laadpaal uitsluiten van thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PatrickvdH74
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 03-09 19:36
Mijn vraag
Avond, Ik ben nieuw op het forum en helaas krijg ik niet gevonden wat ik zoek. Ik verwacht dat er op zeker al ergens iets over terug te vinden. Excessen alvast voor een mogelijke dubbele vraag.

Ik ben op zoek naar een oplossing dat ik mijn toekomstige thuis batterij ( anker solix solarbank max ac) wil laten uitsluiten dat hij stroom geeft als ik mijn auto ga opladen. Mijn kosten voor stroom voor mijn auto worden compleet vergoed door mijn werkgever en wil daarvoor dus niet mijn opgeslagen stroom gebruiken. Als ik dan in de avond/nacht mijn auto oplaadt trekt hij de batterij compleet leeg.

Ik verwacht dat hier toch een oplossing voor moet zijn dan het advies wat ik kreeg, je batterij uitzetten en als je klaar bent met je auto weer aan zetten.

Is er iemand die me hierin kan helpen of verwijzen naar een topic waarin ik hierin kan zien hoe ik dit kan oplossen.

Alvast bedankt

MvG

Patrick

Alle reacties

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Op basis waarvan krijg jij die vergoeding? Is dat obv. de kWh-meting van de laadpaal? Daar heeft die batterij helemaal niets mee te maken.

Je zet immers ook niet al je andere elektrische apparaten in huis uit tijdens het laden om te zorgen dat je werkgever niet ook daar het stroomverbruik van betaalt ;)

[ Voor 37% gewijzigd door fsfikke op 01-09-2026 21:05 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-09 20:04
Al gezocht op Home Assistant? Dat is een platform om alles rond een smart home te integreren en te automatiseren. Moet je wel een beetje handig voor zijn (of worden) om alles goed te laten werken en te configureren, maar het resultaat en de voldoening als alles werkt zijn dan ook zeker de moeite waard!

[ Voor 6% gewijzigd door Skynett op 01-09-2026 21:08 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 10:52
PatrickvdH74 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:56:
Mijn vraag
Avond, Ik ben nieuw op het forum en helaas krijg ik niet gevonden wat ik zoek. Ik verwacht dat er op zeker al ergens iets over terug te vinden. Excessen alvast voor een mogelijke dubbele vraag.

Ik ben op zoek naar een oplossing dat ik mijn toekomstige thuis batterij ( anker solix solarbank max ac) wil laten uitsluiten dat hij stroom geeft als ik mijn auto ga opladen. Mijn kosten voor stroom voor mijn auto worden compleet vergoed door mijn werkgever en wil daarvoor dus niet mijn opgeslagen stroom gebruiken. Als ik dan in de avond/nacht mijn auto oplaadt trekt hij de batterij compleet leeg.

Ik verwacht dat hier toch een oplossing voor moet zijn dan het advies wat ik kreeg, je batterij uitzetten en als je klaar bent met je auto weer aan zetten.

Is er iemand die me hierin kan helpen of verwijzen naar een topic waarin ik hierin kan zien hoe ik dit kan oplossen.

Alvast bedankt

MvG

Patrick
Waarom zou je dat niet uit je thuisbatterij willen doen? Ik ga er vanuit dat je die met PV opgeladen hebt, dat kost je praktisch niets en dan pomp je het in de EV. Maximaal gebruik van de accu, die is de volgende dag weer leeg, kan de cyclus opnieuw beginnen. Ik zou even goed nagaan waarom je het niet uit de thuisaccu wilt halen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:51

M2M

medicijnman

stroom is stroom, elektronen zijn elektronen. Of die nu uit de batterij getrokken worden of uit het net. De stroommeting (mag ik hopen) zit in de laadpaal, dus of die batterij nu leeggetrokken wordt door de auto of overnacht door sluipverbruik maakt voor de eindrekening en vergoeding helemaal niks uit. Slijtage aan de batterij zou nog een aandachtspuntje kunnen zijn, maar of dat ding nu leeg gaat in een half uurtje, of leeg gaat overnacht maakt voor de hoeveelheid laadcycly geen verschil

-_-

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:59
ik gok dat hij de batterij voor zijn huis in de nacht wil gebruiken, maar onder aan de streep zou het niet uit moeten maken. Maar van batterij naar batterij laden is in principe niet handig.

