-2026 10:59 ]