BirdWatch - Smart Solar Powered Birdfeeder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Dag Allen,

Ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van een slim vogelhuisje op basis van een ESP32CAM, de eerste versie was natuurlijk een spinnenweb van kabels en de software liet te wensen over. Aangezien ik er vrij veel vragen over kreeg heb ik toch maar eens mijn best gedaan om alles netjes te documenteren voor diegene die er ook een willen bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1clESXuZfvZaU_mRA8g9jMkTkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jl1p5qAdzAMehHWnxocQVcvD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKOZiOWx78mqVV3rruUXvYOqEhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SX1Nq1MMbbF4Ujthp6yry41a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZdpSP5PRel1ioTquDpEuW3GFEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYqzTMkcvCv0pBnfotp95bBT.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is nog het ontwerp van mijn testversie, de huidige versie lijkt er sterk op, maar heeft vooral een veel sterker ontwerp.

Een greep uit de functies:
  • 🐦 Automatische vogeldetectie – detecteert met een PIR-sensor wanneer een vogel de voerplek bezoekt.
  • 📸 Automatisch foto's maken – de ESP32-CAM maakt bij een bezoek automatisch een foto.
  • 🧠 AI-vogeldetectie – YOLOv8 controleert of er daadwerkelijk een vogel op de foto staat.
  • 🔎 Automatische soortherkenning – AI probeert vervolgens te bepalen om welke vogelsoort het gaat.
  • 📊 Webdashboard – overzicht van bezoeken, foto's, soorten, activiteit en systeemstatus.
  • 🖼️ Fotoarchief – alle gemaakte en geanalyseerde foto's terugkijken.
  • 🐤 Soortenverzameling – overzicht van alle verschillende vogelsoorten die BirdWatch heeft waargenomen.
  • 📈 Statistieken – inzicht in aantallen bezoeken, activiteit per dag/tijdstip, soorten en trends.
  • 🕒 Activiteitsanalyse – bekijken op welke tijden en dagen vogels het meest actief zijn.
  • 🌦️ Weerkoppeling – vogelactiviteit vergelijken met weersomstandigheden.
  • 🔋 Batterijmonitoring – meet spanning, laadpercentage, stroom en vermogen via de INA219.
  • ☀️ Solar monitoring – inzicht in laden en ontladen van het systeem.
  • 💤 Energiezuinige Deep Sleep – de ESP32-CAM slaapt wanneer er niets gebeurt en wordt door beweging gewekt.
  • 🆘 Survival Mode – bij een lage accuspanning vermindert BirdWatch automatisch het energieverbruik.
  • Instelbare actieve uren – bijvoorbeeld alleen actief tussen 05:00 en 22:00.
  • 📶 Wi-Fi-configuratie – eerste installatie via een eigen Wi-Fi-netwerk en captive setup portal.
  • ⚙️ Webconfiguratie – onder andere AI-modellen, detectiedrempels, opslag, database en Home Assistant instellen.
  • 🏠 Home Assistant-integratie – BirdWatch verschijnt als apparaat met sensoren, statusinformatie en de nieuwste foto.
  • 📡 Systeemmonitoring – onder andere Wi-Fi-signaal, ESP32-temperatuur, firmwareversie en laatste activiteit.
  • 🐦🐦 Meerdere BirdWatch-apparaten – meerdere voerplekken kunnen met dezelfde server worden gebruikt en afzonderlijk worden gevolgd.
  • 🖥️ Volledig self-hosted – foto's, database, AI-analyse en webinterface draaien op je eigen server.
  • 🐳 Docker-ondersteuning – eenvoudige installatie van server en PostgreSQL met Docker Compose.
  • 🗄️ Eigen PostgreSQL mogelijk – kan ook gekoppeld worden aan een reeds bestaande PostgreSQL-server.
  • 🖨️ Volledig 3D-printbaar ontwerp – de behuizing, elektronica-montages, dak, railing en overige onderdelen zijn beschikbaar als STL-bestanden.
  • ☀️ Zelfvoorzienend ontwerp – twee zonnepanelen en twee 18650-accu's maken langdurig autonoom gebruik mogelijk.
De webinterface:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdiiAVg4jAdhP5Csng06z1ATJDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4I3SXEz8HnTFcAmgFl6ly52G.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Dg-u_NMtuZNIVnPtPJDS-dcrZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jeFkYmfCgpzsGJ6eMCWJj2g0.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djahPsHJNHs87Kg_2DMQx1y0JcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZsBgclVO1CBgWwlvsqT95gR1.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqQJ4cUK3iWaiTcnpMwzON3xhgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NqrvFlBGxYMLYgcWtwVnsWvu.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAnbxPeDf9njysoJHoJ_rmYtGGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T3i0pIh35gwYyfhMTUjarBkn.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DopFFZ3hIkmJiEEBGfnA9ApO3so=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bPm6gbrqIQCEPil2eex88aSK.png?f=fotoalbum_large

