Vraag

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:55

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Onze CV ketel moet vervangen worden, en met 1100 m3 verbruik en zonnepanelen is een warmtepomp rendabel. We gaan wel voor hybride. Zodoende heb ik nu twee offertes (offerte 3 zit €900 boven offerte 1, met dezelfde opzet, dus die laat ik buiten beschouwing)

- Offerte 1 is van de energiewacht. Ze bieden me een Atag combiketel met een Elga Ace. De prijs na subsidie is €7.648 inc btw

- Offerte 2 is van een lokaal installatiebedrijf. Ze bieden me een Intergas NHYKOMB33 CV ketel icm een Daikin Altherma R Hybrid 8. Dit komt na subsidie op €4.620 inc btw

Allereerst valt me offerte 2 echt mee qua prijs. Ik ga er dus even achteraan of er niet verborgen meerwerk bij komt, hoewel de offerte wel veel inclusief heeft. Maar onderaan de streep scheelt het nog steeds veel geld. Ook ten opzichte van andere WP offertes, die allemaal, na subsidie rond de €8000-10.000 uitkomen.

Mijn vraag aan jullie: zit er een verborgen addertje onder het gras met de Intergas NHYKOMB33 CV ketel icm een Daikin Altherma R Hybrid 8? Technisch gezien geen inferieure toepassing oid? Want als ik het in Chatgpt gooi lijkt de daikin ook nog eens meer gas te besparen en beter met de PV te communiceren dan de Elga, dus nog eens een extra voordeel

[ Voor 6% gewijzigd door greatgonzo op 02-09-2026 08:53 ]

Alle reacties

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-09 17:03
Waarom hybride nemen? Bij full electric ben je gelijk van het vastrecht voor gas af

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08:39
Ik zou ook kijken of je meteen all-electric kan gaan, hoe ziet je afgifte eruit?

gasweg.nl

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
Addertje: het zijn lawaaibakken met 62dB(A) bronvermogen (Daikin) en 61 of 66 dB(A) voor de Elga, afhankelijk van uitvoering.

Mag je deze wel plaatsen?

Een FE geschikt propaan monoblok kan ontzettend veel stiller... 55dB(A) voor een Vaillant 55/8.1.

Elke 3dB is een verdubbeling... dus het zijn geen kleine verschillen.

Koop nooit een buitenunit die niet FE geschikt is... daar krijg je spijt van.
Vrijwel alles FE geschikt kan hybride. Dat scheelt je tzt veel geld.

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 02-09-2026 10:08 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:06
grappig dat je zegt "warmtepomp is dus rendabel" en dan naar hybride kijkt. Meestal is dat minder rendabel namelijk dan een FE WP

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:55

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
We gaan niet voor FE omdat ik niet op comfort wil inleveren qua tapwatergebruik/douche e.d. En ja, nu gaan jullie zeggen, dat is kwestie van opvoeden e.d. Maar daar krijg ik de rest niet in mee. Een hybride oplossing is prima voor ons, gaat alsnog richting de 70% van het gasverbruik eraf.

Dus, kom ik terug op mijn vraag. Zit er tussen beide varianten nog veel verschil. Geluid is dus wel een dingetje. Maar ChatGPT geeft aan dat, omdat het de Daikin een grotere unit is, hij meer warmte genereert en dus in verhouding ook sneller kan afschakelen.

Sowieso geeft ChatGPT de volgende overwegingen, benieuwd of jullie het hiermee eens zijn:

1) Remeha Elga Ace 4 kW + ATAG. Kleinere warmtepomp, dus iets meer gasverbruik, maar ook wat minder elektriciteitsverbruik. Kost €7.648.

2) Daikin Altherma R Hybrid 8 + Intergas. Grotere warmtepomp, daardoor naar verwachting meer gasbesparing. Kost na subsidie €4.620.
  • Kwaliteit: beide zijn goede systemen; ik zou Daikin technisch iets hoger inschatten.
  • Geluid: de kleinere Elga Ace is waarschijnlijk wat stiller.
  • Zonnepanelen: beide kunnen PV-overschot benutten, maar de Daikin heeft hiervoor goede mogelijkheden binnen het systeem.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:06
een 4kW warmtepomp kopen is kapitaalvernietiging, niet doen. Je huis lijkt met een 6kW warmtepomp in totaal wel uit te komen. Dan koop je best nu ook een 6kW waar je dan nog een tijdje doorhobbelt op hybride. Tegen de tijd dat de ketel dan stuk is of de kinderen de deur uit ga je met dezelfde warmtepomp naar all-electric door een boiler toe te voegen.

Dat je tapwater-comfort vreest snap ik niet want je kunt gewoon een grotere boiler kopen of een waterbesparende douchekop. En een warmtepomp heeft ook in 45min je vat weer warm dus na de ochtendspits is er echt wel weer nieuw water beschikbaar.

Geluid: onzin van ChatGPT dat de altherma eerder uit kan en daardoor minder geluid maakt. Daar gaat het niet om. Wat telt is het geluid als die aan is. Stel jij hebt een lawaaige motor voor je huis staan maar die gaat steeds 10 min aan en dan weer 10 min uit. Dan is de gemiddelde geluidsbelasting lager ja. Maar die 10 min dat dat ding aan is ga je niet heel leuk vinden.

PV-overschot benutten: vrij onzinnig. Kun je beter zelf een schemaatje op je thermostaat zetten voor de uren dat er veel zon is. Wat zie je precies voor je qua overschot inzetten? bijna altijd wordt dat gedaan door dan extra warm water voor douchen te maken maar net dat stukje wil je op gas houden. Dan blijft er weinig over waar je warmtepomp op PV-overschot op kan reageren.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
@greatgonzo We willen hier met mensen praten, niet met de output van chat... Dus zelf nadenken graag, en niet chat plakken.

Heb je al geluidsberekeningen ontvangen van de installateurs?
Nee? "Komt wel goed meneer @greatgonzo " is niet goed genoeg... Ze zijn 20 jaar verantwoordelijk, maar over 3 jaar failliet... op een claim van een ander.

Woon je in een rijtjeshuis? Dan kunnen beiden 90+% gewoon niet.
En dan krijg jij een handhaving op je dak omdat de buren het zat zijn en kun je het niet verhalen.

Neem je dat risico?

Hoe lang staat je familie onder de douche, en wat voor debiet doet de douche?
Tapwaterfrees is net range anxiety... in de praktijk geen enkel probleem met de juiste keuzes...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1