Harde schijf of SSD

Pagina: 1
Acties:

• Spijker79
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 04-09 11:53
Ik zou graag een externe harde schijf of SSD aanschaffen om onze bestanden op te zetten en die dan bij familie te leggen voor het geval dat...

Het is dus niet te bedoeling daar regelmatig backup's op te maken. Daarvoor heb ik mijn NAS en proton drive.

Wat zou ik het best nemen een harde schijf of SSD, of is een simpele USB stick ook voldoenden.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:01
Harde schijf. Data op een SSD “rot” langzaam weg wanneer deze niet regelmatig aan de stroom hangt.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Spijker79
WargamingPlayer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:16:
Harde schijf. Data op een SSD “rot” langzaam weg wanneer deze niet regelmatig aan de stroom hangt.

Ik dacht al zoiets gelezen te hebben. Vandaar dat ik het eens vroeg. Bedankt voor het snelle antwoord

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03:18
Dan is het artikel in de link heel erg interessant voor je, om door te lezen!

Wat is bitrot en hoe voorkom je het?
Link: https://geekflare.com/bit-rot-prevention Deze link bestaat niet meer! Ik heb dit artikel wel in word en PDF opgeslagen op mijn pc. Kan toegestuurd worden.

[ Voor 22% gewijzigd door jovadca op 02-09-2026 09:29 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jovadca schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:56:
Dan is het artikel in de link heel erg interessant voor je, om door te lezen!

Wat is bitrot en hoe voorkom je het?
Link: https://geekflare.com/bit-rot-prevention
404 Bit rot not found?

De vakantie heeft alweer heimwee naar mij

• jovadca
@Room42 Oeps, vautje!

Sorry, ik ga opzoek naar het artikel dat wel te vinden- en lezen is.

• jovadca
Waar kan ik mijn PDF / word-document over Bitrot het beste uploaden?

[ Voor 4% gewijzigd door jovadca op 02-09-2026 08:58 ]

• jovadca
Aanvulling: Hier een link die ook uitleg geeft m.b.t. bitrot.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 20:47
jovadca schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:06:
Aanvulling: Hier een link die ook uitleg geeft m.b.t. bitrot.
Strekking van het artikel is dus: zowel HDD als SSD hebben last van bit-rot, al is de onderliggende oorzaak verschillend. En beide zijn niet geschikt als lange termijn back-up; liefst controleer je jaarlijks of de data op het medium nog correct is.

• jovadca
vanaalten schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:39:
[...]

Strekking van het artikel is dus: zowel HDD als SSD hebben last van bit-rot, al is de onderliggende oorzaak verschillend. En beide zijn niet geschikt als lange termijn back-up; liefst controleer je jaarlijks of de data op het medium nog correct is.
Klopt helemaal.

Zelf kopieer ik mijn belangrijke data 1X per half jaar op een andere HDD, om zo de bitrot voor te blijven. Dit kan door je PC de data te laten kopiëren of m.b.v. een dockingsstation. Tot nu toe heb ik met 1X per half jaar nog geen problemen ondervonden en kan ik mijn belangrijke data nog steeds inzien.

Bitrot komt niet alleen voor op HDD's en SSD's, maar ook op DVD's, CD's, digitale banden, enz. Kort samengevat: Alle (digitale) gegevensdragers zijn gevoelig voor bitrot.

• Spijker79
Dus als ik het goed begrijp...

Gooi ik het op een hd dan moet ik het regelmatig even opfrissen door de bestanden het best er opnieuw op te zetten.

Bij een SSD moet hij enkel af en toe aan de stroom. Een adapter die af en toe wat stroom geeft, eft met een slim stopcontact zodat het niet vergeten wordt is voldoende.

• jovadca
Ik zou voor alle zekerheid bij zowel de HDD als de SSD elk (half) jaar alle data op een andere HDD / SSD schrijven om zeker te zijn dat alles er weer fris opstaat. Ik durf het niet aan om een SSD alleen maar even aan de stroom te hangen.

Heb je gelijk een goede back-up als een schijf het begeeft.
Pagina: 1