Hoe reeel is 4k gaming

Pagina: 1
Acties:

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 00:00
Ik zoek een nieuwe monitor. Mijne keuze is gevallen op ;
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1MonitorsASUS ROG Strix OLED XG27AQWMG Zwart€ 538,99€ 538,99
1MonitorsASUS ROG Swift OLED PG27UCWM€ 1.149,-€ 1.149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.687,99
Alleen twijfel ik of ik voor de 4K of 2K zou gaan. Zou ik AAA games op high settings op 4k en 60 fps of meer kunnen halen met een 4080? Als dat niet zo is dan neem ik liever de 2k optie.

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-09 22:48
Op zich denk ik dat 60 FPS wel te halen moet zijn op 4k met een 4080, maar ik zou me eerder afvragen hoeveel profijt je uberhaupt hebt van 4k op een 26.5" scherm, zeker met het prijsverschil tussen deze twee schermvarianten.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:52

ThunderNet

Flits!

Hangt natuurlijk volledig van de game af. Ik heb meerdere games die native easy-peasy op 4K draaien (Kerbal Space Program, etc.). En een paar games waarbij dat wat lastiger is om een nette fps te halen (MS FS 2024, etc.). Bij desktop-werk is 4k, imho, altijd een voordeel.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:41

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je de zwaarste of ongeoptimaliseerde (bijv. UE5 titels zoals Oblivion Remastered) games speelt wordt het wel DLSS op een gegeven moment, lichtere en oudere titels geen probleem.

Ik zou eens kijken naar een QHD OLED op dat formaat. Dat is prima op 27".

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:32

Ves

A gadget addicted Bounty

Je zou 60 fps kunnen halen als je upscaling gebruikt. Met native hangt het echt per spel af.
offtopic:
Mijn persoonlijke voorkeur is bij een 27" om voor 2K te gaan en bij 4K voor 31,5/32".

Game PC 2024

• UltraInstinct
Ves schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:40:
Je zou 60 fps kunnen halen als je upscaling gebruikt. Met native hangt het echt per spel af.
offtopic:
Mijn persoonlijke voorkeur is bij een 27" om voor 2K te gaan en bij 4K voor 31,5/32".
27 inch voor 2 k en 32 inch voor 4 k, waarom? Ik dacht er namelijk ook om de 4k 32 inch te gaan.

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:32

Ves

A gadget addicted Bounty

Eén reden was het beeld scherpte. Op 27" moest ik scaling inzetten om iconen en tekst leesbaar te maken. Wat als gevolg had dat het beeld ruimte niet groter was dan 2K voor mijn gevoel.

De verhouding van 4K met 32" voelt voor mij gewoon natuurlijker. Ik had ook het geluk dat ik dit kon testen.

2K op 27" geeft een prettige balans tussen scherpte en dagelijks gebruik. En als je geen sterke GPU hebt een goede tussenstap dat frames er niet onder lijden.

Het blijft natuurlijk persoonlijk. Er zijn genoeg die zeggen dat 27" met 4K voor hun goed werkt. En gelukkig kan iedereen daar een eigen keus in maken.

Ik weet dat er niet meer zoveel computer winkels zijn, maar je zou een kunnen bezoeken om te kijken wat het verschil is tussen 27 en 32" voor jou.

Game PC 2024

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:11
Dat het natuurlijk voelt zou theoretisch ook moeten kloppen. Fabrikanten benoemen over het algemeen PPI (pixels per inch), maar in de praktijk gaat het om PPD (pixels per degree of vision). Dit is een combinatie van PPI én afstand tot het scherm. 60 PPD is de grens waarop de retina individuele pixels niet meer waarneemt bij iemand met 20/20 visie. Als je op 60 cm afstand zit van een 27" monitor, dan is de PPD 48, dat ziet er prima, maar wel iets zacht uit, 4K op 60 cm geeft een PPD van 73. Bij 32" is het respectievelijk 42 en 63 PPD.

Conclusie: 27" op 1440p is een goed compromis tussen minder GPU verbruik en en behoorlijk helder beeld,K is op 60 cm meer dan je daadwerkelijk kunt zien. 32" op 4K bij een afstand van 60 cm is eigenlijk de sweetspot, maar die hogere resolutie vergt meer van je videokaart.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:42
met die lkaart 1440p betere optie,daar is die echt perfect voor nog,op 4k gaat die het wel een stuk zwaarder krijgen.Maar dat ligt ook aan he verwachtingen high fps zal niet altijd een optie zijn voor 60 met de allernieuwste games

op 1440p heeft de kaart wat meer opdem ruimte,let wel prestaties zijn ook zeer afhankelijk wat voor systeem er aan gekoppeld is.Wat voor hardware zit er verder in je systeem?

