Word specifieke veranderende gegevens uit Excel weergeven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-09 22:19
Mijn vraag
Ik heb een excelsheet met daarin

jaar | klant | project | uren
2026 | a | project 1 | 10
2026 | a | project 2 | 5
2026 | b | project x | 50

nu heb ik in Word een "rapport" gemaakt waarin ik bijv op blz 2 de gegevens van klant a voor 2026 wil neerzetten

2026 | a | project 1 | 10
2026 | a | project 2 | 5

en op bijv blz 6 de gegevens voor 2026 van klant b

2026 | b | project x | 50

die Excel die veranderd constant. Dat is niet erg. Maar ik zou het fijn vinden om als ik het Word bestand open er dan op de een of andere manier op de vooraf vast gestelde pagina die gegevens worden geplaatst. Kan zijn dat er dan voor een volgend jaar het aangepast moet worden naar ophalen van de gegevens voor 2027. Dat is natuurlijk niet erg.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Office 365 , Word/Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mailmerge

maar dat lijkt niet te werken omdat ik dan niet kan filteren en alles bij elkaar kan houden.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 11:29

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kijk eens naar een videootje als YouTube: Excel Tables in Word: The Ultimate Guide to Linked & Updated Data! ?

Mailmerge (precies wat de letterlijke vertaling zegt) is voor het gebruiken van repeterende data; niet voor dynamische data.

Overigens zou ik adviseren (mening) om niet 1 rapport te linken naar data van verschillende jaren. Je kan dan beter gaan bedenken om een jaar-rapport-template te maken in Word en daarin dan te linken op basis van variabele input in het rapport.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-09 22:19
Die optie heb ik geprobeerd maar dan haalt ie niet de extra toegevoegde info op omdat de "link" op de eerdere selectie zit. Die nu dus groter moet zijn

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maak de link gewoon groot genoeg om nooit te weinig rijen te hebben.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:15
De truc is een named range te gebruiken.
  1. Geef in Excel je bereik een naam
  2. Selecteer en kopieer dit bereik.
  3. Kies in Word voor Plakken Speciaal, "Microsoft Excel-werkblad-object", "HTML-indeling" of "Opgemaakte tekst (RTF)" en vink "Koppeling plakken" aan
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgghINWMs2DlfXxmbU21C3QvY-w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5lSvsd1piIrxDKO2V91017Ll.png?f=user_large
  4. Controleer of de koppeling juist is ingevoegd (via rechtermuisknop op het geplakte object, Gekoppeld Object, koppelingen...). Daar moet het benoemde bereik in de link staan, geen directe celverwijzingen
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Zjf5BBQx4naQGqQr-hE18pTwIg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wHxtqnxognJ5oRYC9newFwrh.png?f=user_large
Als je nu in Excel wijzigingen aanbrengt kan je ook het benoemde bereik uitbreiden. Dit wordt dan automatisch in Word overgenomen. Nog mooier is natuurlijk het benoemde bereik dynamisch te maken.