Afwerking gevel onder maaiveld vochtige muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-09 12:44
Ik ben op zoek naar advies over een vochtprobleem aan mijn gevel. Inmiddels heb ik ongeveer vijf à zes verschillende experts laten kijken, maar iedereen komt eigenlijk met een andere mogelijke oorzaak en oplossing. Daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer.

De gevel is zowel aan de buitenzijde als aan de binnenzijde vochtig. Een aantal heeft aangegeven dat het waarschijnlijk om optrekkend vocht gaat, terwijl andere zeggen dat dit niet kan omdat het op een betonnen constructie staat waar geen capilaire werking kan plaats vinden. (ik sta op staal)

Om in ieder geval een mogelijke vochtbron aan de buitenzijde weg te nemen, heb ik inmiddels de vochtige aarde die langdurig tegen de gevel lag volledig weggehaald. Ik heb de grond uitgegraven, waardoor er nu een lange sleuf/geul langs de gevel ligt en de aarde niet meer rechtstreeks tegen de muur staat.

Mijn plan was om vervolgens het gedeelte van de gevel dat onder het maaiveld zit in te smeren met Remmers MB 2K. Mijn gedachte daarachter is dat dit het binnendringen van nieuw vocht vanuit de grond moet beperken, terwijl het bestaande vocht in de muur nog kan uitdampen.

Daarnaast hebben meerdere mensen geadviseerd om de gevel te injecteren tegen optrekkend vocht. Opvallend daarbij is dat zij allemaal aangeven dat dit aan de binnenzijde moet gebeuren en dat injecteren vanaf de buitenzijde weinig zin zou hebben.

Ik vraag me daarom vooral af wat volgens jullie de meest logische aanpak is.

Is dit inderdaad waarschijnlijk optrekkend vocht, ondanks de betonnen constructie onder de bakstenen? Of zijn er andere oorzaken waar ik naar zou moeten kijken, bijvoorbeeld vocht dat via de gevel, maaiveldhoogte, voegen, een aansluiting of een andere constructieve route binnendringt?

En is het verstandig om de gevel aan de buitenzijde onder het maaiveld met MB 2K af te dichten, of kan ik daarmee juist problemen creëren doordat het vocht niet meer goed uit de constructie kan?

Foto's van de gevel en de huidige situatie heb ik toegevoegd.

Remmers MB 2K:
https://www.remmersbv.nl/nl/handel/buitenafdichting-mb2k

Foto 3 maanden geleden
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HWQ69sdy/PXL-20260528-184756976.jpg

Foto vandaag
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rpMVzpVB/PXL-20260901-182008786.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8zrJLsVT/PXL-20260901-182041275.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J7cQB6QR/PXL-20260901-182025581.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door 0re0 op 01-09-2026 20:32 ]

Alle reacties

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:37
Hoe is je gevel opgebouwd? (Met of zonder spouw etc). Bij mij zijn de eerste lagen vuilmetselwerk gemetseld zonder spouw en dan zo rond het maaiveld met. En wat ligt er aan de binnenkant? Schoon tot aan de fundering of ligt er een pak (nat) zand tegenaan bijvoorbeeld? Heb je goede ventilatie onder de vloer?

Ik zit met hetzelfde probleem en zoveel mensen zoveel meningen. Ik was van plan het soortelijk aan te pakken, binnenkant hebben we met de renovatie aangepakt door tot aan de fundering af te graven, dan resteert alleen neerslaand vocht. Daarboven vooralsnog schrijverssysteem, maar dat is symptoombestrijding.

• 0re0
SimonBR39 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:02:
Hoe is je gevel opgebouwd? (Met of zonder spouw etc). Bij mij zijn de eerste lagen vuilmetselwerk gemetseld zonder spouw en dan zo rond het maaiveld met. En wat ligt er aan de binnenkant? Schoon tot aan de fundering of ligt er een pak (nat) zand tegenaan bijvoorbeeld? Heb je goede ventilatie onder de vloer?

