Van cv ketel naar full electric warmtepomp - advies

Pagina: 1
Acties:

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59
Mijn cv ketel is ruim 16 jaar oud en ik denk een keer aan vervanging toe (toont overigens geen gebreken). Daarom wil ik overgaan naar een full electric warmtepomp.

Huidige situatie:
  • Woning uit 1982, 900m3 inhoud, energielabel B
  • Centrale verwarming (incl warm water) met cv ketel Nefit ecomline excellent H 30kw CW5 uit 2009/2010. Aanvoertemperatuur al jaren op max 55-60 graden ingesteld.
  • Daarnaast stook ik elke dag in het stookseizoen de houtkachel. Heta scanline 1000 uit 2020.
  • Gasverbruik ongeveer 1100m3 en 6m3 hardhout (gemengd, maar vooral els)
  • 2 persoonshuishouden, een bad dat soms gebruikt wordt, maar cw5 is absoluut niet nodig
  • Woning heeft voornamelijk radiatoren. In de woonkamer (2 groepen) en badkamer (heimeijer ventiel) vloerverwarming (daarnaast in deze ruimtes ook radiatoren).
  • Zonnepanelen jaarlijks ongeveer 1000kwh over, maar dat verandert natuurlijk als de salderingsregeling wegvalt.
Gewenste situatie:
  • Ik heb onderzocht of vloerverwarming op het grootste deel van de begane grond mogelijk is. Dit is lastig omdat de vloer op zand is gelegd (althans dat is voor nu de conclusie, want ik weet het nog niet zeker). Dus mijn uitgangspunt is radiatoren houden en op termijn vervangen door LTV radiatoren en/of ventilatoren onder de radiatoren waar dit kan, om de aanvoertemp op termijn te verlagen.
  • Ik blijf nog steeds stoken met de houtkachel, maar wil wel de warmtepomp berekenen op minder/geen houtkachel. Op de echt koude dagen wil ik in ieder geval stoken met de houtkachel om de piek van de warmtepomp te beperken.
  • Met Chatgpt heb ik ingeschat dat ik ongeveer 19000 kwh warmte per jaar nodig heb als ik geen hout stook. Als ik dagelijks hout stook dan is de warmtebehoefte ongeveer 12000 kwh per jaar.
  • Ik heb aangegeven aan chatgpt dat ik in eerste instantie met 55 graden aanvoertemp wil blijven verwarmen met de warmtepomp.
Chatgpt komt met het volgende advies:
  • LG Therma Monoblock R290 7KW HM071HF.UB40
  • LG Hydrobox HN1616HC.NK0
  • Intergas Xylinder WSPAE200
  • Geen buffervat ivm radiatoren
Heeft iemand opmerkingen/tips nav het advies van Chatgpt? Wat zouden jullie anders doen?

30x sf175s + gw5000-dt op oost

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
chatgpt kan niet rekenen dus helaas zit dat ding er naast. Je haalt uit elke kuub gas ergens tussen de 8 en 9 kWh warmte. Je verbruikt er 1100, dus dan zit de op 8800 tot 9900 kWh thermisch per jaar. Daarvan is een deel natuurlijk douchen/bad/warm water. Vaak zo'n 5 tot 10 m3/maand dus stel even 10% van het totaal.

als je die houtkachel wilt behouden dan is het een stukje makkelijker en voldoet elke warmtepomp van 6-7 kW wel. Je moet alleen even rekenen/opmeten aan je radiatoren. Hoeveel zijn het er, hoe groot, welk type etc. zodat je vermogen kan bepalen. Want mogelijk zit daar je bottleneck

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
Ik zou die houtkachel volledig negeren… daar kun je niet op lange termijn op ontwerpen… iets met regelgeving… gaat komen als je naar Engeland kijkt… (daar is traditioneel veel meer hout en kolen stook met gezondheid issues van dien)

