Feitelijk klopt het dat het om Europese typegoedkeuring ging, maar in de praktijk was de goedkeuring vooralsnog alleen voor Nederland. Daarom laat ik dit staan, anders wordt het artikel wat mij betreft te onduidelijk. 'Europese typegoedkeuring die alleen geldig is in vijf landen' leest nou niet bepaald kort of bondig

Ik heb dit wat aangepast.
pdidi schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:42:
Daarnaast staat in het artikel "Dat was op verzoek van Tesla, schrijft
ook Reuters". Ik weet niet waar die "ook" vandaan komt. Er staat in het Tesla bericht ook niet dat het daarop terugkomt. Dat lijkt meer een conclusie die het artikel zelf heeft getrokken
Deze 'ook' is weg
pdidi schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:55:
[...]
Daarnaast heeft Karremans dit nooit zo gezegd. Wat er wel is gezegd
(bron)
"
Bij die cijfers kun je inderdaad vraagtekens zetten". Maar dat is wel iets anders dan het "misleidende data" noemen.
Ook staat er in het artikel dat deze data "geen rol speelde bij de goedkeuring", wat niet klopt. Het was alleen niet de enige data die een rol speelde bij de goedkeuring.
"Maar de vraag die daaronder ligt, is natuurlijk of er op basis van die cijfers een beoordeling is gedaan over het toelaten van die Tesla's op de Nederlandse weg. We hebben dat natuurlijk nagevraagd bij de RDW, en het antwoord daarop is nee."
Met andere woorden: die omstreden veiligheidscijfers hebben geen rol gespeeld bij de goedkeuring van FSD in Nederland.
Al met al zou het Tweakers sieren als er ook inhoudelijk naar de nu gepubliceerde data wordt gekeken om zelf een oordeel te vellen
Dat ben ik nu niet van plan. Het ging niet om de data an sich, maar om het feit dat Tesla een deel van de informatie bewust achterhield. Daar stelden onafhankelijke veiligheidsonderzoekers vragen over (een deel van), die data is er nu.