Ik zit met hetzelfde probleem en zoveel mensen zoveel meningen. Ik was van plan het soortelijk aan te pakken, binnenkant hebben we met de renovatie aangepakt door tot aan de fundering af te graven, dan resteert alleen neerslaand vocht. Daarboven vooralsnog schrijverssysteem, maar dat is symptoombestrijding.
Ik heb er zelf niet al teveel verstand van, maar het betreft in ieder geval een spouwmuur. De binnenzijde is ook vochtig door een zeer vochtige kruipruimte. Wordt binnenkort aangepakt door bodemfolie aan te brengen. Ook wordt de binnenzijde geïnjecteerd. Ventilatie moet ook verbeterd worden, er komt een extra opening bij.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
die 4 rechtopstaande stenen zijn standaard spouwventilatie. die lijken hier ver onder het maaiveld te zitten. is je pad zo vaak opgehoogd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

No Hands schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:35:
die 4 rechtopstaande stenen zijn standaard spouwventilatie. die lijken hier ver onder het maaiveld te zitten. is je pad zo vaak opgehoogd?
Bijzonder dit. Zelfde gehad bij mijn vriendin. Bestrating lag strak tegen de muur en die spouwventilatie ook half onder... Ze had al lekkages gehad in de woonkamer. Op sommige plekken was waar de bestrating de muur raakt het voegsel volledig weg of kon je er zo uitkrabben. Dit heeft jaren zo gelegen blijkbaar. Allerlei gasten geweest van hele muur moet opnieuw gevoegd worden tot opnieuw impregneren. En allemaal begonnen ze bij minimaal €1000 als startbedrag. Op mijn aanraden samen een geul gegraven zodat het water niet meer tegen de muur aanliep maar in de aarde kon verdwijnen. Je zag de muur gewoon opdrogen aan de buitenkant. Toen samen een middagje voegen uitkrabben/slijpen en zelf opnieuw gevoegd. (Nog nooit gedaan. Heel satisfying en goed voor de relatie <3 )Voorlopig geen enkel probleem meer gehad. Kosten een schrikbarende €100 :9~ En de voegen zijn perfect dicht weer.
Nu nog bedenken of we de muur van buiten nog met iets insmeren maar sowieso de bestrating niet meer strak tegen de gevel en waarschijnlijk een grindbak aanleggen zodat water wegkan.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:45
Als je 6 experts hebt laten langskomen maar je hebt geen oorzaak + herstelplan denk ik dat nr 7 langs moet komen.

Dat moet een onafhankelijke deskundige zijn die echt onderzoek doet. Dat is deels meten en deels destructief onderzoek door bijvoorbeeld een aantal stenen weg te halen. De spouw te inspecteren. De details van de bouwtekening vergelijken met de werkelijke situatie. Eventuele folie, dpc etc in kaart brengen.

Je losse maatregelen zoals folie in kruipruimte, injecteren en andere “producten” terwijl de kern van het probleem niet helder is werkt niet.

Je moet de gehele situatie in kaart hebben want het heeft allemaal invloed op elkaar. En dan neem je in 1x de juiste aanpak voor het gehele probleem.

Voorbeeld wat zou kunnen: Door de verhoging van de stoep is de ventilatie beperkt en kan er soms water in de kruipruimte lopen. Daardoor wordt kruipruimte nat. Daardoor dampt dat water de constructie in. Dat veroorzaakt binnen je probleem.

Het probleem is: Zonder onderzoek kan ik er zo nog een aantal opschrijven. En heeft het geen nut om plaatselijk iets te gokkken qua oplossing.

• 0re0
No Hands schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:35:
Correct, maar ook het huis is wat verzakt ;) Ik vermoed dus een combinatie!

• 0re0
ManiacsHouse schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:35:
[...]

Bijzonder dit. Zelfde gehad bij mijn vriendin. Bestrating lag strak tegen de muur en die spouwventilatie ook half onder... Ze had al lekkages gehad in de woonkamer. Op sommige plekken was waar de bestrating de muur raakt het voegsel volledig weg of kon je er zo uitkrabben. Dit heeft jaren zo gelegen blijkbaar. Allerlei gasten geweest van hele muur moet opnieuw gevoegd worden tot opnieuw impregneren. En allemaal begonnen ze bij minimaal €1000 als startbedrag. Op mijn aanraden samen een geul gegraven zodat het water niet meer tegen de muur aanliep maar in de aarde kon verdwijnen. Je zag de muur gewoon opdrogen aan de buitenkant. Toen samen een middagje voegen uitkrabben/slijpen en zelf opnieuw gevoegd. Voorlopig geen enkel probleem meer gehad. Kosten een schrikbarende €100 :9~ En de voegen zijn perfect dicht weer.
Nu nog bedenken of we de muur van buiten nog met iets insmeren maar sowieso de bestrating niet meer strak tegen de gevel en waarschijnlijk een grindbak aanleggen zodat water wegkan.
Dat heb ik dus ook gedaan. Heb opnieuw gevoegd onder het maaiveld.
Maar gezien de muren al tientallen jaren nat zijn, zal dit niet even drogen in enkele maanden :(