• UltraInstinct
freaky35 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:43:
met die lkaart 1440p betere optie,daar is die echt perfect voor nog,op 4k gaat die het wel een stuk zwaarder krijgen.Maar dat ligt ook aan he verwachtingen high fps zal niet altijd een optie zijn voor 60 met de allernieuwste games

op 1440p heeft de kaart wat meer opdem ruimte,let wel prestaties zijn ook zeer afhankelijk wat voor systeem er aan gekoppeld is.Wat voor hardware zit er verder in je systeem?
Momenteel een 5800 x3d maar ik ga alles upgraden behalve de geheugen. GPU weet ik nog niet.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:42
UltraInstinct schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:44:
[...]

Momenteel een 5800 x3d maar ik ga alles upgraden behalve de geheugen. GPU weet ik nog niet.
Eigenlijk zou ik het systeem zo laten en alleen de gpu dan upgraden indien nodig,die is het belangrijkst op 4k. CPu is meer dan prima nog daarvoor.En cpu is ook prima voor 1440p,high refresh

Enigste nadeel de opties die je hebt een 9070xt is aardig vergelijkbaar dus daar schiet je weinig mee op een 5080 is wat sneller,maar kosten prijs /verhouding is lastig,blijft eigenlijk alleen de 5090 over,maar die zijn echt bizar duur

1440p blijft naar mijn idee dan nog steeds de beste optie,je hoeft dan niks aan je pc te upgraden . Je hebt een systeem die op die resolutie prima op high settings kan spelen met goede fps

[ Voor 32% gewijzigd door freaky35 op 03-09-2026 18:02 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
UltraInstinct schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:44:
[...]

Kleine waarschuwing die upgrade gaat niet kunnen zonder ook het ram te vervangen. Je hebt de beste AM4 cpu die er is voor gaming. Wil je dat gaan upgraden naar AM5 dan zul je ook DDR5 moeten kopen en kleine disclaimer; juist op 4K gaat die upgrade je helemaal niks opleveren. Hoe hoger de resolutie is, hoe kleiner de invloed van de CPU namelijk; je zit daar altijd dat je GPU de bottleneck is. Enige wat nog zinvol is ene upgrade naar 32GB ram als je dat nog niet hebt, en nee: ook een upgrade naar 64GB is voor vrijwel geen enkele game zinvol. Alleen zwaar gemodde flight sims of andere ram zware games hebben daar iets aan.

Ik zou dus simpelweg het geld in je zak houden. Je GPU upgraden naar een 5080 is zo’n kleine performancewinst dat het, zeker in deze tijd, een veel te dure trade off is. En een AM5 upgrade levert nóg minder op.

Een mooie 4K monitor is voor Windows prima en dan kun je met je 4080 zien bij welke games 4K ook haalbaar is, maar vaker zal 1440P ultra de fijnere keus zijn. Zelfs op een 32 inch monitor zie ik ook niet veel verschil

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-09-2026 18:12 ]

• UltraInstinct
DeNachtwacht schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:11:
[...]

Kleine waarschuwing die upgrade gaat niet kunnen zonder ook het ram te vervangen. Je hebt de beste AM4 cpu die er is voor gaming. Wil je dat gaan upgraden naar AM5 dan zul je ook DDR5 moeten kopen en kleine disclaimer; juist op 4K gaat die upgrade je helemaal niks opleveren. Hoe hoger de resolutie is, hoe kleiner de invloed van de CPU namelijk; je zit daar altijd dat je GPU de bottleneck is. Enige wat nog zinvol is ene upgrade naar 32GB ram als je dat nog niet hebt, en nee: ook een upgrade naar 64GB is voor vrijwel geen enkele game zinvol. Alleen zwaar gemodde flight sims of andere ram zware games hebben daar iets aan.

Ik zou dus simpelweg het geld in je zak houden. Je GPU upgraden naar een 5080 is zo’n kleine performancewinst dat het, zeker in deze tijd, een veel te dure trade off is. En een AM5 upgrade levert nóg minder op.

Een mooie 4K monitor is voor Windows prima en dan kun je met je 4080 zien bij welke games 4K ook haalbaar is, maar vaker zal 1440P ultra de fijnere keus zijn. Zelfs op een 32 inch monitor zie ik ook niet veel verschil
wow bedankt voor de geheugen tip, ik wist dat echt niet!

1440 resolutie op een 4 k scherm,heeft dat down sides? Anders neem ik idd de 1440 27 inch scherm

• DeNachtwacht
  • Niet online
UltraInstinct schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:14:
[...]

wow bedankt voor de geheugen tip, ik wist dat echt niet!

1440 resolutie op een 4 k scherm,heeft dat down sides? Anders neem ik idd de 1440 27 inch scherm
In principe niet, wat je even krijgt is dat hij als de PC in windows op 4K staat, hij zodra je een game opstart even de resolutie moet omschakelen. Maar het is niet wereldschokkend. Het voordeel is dat er natuurlijk ook oudere games zijn die wél prima op 4K ultra prima draaien op jouw RTX 4080.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een duidelijke downside van 1440p op een 4K scherm is dat het een stuk waziger beeld oplevert dan wanneer je gewoon op 4K blijft en de settings iets omlaag zet of upscaling gebruikt zodat er daadwerkelijk een 4K-beeld naar je 4K-scherm gaat.

