Mijn cv ketel is ruim 16 jaar oud en ik denk een keer aan vervanging toe (toont overigens geen gebreken). Daarom wil ik overgaan naar een full electric warmtepomp.
Huidige situatie:
Huidige situatie:
- Woning uit 1982, 900m3 inhoud, energielabel B
- Centrale verwarming (incl warm water) met cv ketel Nefit ecomline excellent H 30kw CW5 uit 2009/2010. Aanvoertemperatuur al jaren op max 55-60 graden ingesteld.
- Daarnaast stook ik elke dag in het stookseizoen de houtkachel. Heta scanline 1000 uit 2020.
- Gasverbruik ongeveer 1100m3 en 6m3 hardhout (gemengd, maar vooral els)
- 2 persoonshuishouden, een bad dat soms gebruikt wordt, maar cw5 is absoluut niet nodig
- Woning heeft voornamelijk radiatoren. In de woonkamer (2 groepen) en badkamer (heimeijer ventiel) vloerverwarming (daarnaast in deze ruimtes ook radiatoren).
- Zonnepanelen jaarlijks ongeveer 1000kwh over, maar dat verandert natuurlijk als de salderingsregeling wegvalt.
- Ik heb onderzocht of vloerverwarming op het grootste deel van de begane grond mogelijk is. Dit is lastig omdat de vloer op zand is gelegd (althans dat is voor nu de conclusie, want ik weet het nog niet zeker). Dus mijn uitgangspunt is radiatoren houden en op termijn vervangen door LTV radiatoren en/of ventilatoren onder de radiatoren waar dit kan, om de aanvoertemp op termijn te verlagen.
- Ik blijf nog steeds stoken met de houtkachel, maar wil wel de warmtepomp berekenen op minder/geen houtkachel. Op de echt koude dagen wil ik in ieder geval stoken met de houtkachel om de piek van de warmtepomp te beperken.
- Met Chatgpt heb ik ingeschat dat ik ongeveer 19000 kwh warmte per jaar nodig heb als ik geen hout stook. Als ik dagelijks hout stook dan is de warmtebehoefte ongeveer 12000 kwh per jaar.
- Ik heb aangegeven aan chatgpt dat ik in eerste instantie met 55 graden aanvoertemp wil blijven verwarmen met de warmtepomp.
- LG Therma Monoblock R290 7KW HM071HF.UB40
- LG Hydrobox HN1616HC.NK0
- Intergas Xylinder WSPAE200
- Geen buffervat ivm radiatoren
30x sf175s + gw5000-dt op oost