Je moet dus de batterij kunnen vertellen dat je auto aan het laden is. Dat kan, afhankleijk van je auto en of je laadpaal, in combi met welke batterij je hebt.

En dat kan ik niet terugzien in je post.

Tijd van werken, tijd van rusten

• PatrickvdH74
Hallo,

mogelijk denk ik verkeerd maar als ik door het laden van mijn auto uit de batterij leeg is en ik thuis toch weer stroom moet inkopen. En dat wil ik juist voor mijn huis gebruiken omdat de kosten voor stroom toch betaald worden en het bedrag daarvoor dus niet uit maakt.

Ik heb een Audi Q4 en kan helaas daarin niks instellen wat laden betreft. Laadpaal is een Alfen singel pro line 3 fase. Doordat deze door Eneco beheerd wordt heb ik nooit in de laadpaal kunnen inloggen voor settings of iets in die trend..

ik ben voornemens om een Anker solix solar bank max ac te kopen. En voor wat ik weet kan ik daar op dit ogenblik niks instellen hierin. Behalve een functie om de batterij uit te zetten

hopelijk zijn mijn antwoorden aanvullend

met vriendelijke groet

Patrick

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-09 16:51
Maar hoeft de auto dan snachts niet geladen te worden? In dat geval gewoon geen stekker er in steken.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

PatrickvdH74 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:55:
Hallo,

mogelijk denk ik verkeerd maar als ik door het laden van mijn auto uit de batterij leeg is en ik thuis toch weer stroom moet inkopen. En dat wil ik juist voor mijn huis gebruiken omdat de kosten voor stroom toch betaald worden en het bedrag daarvoor dus niet uit maakt.

Ik heb een Audi Q4 en kan helaas daarin niks instellen wat laden betreft. Laadpaal is een Alfen singel pro line 3 fase. Doordat deze door Eneco beheerd wordt heb ik nooit in de laadpaal kunnen inloggen voor settings of iets in die trend..

ik ben voornemens om een Anker solix solar bank max ac te kopen. En voor wat ik weet kan ik daar op dit ogenblik niks instellen hierin. Behalve een functie om de batterij uit te zetten

met vriendelijke groet

Patrick
Je krijgt van je werkgever gewoon XX cent/kWh. Of die stroom uit je batterij, het net of door jezelf op een hometrainer is opgewekt maakt daarvoor niet uit. De meter in de lader registreert dit verder niet. Ongeacht of je eerst je batterij leeg trekt of niet, de totale hoeveelheid stroom de je huis+auto gebruikt blijven het zelfde en de stroom die je van het net trekt blijft evenveel (je lader heeft tenslotte geen apparte netaansluiting).

Beste is je verbruik optimaliseren (op kosten, duurzaamheid of maximaal gebruik van eigen opwek) op het geheel van alles bij elkaar. Juist door extra regels (auto uit het net dwingen te laden) laat je mogelijk potentieel voor optimalisatie liggen.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:53

Dido

heforshe

Je maakt een hele rare gedachtenkronkel.

Stel, je batterij is opgeladen en kan 10kWh leveren. En je auto heeft 30kWh nodig om op te laden. En je gebruikt 'savonds om te koken, TV te kijken, whatever, ook nog eens 10kWh.

Jij redeneert "mijn auto laadt 30kWh, en die krijg ik terug van mijn werkgever, en ik hoef niets te betalen, want mijn batterij levert de 10kWh die ik 's avonds zelf gebruik."
Dat klopt op zich helemaal, maar onder de streep maakt het geen donder uit welke stroom waar vandaan komt:

10kWh uit je batterij, plus 30kWh uit het net = 40kWh input, genoeg voor 10kWh eigen gebruik uit de batterij en 30kWh uit het net voor de auto.

Maar dat is exact dezelfde situatie als 10kWh uit je batterij, plus 30kWh uit het net = 40kWh input, genoeg voor 10kWh uit je batterij plus 20 kWh uit het net voor je auto, en 10kWh uit het net voor eigen gebruik.

Je haalt 30kWh uit het net, en je werkgever vergoedt 30kWh. Het maakt dus absoluut niet uit of je auto je batterij leegtrekt, of dat je dat zelf doet.