Alle informatie om er zelf een te bouwen is hier te vinden: Danielson187/BirdWatch: BirdWatch is a solar-powered smart bird feeder with an ESP32-CAM. It captures visiting birds and uses AI to identify their species. A web interface lets you view photos, detected species, visitor history and system status, including battery, solar charging and power usage.

Disclamer: Ik ben ook maar een simpele Tweaker, er zitten vast fouten in of dingen die beter kunnen, maar ik heb mijn best gedaan!

Alle reacties

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:46

TTLCrazy

Listen to Frankie

Machtig mooi gemaakt, dank voor de info voor de mensen die er zelf mee aan de slag willen. Nooit over na gedacht maar as ik dit zo zie wil ik er ook wel eentje :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:40
De features in je openingspost geven mij nogal een AI vibe
Ben je zelf aan het coderen geweest of is dit een AI project?

• Danielson
  • Nu online
Flapperbol schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:25:
De features in je openingspost geven mij nogal een AI vibe
Ben je zelf aan het coderen geweest of is dit een AI project?
Een combinatie van beiden! :)

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlphaRomeo

FP ProMod
Gaaf project. Ik denk dat deze XKCD tegenwoordig niet meer op gaat...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Leuk, een open source variant van de BirdBuddy die ik in mijn tuin heb :)

Zit er tussen camera-modules die je op een ESP32-cam kan aansluiten nog veel kwaliteitsverschil qua sensor en lens? In jouw voorbeeld is het beeld wel erg groengeel, waardoor je de kleuren van de vogel niet goed kan zien. Los van dat dit natuurlijk fijner is om als persoon goed te zien welke vogel het betreft en hoe mooi de kleuren zijn, kan ik me ook voorstellen dat het voor de automatische herkenning van de soort ook beter werkt als je heldere foto's hebt met duidelijke kleuren.

edit: ter vergelijking hierbij twee foto's van mijn birdbuddy (bovenste helft weggecropped omdat hij toen nog op een plek hing waar je door de ramen van de buren kon kijken op de 1e verdieping. Dat is nu anders):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9iBdut0CJu_IXg92rdIRR48EzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kw0yYVILcP2GakJwXF9tq2lT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gr8eY7pxJ6FPqr2KQpvYywXbMd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZiSG0RteOj8pX5gNmNEveq4.jpg?f=fotoalbum_large
Erg tof om die structuur van die veertjes van zo dichtbij te zien :)

Dit is natuurlijk qua apparaat ook een compleet andere prijsklasse, ook al heb ik de oudste versie van de Birdbuddy en niet een Birdbuddy 2 of Pro. Maar misschien valt er bij zelfbouw al veel te winnen door in plaats van een lensmodule van €10 er eentje van €15 te nemen (ik noem maar wat getallen)?