Zwaar versimpeld gezegd: het aantal pixels dat je scherm heeft blijft gelijk. Echter moet je monitor nu die pixels uit je videokaart gaan verdelen naar pixels op het scherm. Dus iedere pixel uit je videokaart wordt 1,5 pixel op je scherm. Halve pixels bestaan niet, dus wordt de ene rij 1 pixel, de andere rij 2 pixels etc. En dat ziet er (m.i.) verschrikkelijk uit.

Game: 7800X3D, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 11:55
spone schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:37:
Een duidelijke downside van 1440p op een 4K scherm is dat het een stuk waziger beeld oplevert dan wanneer je gewoon op 4K blijft en de settings iets omlaag zet of upscaling gebruikt zodat er daadwerkelijk een 4K-beeld naar je 4K-scherm gaat.

Zwaar versimpeld gezegd: het aantal pixels dat je scherm heeft blijft gelijk. Echter moet je monitor nu die pixels uit je videokaart gaan verdelen naar pixels op het scherm. Dus iedere pixel uit je videokaart wordt 1,5 pixel op je scherm. Halve pixels bestaan niet, dus wordt de ene rij 1 pixel, de andere rij 2 pixels etc. En dat ziet er (m.i.) verschrikkelijk uit.
Toch is dit blijkbaar zeer persoonlijk want ik heb er op een AOC 144hz 4K scherm totaal geen problemen mee als een game soms op 1440p moet op dit scherm, ook 1080p ziet er wat mij betreft niet "verschrikkelijk" uit behalve dat het gewoon een lage resolutie is.
Het zal vast ook per scherm schelen? Maar uiteraard is Native altijd het allerbeste omdat het scherm hiervoor bedoeld is.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Er zal inderdaad een stukje persoonlijke voorkeur in zitten maar het beste is m.i. wanneer het scherm het scalingvraagstuk niet hoeft 'op te lossen'. In plaats daarvan de GPU gewoon de native resolutie uit laten sturen. Eventueel met wat settings lager (bijv. medium ipv ultra) of upscaling (DLSS/FSR/XeSS). Dan blijft de tekst in games haarscherp en merk je er kwalitatief verder niet zo heel veel van :) (ook weer persoonlijk).

Game: 7800X3D, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• UltraInstinct
spone schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:04:
Er zal inderdaad een stukje persoonlijke voorkeur in zitten maar het beste is m.i. wanneer het scherm het scalingvraagstuk niet hoeft 'op te lossen'. In plaats daarvan de GPU gewoon de native resolutie uit laten sturen. Eventueel met wat settings lager (bijv. medium ipv ultra) of upscaling (DLSS/FSR/XeSS). Dan blijft de tekst in games haarscherp en merk je er kwalitatief verder niet zo heel veel van :) (ook weer persoonlijk).
met een 4080 de vraag 4 k scherm of 1440 resolutie?

• DeNachtwacht
  • Niet online
4k kun je ook met DLSS in de nieuwste games echt redelijk vergeten met een 4080. Maar alsnog; alle games die niet lukken op 1440P spelen is natuurlijk prima

• UltraInstinct
DeNachtwacht schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:47:
4k kun je ook met DLSS in de nieuwste games echt redelijk vergeten met een 4080. Maar alsnog; alle games die niet lukken op 1440P spelen is natuurlijk prima
En met een 5080? Die is nog 'redelijk' betaalbaar. Ik zie dat de 5090 wel 5000+ kost lol

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:52

ThunderNet

Flits!

Nog een factor om mee te nemen: hoe lang denk je er mee te gaan doen?
Mijn vorige monitor heb ik 17 jaar lang gebruikt. En dus vele iteraties van m'n pc overleefd. En heb ik 2-3 jaar geleden vervangen door m'n huidige 4K monitor. Ondanks dat ik toen niet alle games op 4K kon spelen, inmiddels een GFX-upgrade verder, kan dat nagenoeg wel.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:49:
[...]

En met een 5080? Die is nog 'redelijk' betaalbaar. Ik zie dat de 5090 wel 5000+ kost lol
Een 5080 en 4080 schelen ongeveer 15-20% in performance. Dat betekent dat als je 40 fps zou halen met je 4080, je met een 5080 46-48 fps zou halen.. ofwel niet de moeite.

4k kan, maar je moet gewoon met settings gaan spelen. Persoonlijk heb ik een 5090, 5070 en 9070XT in huis en merk dat ook de 5090 niet altijd 4k/hoogste instellingen kan. Tevens vind ikzelf het verschil tussen 1440p op 27" en 4k op 32" niet heel erg groot. 4k op 27" kan dan weer leiden tot scaling in je OS waardoor er enkel een voordeeltje bestaat tijdens gamen wat, imho, niet groot genoeg is om altijd maar high-end hardware te kopen om 4k mogelijk te houden.

Tl;dr: Ik raadt ook 1440p aan.

[ Voor 20% gewijzigd door ECP0WERS op 07-09-2026 11:35 ]

Pagina: 1