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 15:49
0re0 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:24:
[...]
Dat heb ik dus ook gedaan. Heb opnieuw gevoegd onder het maaiveld.
Maar gezien de muren al tientallen jaren nat zijn, zal dit niet even drogen in enkele maanden :(
Op de foto's zie dat de buren grind naast het pad hebben. Hebben zij ook last van vocht in de muren? Zo nee: kijk eens of een grindkoffer (zoals bij de buren) zin heeft om het vocht te verminderen.

Je geeft aan dat je vochtige aarde weggehaald hebt. Deze laag weghalen helpt niets. Je moet zorgen dat de (onder)grond kan drogen. Dus zorgen dat het water de grond in kan trekken. Dan is een diepere sleuf met grind beter. Eventueel onderin de grindkoffer een drainagebuis die naar een sloot of greppel gaat, dan raak je het water kwijt. Door het toepassen van grind zal de boel niet zo snel dicht raken in tegenstelling tot grond.

[ Voor 31% gewijzigd door RonnieKo op 02-09-2026 09:52 ]

• 0re0
RonnieKo schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:47:
[...]

Op de foto's zie dat de buren grind naast het pad hebben. Hebben zij ook last van vocht in de muren? Zo nee: kijk eens of een grindkoffer (zoals bij de buren) zin heeft om het vocht te verminderen.

Je geeft aan dat je vochtige aarde weggehaald hebt. Deze laag weghalen helpt niets. Je moet zorgen dat de (onder)grond kan drogen. Dus zorgen dat het water de grond in kan trekken. Dan is een diepere sleuf met grind beter. Eventueel onderin de grindkoffer een drainagebuis die naar een sloot of greppel gaat, dan raak je het water kwijt. Door het toepassen van grind zal de boel niet zo snel dicht raken in tegenstelling tot grond.
Ik ben ook van plan om dat te doen. Er komt een diep grindbed in de sleuf te liggen. Maar ik wil de muur ook insmeren met een middel dat ervoor zorgt dat deze geen vocht meer kan absorberen. Vandaar dat ik naar het middel van Remmers neig.

• djluc
RonnieKo schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:47:
[...]

Dit is sowieso goed advies. Denk ook aan het verlagen van de stoep naar het originele niveau met een goede afwatering of putjes zodat je in basis al niet al dat water tegen de gevel van jou en je buren hebt staan.

Soms kan dat ook door flink afschot richting de tuinen aan de achterzijde. Soms moet je het echt met riolering oplossen.

Dat is per definitie iets wat je situatie verbeterd.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:10
Ik had hetzelfde probleem. Jaren 30 huis, oude bakstenen muur met het grond-straatwerk strak tegen de muur. Voegen waren hier prima, maar er lag gewoon permanent natte grond tegenaan wat nergens anders heen kon anders dan de muur in.

Ik heb een grindkoffer aangelegd. 60cm diep, 20cm breed en langs de hele gevel. Bekleed met filterdoek en onderin de grindkoffer ligt een drainagebuis. Die drainagebuis is aangesloten op de hemelwaterafvoer. Aan de andere kant van het huis kon dat niet, daar liggen drie drainagebuizen elk een stuk langs de gevel en dan buigen ze af en heb ik met een grondboor in een meter diep gat gestoken. Doel was natte grond/stilstaand water tegen de gevel voorkomen.

Zo dus aan de ene kant:
Gevel - Buis
I L(gat)
I L(gat)
I L(gat)

En aan de andere kant:
Gevel - Buis
I I
I I
I I
I Aansluiting HWA

Probleem is opgelost.

Ik kreeg overigens het advies de muur niet in de smeren. Dan kan vocht er niet in, maar het vocht wat erin zit of overhoopt inkomt kan er dus ook niet uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Mr. Stom op 02-09-2026 11:48 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:26
Zit niet toevallig een afvoer in de spouw verwerkt? Hier loopt de badkamer afvoer verticaal en een stuk horizontaal door de spouw. Om vervolgens door te steken richting de oprit.