Wat betekent mijn avatar?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nee, het zou misschien helpen als je de gegeven antwoorden eerst zou lezen en daar op in zou gaan :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• PatrickvdH74
iedereen bedankt voor de opmerkingen. En ik zal inderdaad verkeerd denken :-)

Maar bij een dynamisch energiecontract kan bijvoorbeeld dit gebeuren:

Auto laadt om 02:00 uur bij €0,15/kWh.
Batterij zou je 's avonds kunnen gebruiken wanneer stroom €0,35/kWh kost.

Dit wil ik eigenlijk juist voorkomen dat mijn batterij 's nachts goedkope stroom aan de auto geeft. Niet vanwege de vergoeding van mijn werkgever, maar omdat je de opgeslagen energie liever gebruikt om dure netstroom te vermijden.

Maar goed ik moet anders leren denken dan

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-09 16:51
Daar heb je dus het hier al eerder genoemde HomeAssistent voor waarmee je de lader kan starten wanneer de energie prijzen onder een drempel komen. Je hebt ook energie leverenciers die dit voor je kunnen doen (zoals Tibber) met 'slim laden'. Moet de paal wel door hun ondersteund worden.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:20
NIet helemaal waar.
Als je het uit de batterij haalt heb je twee keer conversieverlies die je zelf moet betalen.

Als je wilt dat de batterij staakt zul je een HEMS (home energy management system) moeten nemen. Dat kan met home assistant of homey pro.
Afhankelijk van je laadpaal kun je daar informatie uit krijgen, anders moet je ergens nog een tussenmetertje zetten.
Je moet dan een regel maken dat als de laadpaal vermogen neemt, je accu niet mag leveren.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Er zijn 3 opties:
  • Zorg dat de batterij zijn informatie van het verbruik krijgt zonder de laadpaal. Dat wil zeggen dat je je meterkast zal moeten aanpassen, zodat de stroom die uit de teller komt eerst naar de laadpaal gaat, en daarna over een draad naar de rest van de zekeringen (en dus je huis). Dan zal je de thuisbatterij de verbruiksinfo laten nemen met een CT klem op die specifieke draad.
    • Nadelen: duur (aanpassen meterkast, herkeuren, CT klem(men) nodig), complex.
    • Voordelen: euh, iemand een idee?
  • Gebruik Home assistent of dergelijke om de thuisbatterij aan te sturen. Zorg dat je een meting hebt van de stroom naar de laadpaal, en dan kan je die al dan niet meerekenen om bijvoorbeeld verschillende scenario's te gebruiken (volgens verwachte opbrengst zonnepanelen, dynamische tarieven,...)
    • Nadelen: je moet het zelf wat in handen nemen.
    • Voordelen: je kan de P1 van de slimme meter gebruiken (eleganter en goedkoper dan CT klemmen); je hebt alle flexibiliteit om verschillende scenario's uit te proberen, je kan dynamische tarieven maximaal benutten, ...
  • Laat het idee los dat je auto niet mag opladen uit je batterij.
    • Voordelen: simpelste en (zeker op korte termijn) goedkoopste oplossing.
    • Nadelen: Geen controle over je energieverbruik.
En ik zou je sowiezo aanraden eens na te gaan of je iets van controle over de laadpaal kan krijgen, wellicht is er al iets van load balancing voorzien? Of je vraagt om de laadpaal te kunnen aansturen volgens dynamische tarieven? Dat opent een heel blik mogelijkheden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:27
Ik gebruik ook Home Assistant. Als mijn auto (Tesla) thuis is en actief aan het laden is, schakelt Home Assistant mijn thuisbatterij (Marstek) af. Zodra ik de laadsessie stop schakelt Home Assistant mijn thuisbatterij weer gewoon aan op de NOM modus.

Het had wat makkelijker gekund als ik mijn thuislader kon uitlezen in HA, maar helaas.

Onderstaand mijn automatisering voor het afschakelen van de batterij zodra de auto begint te laden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KTgHq8cbQ_ht92-RjMX7BIYRVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaVjwmjfPoF3u5RymMgMlEMe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Wekko306 op 04-09-2026 12:48 ]

Pagina: 1