Even rekenen hoeveel warmte uit het hout komt… zonder chat…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• VivaAtloni
Fr33z schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:38:
chatgpt kan niet rekenen dus helaas zit dat ding er naast. Je haalt uit elke kuub gas ergens tussen de 8 en 9 kWh warmte. Je verbruikt er 1100, dus dan zit de op 8800 tot 9900 kWh thermisch per jaar. Daarvan is een deel natuurlijk douchen/bad/warm water. Vaak zo'n 5 tot 10 m3/maand dus stel even 10% van het totaal.

als je die houtkachel wilt behouden dan is het een stukje makkelijker en voldoet elke warmtepomp van 6-7 kW wel. Je moet alleen even rekenen/opmeten aan je radiatoren. Hoeveel zijn het er, hoe groot, welk type etc. zodat je vermogen kan bepalen. Want mogelijk zit daar je bottleneck
Ok, ga ik doen.

• VivaAtloni
Ronald schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:13:
Ik zou die houtkachel volledig negeren… daar kun je niet op lange termijn op ontwerpen… iets met regelgeving… gaat komen als je naar Engeland kijkt… (daar is traditioneel veel meer hout en kolen stook met gezondheid issues van dien)

Even rekenen hoeveel warmte uit het hout komt… zonder chat…
Ik woon buitenaf met de eerste buren 800m verderop. Dus dat zal voorlopig wel goed gaan met de houtkachel 😀.

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:48
Goed idee om de warmtepomp te dimensioneren zodat je de haard niet meer nodig hebt.

Ik zou iets als volgt doen (de getallen zijn nogal uit de losse pols, ik zou zeker nog even goed googelen):
6 m3 *500 kg/m3 * 4 kwh/kg * 0.75 efficiëntie = 9,000 kWh thermisch
9000/8.5 kWh / m3 gas is ongeveer 1100 m3 gas equivalent
Dus je moet rekenen met 1100m3 CV gas + 1100 m3 gas-equivalent uit hout = 2200 m3 gas, ik kom uit op een warmtepomp van 11kW.

Om te weten of je afgiftesysteem zo'n hoeveelheid geweld aankan kan je even gasweg.nl invullen en de output hier posten. Als het onhaalbaar blijkt om de kachel volledig te vervangen kan je langzaam de hoeveelheid gas vergroten om er achter te komen welk percentage van warmte uit het hout je kan vervangen.

[ Voor 18% gewijzigd door asdfvdsa op 01-09-2026 22:24 ]

gasweg.nl

• VivaAtloni
asdfvdsa schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:21:
Goed idee om de warmtepomp te dimensioneren zodat je de haard niet meer nodig hebt.

Ik zou iets als volgt doen (de getallen zijn nogal uit de losse pols, ik zou zeker nog even goed googelen):
6 m3 *500 kg/m3 * 4 kwh/kg * 0.75 efficiëntie = 9,000 kWh thermisch
9000/8.5 kWh / m3 gas is ongeveer 1100 m3 gas equivalent
Dus je moet rekenen met 1100m3 CV gas + 1100 m3 gas-equivalent uit hout = 2200 m3 gas, ik kom uit op een warmtepomp van 11kW.

Om te weten of je afgiftesysteem zo'n hoeveelheid geweld aankan kan je even gasweg.nl invullen en de output hier posten. Als het onhaalbaar blijkt om de kachel volledig te vervangen kan je langzaam de hoeveelheid gas vergroten om er achter te komen welk percentage van warmte uit het hout je kan vervangen.
Het is uiteraard wel een lastige, want mijn verwachting is dat ik de komende 10 jaar gewoon hout blijf stoken. Wellicht wat minder, maar ik vind het een lekkere warmte in de woonkamer. Dus ik ben er bang voor dat ik met een 11kw warmtepomp veel te ruim gedimensioneerd heb, wat de efficiency wellicht niet te goede komt. Of zie ik dat verkeerd en lost modulatie dit wel op?