Andere mogelijkheid als het een gevel aan de weerkant is , is dat de gevel veel vocht opneemt bij buien en naar beneden zakt. Hoe is het in de droge zomer geweest?

Insmeren deel onder maaiveld kan overigens nooit kwaad lijkt me. Tegenwoordig zit je ook vaak dat ze de funderingen bekleden. In ieder geval bij kelders.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• RonnieKo
0re0 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:30:
[...]
Ik ben ook van plan om dat te doen. Er komt een diep grindbed in de sleuf te liggen. Maar ik wil de muur ook insmeren met een middel dat ervoor zorgt dat deze geen vocht meer kan absorberen. Vandaar dat ik naar het middel van Remmers neig.
Wat al aangegeven is: Als er dan vocht in komt kan het er niet meer uit. Helemaal waterdicht zal je het niet krijgen. Een gevel zal via de binnenzijde ook vocht naar beneden afvoeren. Dan via de ontluchtingsgaten en/of de stenen afgeven aan de bodem/omgeving. Ga je dat dicht smeren dan ben je één van die mogelijkheden kwijt. Dichtsmeren doet je eigenlijk alleen met een kelder die waterdicht moet zijn.

Denk dat jouw probleem vooral in het feit van slechte afwatering zit. Grindkoffer met eventueel een drain als je geen zandbodem hebt. De drain aansluiten op de HWA of laten weglopen via een sloot / greppel. Verzin maar wat :)

[ Voor 0% gewijzigd door RonnieKo op 02-09-2026 15:15 . Reden: typo ]

• 0re0
RonnieKo schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:53:
[...]

Wat al aangegeven is: Als er dan vocht in komt kan het er niet meer uit. Helemaal waterdicht zal je het niet krijgen. Een gevel zal via de binnenzijde ook vocht naar beneden afvoeren. Dan via de onluchtingsgaten en/of de stenen afgeven aan de bodem/omgeving. Ga je dat dicht smeren dan ben je één van die mogelijkheden kwijt. Dichtsmeren doet je eigenlijk alleen met een kelder die waterdicht moet zijn.

Denk dat jouw probleem vooral in het feit van slechte afwatering zit. Grindkoffer met eventueel een drain als je geen zandbodem hebt. De drain aansluiten op de HWA of laten weglopen via een sloot / greppel. Verzin maar wat :)
Als het goed is moet dat geen probleem zijn..Het blijft ademenen.
Regenwater, opspattend water en smeltwater kunnen buitenmuren langzaam verzadigen. Wanneer het metselwerk vocht opneemt kan de kleur veranderen, kunnen stenen verweren en kunnen de voegen beschadigen. MB 2K vormt een beschermende laag die waterafstotend werkt maar het oppervlak niet afsluit. Hierdoor blijft de muur ademen. Dit is belangrijk omdat het vocht dat al aanwezig is moet dit kunnen verdampen

[ Voor 41% gewijzigd door 0re0 op 02-09-2026 14:00 ]

• No Hands
  • Nu online
0re0 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:00:
[...]

[...]
Uiteraard zegt de verkoper van dat product dat. Maar waar moet die muur naartoe ademen? Naar die natte prut die ervoor ligt? Dat kan ie nu niet en dat kan ie ook niet als er wat op gesmeurd is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• RonnieKo
0re0 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:00:
[...]
[...]
Zou het gewoon eerst zonder dat spul doen. Zou echt een grindkoffer aanbrengen. Impregneren kan altijd nog. Als je de boel hebt aangepast kost het wel wat tijd voordat het weg gaat. Het moet eruit gaan. Dat kost tijd. Je gaat nu een beetje de "slechte" tijd in. Veel meer neerslag en weinig zonuren (om de muur te drogen / op te warmen). De wind kan dan wel weer zorgen voor verdamping :)

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:35
Ik heb een soortgelijke situatie, binnen in 2 kamers vocht en schimmel door een koudeval. Elk bedrijf wat we vroegen had een andere oorzaak, we hebben er uiteindelijk een onafhankelijke expert naar laten kijken.

Bij mij wordt volgende week de muur geisoleerd en de sokkel afgedicht met noppenfolie. Daarna het hele huis opnieuw gestuct en geverfd.

