Afwerking gevel onder maaiveld vochtige muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:54
Ik ben op zoek naar advies over een vochtprobleem aan mijn gevel. Inmiddels heb ik ongeveer vijf à zes verschillende experts laten kijken, maar iedereen komt eigenlijk met een andere mogelijke oorzaak en oplossing. Daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer.

De gevel is zowel aan de buitenzijde als aan de binnenzijde vochtig. Een aantal heeft aangegeven dat het waarschijnlijk om optrekkend vocht gaat, terwijl andere zeggen dat dit niet kan omdat het op een betonnen constructie staat waar geen capilaire werking kan plaats vinden. (ik sta op staal)

Om in ieder geval een mogelijke vochtbron aan de buitenzijde weg te nemen, heb ik inmiddels de vochtige aarde die langdurig tegen de gevel lag volledig weggehaald. Ik heb de grond uitgegraven, waardoor er nu een lange sleuf/geul langs de gevel ligt en de aarde niet meer rechtstreeks tegen de muur staat.

Mijn plan was om vervolgens het gedeelte van de gevel dat onder het maaiveld zit in te smeren met Remmers MB 2K. Mijn gedachte daarachter is dat dit het binnendringen van nieuw vocht vanuit de grond moet beperken, terwijl het bestaande vocht in de muur nog kan uitdampen.

Daarnaast hebben meerdere mensen geadviseerd om de gevel te injecteren tegen optrekkend vocht. Opvallend daarbij is dat zij allemaal aangeven dat dit aan de binnenzijde moet gebeuren en dat injecteren vanaf de buitenzijde weinig zin zou hebben.

Ik vraag me daarom vooral af wat volgens jullie de meest logische aanpak is.

Is dit inderdaad waarschijnlijk optrekkend vocht, ondanks de betonnen constructie onder de bakstenen? Of zijn er andere oorzaken waar ik naar zou moeten kijken, bijvoorbeeld vocht dat via de gevel, maaiveldhoogte, voegen, een aansluiting of een andere constructieve route binnendringt?

En is het verstandig om de gevel aan de buitenzijde onder het maaiveld met MB 2K af te dichten, of kan ik daarmee juist problemen creëren doordat het vocht niet meer goed uit de constructie kan?

Foto's van de gevel en de huidige situatie heb ik toegevoegd.

Remmers MB 2K:
https://www.remmersbv.nl/nl/handel/buitenafdichting-mb2k

Foto 3 maanden geleden
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HWQ69sdy/PXL-20260528-184756976.jpg

Foto vandaag
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rpMVzpVB/PXL-20260901-182008786.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8zrJLsVT/PXL-20260901-182041275.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J7cQB6QR/PXL-20260901-182025581.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door 0re0 op 01-09-2026 20:32 ]

Alle reacties

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:17
Hoe is je gevel opgebouwd? (Met of zonder spouw etc). Bij mij zijn de eerste lagen vuilmetselwerk gemetseld zonder spouw en dan zo rond het maaiveld met. En wat ligt er aan de binnenkant? Schoon tot aan de fundering of ligt er een pak (nat) zand tegenaan bijvoorbeeld? Heb je goede ventilatie onder de vloer?

Ik zit met hetzelfde probleem en zoveel mensen zoveel meningen. Ik was van plan het soortelijk aan te pakken, binnenkant hebben we met de renovatie aangepakt door tot aan de fundering af te graven, dan resteert alleen neerslaand vocht. Daarboven vooralsnog schrijverssysteem, maar dat is symptoombestrijding.

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:54
SimonBR39 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:02:
Hoe is je gevel opgebouwd? (Met of zonder spouw etc). Bij mij zijn de eerste lagen vuilmetselwerk gemetseld zonder spouw en dan zo rond het maaiveld met. En wat ligt er aan de binnenkant? Schoon tot aan de fundering of ligt er een pak (nat) zand tegenaan bijvoorbeeld? Heb je goede ventilatie onder de vloer?

Ik zit met hetzelfde probleem en zoveel mensen zoveel meningen. Ik was van plan het soortelijk aan te pakken, binnenkant hebben we met de renovatie aangepakt door tot aan de fundering af te graven, dan resteert alleen neerslaand vocht. Daarboven vooralsnog schrijverssysteem, maar dat is symptoombestrijding.
Ik heb er zelf niet al teveel verstand van, maar het betreft in ieder geval een spouwmuur. De binnenzijde is ook vochtig door een zeer vochtige kruipruimte. Wordt binnenkort aangepakt door bodemfolie aan te brengen. Ook wordt de binnenzijde geïnjecteerd. Ventilatie moet ook verbeterd worden, er komt een extra opening bij.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:36
die 4 rechtopstaande stenen zijn standaard spouwventilatie. die lijken hier ver onder het maaiveld te zitten. is je pad zo vaak opgehoogd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:53

ManiacsHouse

Scheisse!

No Hands schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:35:
die 4 rechtopstaande stenen zijn standaard spouwventilatie. die lijken hier ver onder het maaiveld te zitten. is je pad zo vaak opgehoogd?
Bijzonder dit. Zelfde gehad bij mijn vriendin. Bestrating lag strak tegen de muur en die spouwventilatie ook half onder... Ze had al lekkages gehad in de woonkamer. Op sommige plekken was waar de bestrating de muur raakt het voegsel volledig weg of kon je er zo uitkrabben. Dit heeft jaren zo gelegen blijkbaar. Allerlei gasten geweest van hele muur moet opnieuw gevoegd worden tot opnieuw impregneren. En allemaal begonnen ze bij minimaal €1000 als startbedrag. Op mijn aanraden samen een geul gegraven zodat het water niet meer tegen de muur aanliep maar in de aarde kon verdwijnen. Je zag de muur gewoon opdrogen aan de buitenkant. Toen samen een middagje voegen uitkrabben/slijpen en zelf opnieuw gevoegd. Voorlopig geen enkel probleem meer gehad. Kosten een schrikbarende €100 :9~ En de voegen zijn perfect dicht weer.
Nu nog bedenken of we de muur van buiten nog met iets insmeren maar sowieso de bestrating niet meer strak tegen de gevel en waarschijnlijk een grindbak aanleggen zodat water wegkan.