Op dit moment heb ik alle radiatoren op de bovenverdieping via de thermostaatknop op het vriessymbool staan en die gaan in principe niet aan. Op gasweg.nl moet ik alle radiatoren invullen, maar als deze nooit gebruikt worden dan kan de warmtepomp de warmte daar ook niet kwijt (en kan die het geweld zoals jij dat noemt wellicht niet aan). Hoe moet ik hier mee omgaan?

• Ronald
"Lekkere warmte"... je bedoeld 25 graden?

De kachel staat te boek als 7,7kW apparaat... En veel minder zal lastig zijn met zo'n riant apparaat.
Dat verstoort ook de inschatting natuurlijk...

Feitelijk heb je geen goede data om een warmtepomp op te dimensioneren. Dus koop een CV en blijf dino's en els stoken...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• VivaAtloni
Ronald schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:34:
"Lekkere warmte"... je bedoeld 25 graden?

De kachel staat te boek als 7,7kW apparaat... En veel minder zal lastig zijn met zo'n riant apparaat.
Dat verstoort ook de inschatting natuurlijk...

Feitelijk heb je geen goede data om een warmtepomp op te dimensioneren. Dus koop een CV en blijf dino's en els stoken...
Haha, lekker vooroordeel en vervolgens daarop een conclusie/advies geven om bij een cv ketel te blijven. Maar nee hoor, alleen in de woonkamer (~40m2) is het zo'n 20 a 21 graden De andere aangrenzende ruimtes (eetkamer/keuken) ongeveer 19 graden en daar zit ook de cv thermostaat die op 16,5 graden staat ingesteld en we alleen bij het koken en vaak in de ochtend verhogen naar 19/20 graden.

Ik heb 2 stoelen voor de houtkachel staan en ik vind het lekker om er voor te zitten en te genieten van de stralingswarmte. De kachel is inderdaad nominaal 7.7kW, maar het voordeel is dat ik deze kachel goed kan regelen tussen 4kW en 14kW. Daarom heb ik deze kachel bewust gekocht destijds en dat functioneert top. Dus met 2 blokjes hout brand de kachel erg mooi en schoon.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@VivaAtloni Als we bij de feiten blijven en dat wat @asdfvdsa hierboven over de met hout verkregen warmte schrijft, heb je voorlopig het equivalent van ca. 1100 m³ laag-calorisch gas plus 6 m³ droog els hout nodig om de woning warm te houden. Hoe groot de wp zonder de houtkachel dan ongeveer moet zijn staat ook hierboven. Hoe groot je de wp uiteindelijk kiest is volledig aan jou.
Eigenlijk had de topictitel moeten luiden: "Van cv-ketel en houtkachel naar een FE-warmtepomp"
maar ook dat klopt niet want het toekomstige aandeel houtstook is onbekend.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald
Niks vooroordeel... eigen ervaring met een veel kleinere kachel die veel lager geknepen kon worden... en de woonkamer van een 1950 Engelse doortochtwoning bleef zeker niet op 21 graden steken met de deuren open.

Ik wens je veel plezier met je keuze, @VivaAtloni...

• VivaAtloni
dunklefaser schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:22:
@VivaAtloni Als we bij de feiten blijven en dat wat @asdfvdsa hierboven over de met hout verkregen warmte schrijft, heb je voorlopig het equivalent van ca. 1100 m³ laag-calorisch gas plus 6 m³ droog els hout nodig om de woning warm te houden. Hoe groot de wp zonder de houtkachel dan ongeveer moet zijn staat ook hierboven. Hoe groot je de wp uiteindelijk kiest is volledig aan jou.
Eigenlijk had de topictitel moeten luiden: "Van cv-ketel en houtkachel naar een FE-warmtepomp"
maar ook dat klopt niet want het toekomstige aandeel houtstook is onbekend.
Klopt, dit maakt het inderdaad ook lastig om het goed te berekenen. Dus ik zal hem sowieso groter dan 7kW moeten gaan nemen dat is me nu al wel duidelijk en is ook geen probleem.

Pagina: 1