[ Voor 55% gewijzigd door Gizz op 02-09-2026 14:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Danielson
  • Nu online
Gizz schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:17:
Leuk, een open source variant van de BirdBuddy die ik in mijn tuin heb :)

Zit er tussen camera-modules die je op een ESP32-cam kan aansluiten nog veel kwaliteitsverschil qua sensor en lens? In jouw voorbeeld is het beeld wel erg groengeel, waardoor je de kleuren van de vogel niet goed kan zien. Los van dat dit natuurlijk fijner is om als persoon goed te zien welke vogel het betreft en hoe mooi de kleuren zijn, kan ik me ook voorstellen dat het voor de automatische herkenning van de soort ook beter werkt als je heldere foto's hebt met duidelijke kleuren.

edit: ter vergelijking hierbij twee foto's van mijn birdbuddy (bovenste helft weggecropped omdat hij toen nog op een plek hing waar je door de ramen van de buren kon kijken op de 1e verdieping. Dat is nu anders):

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg tof om die structuur van die veertjes van zo dichtbij te zien :)

Dit is natuurlijk qua apparaat ook een compleet andere prijsklasse, ook al heb ik de oudste versie van de Birdbuddy en niet een Birdbuddy 2 of Pro. Maar misschien valt er bij zelfbouw al veel te winnen door in plaats van een lensmodule van €10 er eentje van €15 te nemen (ik noem maar wat getallen)?
Die prijs van die BirdBuddy is helemaal zo gek nog niet als je kijkt hoeveel werk ik hierin heb zitten! :P

De foto's zijn ondertussen van betere kwaliteit door software optimalisatie, maar ik heb inderdaad nog op de planning staan om met de verschillende ESP32Cam camera's te testen!

Houdt die BirdBuddy het ook het hele jaar vol op zonne-energie?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Danielson schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:21:
Die prijs van die BirdBuddy is helemaal zo gek nog niet als je kijkt hoeveel werk ik hierin heb zitten! :P
Ik zie dat een ouder model (maar volgens mij nog steeds nieuwer dan die ik heb) in de aanbieding is en nu best meevalt. Anderzijds: als BirdBuddy als bedrijf stopt heb je hardware waar je niks meer aan hebt.
Houdt die BirdBuddy het ook het hele jaar vol op zonne-energie?
Daar heb ik geen ervaring mee, ik heb de variant zonder zonnepaneel. Wel is het zo dat ik in de zomer veel vaker moet opladen dan in de winter.
De BirdBuddy gebruikt de stand van de zon om 's avonds in deep sleep te gaan en 's ochtends te onwaken, om op die manier energie te besparen. Met de lange zomerdagen gaat het hard en moet ik 'm wekelijks opladen, wat best irritant is :)

Misschien is dat nog een interessante toevoeging aan jouw project. In plaats van vaste uren instellen voor de actieve periode deze laten afhangen van de echte zonsopgang en zonsondergang. Dan loop je ook minder risico in de winter dat de batterijen leeggaan omdat je vergeten bent de zomeruren te veranderen in winteruren, in combinatie met donkere dagen en dus weinig opwek van het zonnepaneel.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 02-09-2026 16:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Danielson
  • Nu online
Gizz schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:58:
[...]

Ik zie dat een ouder model (maar volgens mij nog steeds nieuwer dan die ik heb) in de aanbieding is en nu best meevalt. Anderzijds: als BirdBuddy als bedrijf stopt heb je hardware waar je niks meer aan hebt.

[...]

Daar heb ik geen ervaring mee, ik heb de variant zonder zonnepaneel. Wel is het zo dat ik in de zomer veel vaker moet opladen dan in de winter.
De BirdBuddy gebruikt de stand van de zon om 's avonds in deep sleep te gaan en 's ochtends te onwaken, om op die manier energie te besparen. Met de lange zomerdagen gaat het hard en moet ik 'm wekelijks opladen, wat best irritant is :)

Misschien is dat nog een interessante toevoeging aan jouw project. In plaats van vaste uren instellen voor de actieve periode deze laten afhangen van de echte zonsopgang en zonsondergang. Dan loop je ook minder risico in de winter dat de batterijen leeggaan omdat je vergeten bent de zomeruren te veranderen in winteruren, in combinatie met donkere dagen en dus weinig opwek van het zonnepaneel.
Deze zou het wel het hele jaar vol moeten houden zonder op te laden! Mijn brakke testversie met verouderde hardware lukte dat al bijna, bij de nieuwe versie moet het geen probleem zijn! :)

Die vaste uren vervangen staat inderdaad nog op mijn to-do lijstje, ik twijfel nog tussen zon op en zon onder tijdstippen ergens vandaan te halen of te werken met een lichtsensor!
Pagina: 1