Dag Allen,
Ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van een slim vogelhuisje op basis van een ESP32CAM, de eerste versie was natuurlijk een spinnenweb van kabels en de software liet te wensen over. Aangezien ik er vrij veel vragen over kreeg heb ik toch maar eens mijn best gedaan om alles netjes te documenteren voor diegene die er ook een willen bouwen.
Dit is nog het ontwerp van mijn testversie, de huidige versie lijkt er sterk op, maar heeft vooral een veel sterker ontwerp.
Een greep uit de functies:
Alle informatie om er zelf een te bouwen is hier te vinden: Danielson187/BirdWatch: BirdWatch is a solar-powered smart bird feeder with an ESP32-CAM. It captures visiting birds and uses AI to identify their species. A web interface lets you view photos, detected species, visitor history and system status, including battery, solar charging and power usage.
Disclamer: Ik ben ook maar een simpele Tweaker, er zitten vast fouten in of dingen die beter kunnen, maar ik heb mijn best gedaan!
Ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van een slim vogelhuisje op basis van een ESP32CAM, de eerste versie was natuurlijk een spinnenweb van kabels en de software liet te wensen over. Aangezien ik er vrij veel vragen over kreeg heb ik toch maar eens mijn best gedaan om alles netjes te documenteren voor diegene die er ook een willen bouwen.
Dit is nog het ontwerp van mijn testversie, de huidige versie lijkt er sterk op, maar heeft vooral een veel sterker ontwerp.
Een greep uit de functies:
- 🐦 Automatische vogeldetectie – detecteert met een PIR-sensor wanneer een vogel de voerplek bezoekt.
- 📸 Automatisch foto's maken – de ESP32-CAM maakt bij een bezoek automatisch een foto.
- 🧠 AI-vogeldetectie – YOLOv8 controleert of er daadwerkelijk een vogel op de foto staat.
- 🔎 Automatische soortherkenning – AI probeert vervolgens te bepalen om welke vogelsoort het gaat.
- 📊 Webdashboard – overzicht van bezoeken, foto's, soorten, activiteit en systeemstatus.
- 🖼️ Fotoarchief – alle gemaakte en geanalyseerde foto's terugkijken.
- 🐤 Soortenverzameling – overzicht van alle verschillende vogelsoorten die BirdWatch heeft waargenomen.
- 📈 Statistieken – inzicht in aantallen bezoeken, activiteit per dag/tijdstip, soorten en trends.
- 🕒 Activiteitsanalyse – bekijken op welke tijden en dagen vogels het meest actief zijn.
- 🌦️ Weerkoppeling – vogelactiviteit vergelijken met weersomstandigheden.
- 🔋 Batterijmonitoring – meet spanning, laadpercentage, stroom en vermogen via de INA219.
- ☀️ Solar monitoring – inzicht in laden en ontladen van het systeem.
- 💤 Energiezuinige Deep Sleep – de ESP32-CAM slaapt wanneer er niets gebeurt en wordt door beweging gewekt.
- 🆘 Survival Mode – bij een lage accuspanning vermindert BirdWatch automatisch het energieverbruik.
- ⏰ Instelbare actieve uren – bijvoorbeeld alleen actief tussen 05:00 en 22:00.
- 📶 Wi-Fi-configuratie – eerste installatie via een eigen Wi-Fi-netwerk en captive setup portal.
- ⚙️ Webconfiguratie – onder andere AI-modellen, detectiedrempels, opslag, database en Home Assistant instellen.
- 🏠 Home Assistant-integratie – BirdWatch verschijnt als apparaat met sensoren, statusinformatie en de nieuwste foto.
- 📡 Systeemmonitoring – onder andere Wi-Fi-signaal, ESP32-temperatuur, firmwareversie en laatste activiteit.
- 🐦🐦 Meerdere BirdWatch-apparaten – meerdere voerplekken kunnen met dezelfde server worden gebruikt en afzonderlijk worden gevolgd.
- 🖥️ Volledig self-hosted – foto's, database, AI-analyse en webinterface draaien op je eigen server.
- 🐳 Docker-ondersteuning – eenvoudige installatie van server en PostgreSQL met Docker Compose.
- 🗄️ Eigen PostgreSQL mogelijk – kan ook gekoppeld worden aan een reeds bestaande PostgreSQL-server.
- 🖨️ Volledig 3D-printbaar ontwerp – de behuizing, elektronica-montages, dak, railing en overige onderdelen zijn beschikbaar als STL-bestanden.
- ☀️ Zelfvoorzienend ontwerp – twee zonnepanelen en twee 18650-accu's maken langdurig autonoom gebruik mogelijk.
Alle informatie om er zelf een te bouwen is hier te vinden: Danielson187/BirdWatch: BirdWatch is a solar-powered smart bird feeder with an ESP32-CAM. It captures visiting birds and uses AI to identify their species. A web interface lets you view photos, detected species, visitor history and system status, including battery, solar charging and power usage.
Disclamer: Ik ben ook maar een simpele Tweaker, er zitten vast fouten in of dingen die beter kunnen, maar ik heb mijn best gedaan!
:strip_exif()/f/image/Kw0yYVILcP2GakJwXF9tq2lT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hZiSG0RteOj8pX5gNmNEveq4.jpg?f=fotoalbum_large)