Ons huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1BEEuHMM0ibMtwhqyOXo8qz60c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qN6HxxS9rxN529XgeW0MvRZx.jpg?f=fotoalbum_large

Noppenfolie (gegoogelt) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bY4wXNIxlJ8x9dwrBH58T3dUT_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtJDy7lcwvMwaOarOHJGqUXE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door nikos_cs op 02-09-2026 15:37 ]

• RonnieKo
nikos_cs schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:32:
Ik heb een soortgelijke situatie, binnen in 2 kamers vocht en schimmel door een koudeval. Elk bedrijf wat we vroegen had een andere oorzaak, we hebben er uiteindelijk een onafhankelijke expert naar laten kijken.
De vraag is hoe is de constructie van jouw buitenmuur. Steens met pleisterwerk? Het ziet er namelijk niet echt "Nederlands" uit. Eerder bij de oosterburen (DLD). Als het een steensmuur is zit daar nog wel een verschil in. De noppenfolie fungeert als een soort van "grindkoffer" om ruimte te geven aan water om weg te stromen in de grond.

• djluc
nikos_cs schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:32:

Bij mij wordt volgende week de muur geisoleerd en de sokkel afgedicht met noppenfolie. Daarna het hele huis opnieuw gestuct en geverfd.

Ons huis:

~[Afbeelding]

Noppenfolie (gegoogelt) ~[Afbeelding]
Let op dat je de noppenfolie met strips echt vast monteert zodat er geen vocht weer achter kan kruipen. Dat detail is kritisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hry08PC6zL95qD0pKSDqo0NoJLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9LL4yErOut3S1TPwrPdEyAId.webp?f=fotoalbum_large

https://meereco.nl/vocht/...door-gebruik-noppenfolie/

[ Voor 13% gewijzigd door djluc op 03-09-2026 09:00 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:26
djluc schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:59:
[...]

Let op dat je de noppenfolie met strips echt vast monteert zodat er geen vocht weer achter kan kruipen. Dat detail is kritisch.

[Afbeelding]

https://meereco.nl/vocht/...door-gebruik-noppenfolie/
Dan zou je toch eerder aan een loodslab denken. Wat ik op jouw foto zie kan nog steeds vocht achter

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• djluc
pentaw1nz schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:29:
[...]

Dan zou je toch eerder aan een loodslab denken. Wat ik op jouw foto zie kan nog steeds vocht achter
Afhankelijk van de uitvoering zit er vaak een rubber strip achter of kit je ze vast. Loodslabbe weet ik niet op grond niveau. Je moet sowieso opletten met de spouwmuurventilatie.

Als je het stucwerk wat uitstekend hebt en je ze daar een goed druip profiel onder vangt het sowieso niet veel direct water meer uiteraard.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:13
Het moet andersom gemonteerd worden: met de noppen naar de muur.

• Henno Keers
  • Laatst online: 14:50
Interessant dit. Wij hebben koudebruggen in de keuken gehad door beroerde voegen onder het maaiveld (huis uit 1948). Ik heb ondertussen alle oude gevels vrij gegraven, laten drogen, duurt maanden, opnieuw gevoegt, fundament opnieuw afgemeerd en daarna onder de grond met Weber bitumen latex afgemeerd. Een aandachtspunt in jouw geval is of er valspecie of grond in de spouw zit. Die beluchtingsspleten hebben onder de grond gezeten en daar kan zo aarde mee naar binnen gespoeld zijn. Gebruik een spelonken camera om er in te kijken. Het kan zijn dat je onder het maaiveld een paar bakstenen moet losboren (met een dunne steenboor in een accuboormachine) om de rommel uit de spouw te halen. Het is allemaal geen high tech werk, tijd om te drogen is van groot belang.

• djluc
Denman_ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:07:
[...]

Het moet andersom gemonteerd worden: met de noppen naar de muur.
Scherp dat klopt.

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:35
RonnieKo schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:27:
[...]

De vraag is hoe is de constructie van jouw buitenmuur. Steens met pleisterwerk? Het ziet er namelijk niet echt "Nederlands" uit. Eerder bij de oosterburen (DLD). Als het een steensmuur is zit daar nog wel een verschil in. De noppenfolie fungeert als een soort van "grindkoffer" om ruimte te geven aan water om weg te stromen in de grond.
Goed gezien, Zuid Duitsland. Het is inderdaad steens met pleisterwerk.

Bedankt voor de tipt wat betreft de noppenfolie, ik ga even infomeren of ze het vastzetten en opletten hoe om ze het monteren.
Pagina: 1