Advies aanschaf laptop universiteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• graafmachine1
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13:10
Hoi allemaal,
ik begin binnenkort met de studie Mechanical Engineering en daarvoor moet ik een laptop aanschaffen. Tijdens de opleiding zullen we veel werken met programma’s zoals SolidWorks en andere technische software, dus ik wil graag een laptop die dit goed aankan en meerdere jaren mee kan.

De universiteit biedt hiervoor de Lenovo ThinkPad P16v Gen 3 aan voor €2.081,20 inclusief btw. Dit is volgens de universiteit een laptop met korting, aangezien de normale prijs rond de €2.500 tot €3.000 zou liggen.

De specificaties zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k37cVSq8QCIyc9FYHHhOMeWwqI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X7NxNdADSWsXj0zdIirqAKkA.png?f=fotoalbum_large

Op zich lijkt dit een erg goede laptop en hij is natuurlijk specifiek gericht op professioneel technisch gebruik. Alleen heb ik vorig jaar zelf een pc gebouwd en daardoor weet ik dat je voor €2.081 ook behoorlijk krachtige gaming laptop kunt krijgen.

Daarom vraag ik me af wat jullie zouden aanraden. Is deze ThinkPad voor Mechanical Engineering en vooral SolidWorks daadwerkelijk de beste keuze voor dit bedrag? Of zou het verstandiger zijn om zelf een laptop te kopen die qua specificaties vergelijkbaar of zelfs krachtiger is?

Ik hoor vooral graag waar ik bij een laptop voor Mechanical Engineering op moet letten. Is de RTX Pro 1000 bijvoorbeeld een groot voordeel voor SolidWorks ten opzichte van een reguliere vidoekaart uit een gaming laptop? En zijn er andere redenen waarom deze ThinkPad de meerprijs waard is, zoals drivers, certificering, betrouwbaarheid of ondersteuning vanuit de universiteit?

Als jullie ervaring hebben met Mechanical Engineering en SolidWorks, ben ik benieuwd wat jullie zouden kiezen met een budget van ongeveer €2.000.

Alle reacties

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
De prijs van een pc van vorig jaar vergelijken met de prijs van een laptop van dit jaar is niet helemaal eerlijk lijkt me. Een laptop is duurder dan een pc, en hardware in het algemeen is dit jaar veel duurder dan vorig jaar.

• graafmachine1
@upje Klopt inderdaad, heb natuurlijk zelf ook wel gekeken naar de prijzen nu ivm met de ram etc. De MSI Crosshair 16 HX AI D2XWGKG-049NL is bijvoorbeeld met een 5070, 32gb ram Intel Core Ultra 9 275HX maar 1900 euro. Dat is al goedkoper bijvoorbeeld.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Als voormalig student aan een technische Universiteit doe ook flink mocht SolidWorksen: Vergeet de support niet. Je bent echt flink afhankelijk van dat ding en sleept hem constant mee. De vraag is hoe leuk vind een consumenten laptop dat op termijn? Vergeet niet: als het ding het niet doet/weg moet voor garantie heb je echt een flink probleem. Je PC sleep je niet even mee de collegezaal in. Dan is een oude/andere laptop tijdelijk lenen van iemand een stuk lastiger.

Inmiddels is het veelal wat beter maar toen ik (bijna 2 decennia terug :X ) begon waren er nog wel eens wat compatibiliteits issues waar het wel erg fijn was niet de enige te zijn (dan heb je pech) en daadwerkelijk wat colleges werden aangepast omdat SolidWorks niet draaiend te krijgen was.

Kans is natuurlijk niet enorm groot maar ongelukkige garantieclaim kan je letterlijk studievertraging opleveren. De 3 jaar onsite garantie bij de servicedesk is echt wel fijn.

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 01-09-2026 16:57 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:17

dragonhaertt

@_'.'

Thinkpads zijn hele degelijke laptops, als je die met een significante korting kan krijgen zou ik daarvoor gaan, en niet voor een gaming laptop.
Gaming laptops zijn over het algemeen luidruchtig, zwaar, weinig accuduur en goed op grafisch gebied.
Voor serieus werk wil je: stil, compact, goede accuduur en goed op processor gebied.

Ik weet niet op welke universiteit jij zit, maar de modellen die mijn universiteit aanbied zijn echt onverslaanbaar in prijs/kwaliteit (ook thinkpads)

De onsite support is trouwens ook wat waard, meestal krijg je direct een vervangend model mee waardoor je ook tijdens stressvolle deadlines en tentamenweken gewoon kan doorwerken.

[ Voor 15% gewijzigd door dragonhaertt op 01-09-2026 18:12 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:59
graafmachine1 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:46:
@upje Klopt inderdaad, heb natuurlijk zelf ook wel gekeken naar de prijzen nu ivm met de ram etc. De MSI Crosshair 16 HX AI D2XWGKG-049NL is bijvoorbeeld met een 5070, 32gb ram Intel Core Ultra 9 275HX maar 1900 euro. Dat is al goedkoper bijvoorbeeld.
Bij een Thinkpad betaal je ook voor de bouwkwaliteit en het verschil is doorgaans meer dan 181€.

De MSI waait ondertussen weg bij een briesje op het schoolplein :D

• graafmachine1
@Polyprobatos Waar ik erg mee zit, is de workstation-GPU. Ik geloof niet dat we tijdens onze bachelor op een niveau gaan werken waarbij die per se nodig is. Daarom vraag ik me sterk af of het de veel hogere prijs van een workstation-GPU wel waard is, in plaats van voor datzelfde geld een betere normale GPU neem

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:59
graafmachine1 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:10:
@Polyprobatos Waar ik erg mee zit, is de workstation-GPU. Ik geloof niet dat we tijdens onze bachelor op een niveau gaan werken waarbij die per se nodig is. Daarom vraag ik me sterk af of het de veel hogere prijs van een workstation-GPU wel waard is, in plaats van voor datzelfde geld een betere normale GPU neem
Je zou dan eigenlijk moeten kijken wat een Thinkpad of andere degelijk gebouwde laptop zonder de workstation-GPU kost.

Qua performance zou je met een Pro 1000 redelijk in de buurt komen van een 5060 laptop variant. Iets minder, maar wel met meer stabiliteit wanneer je een keer wel met workstation relevante applicaties werkt.

Als je daarna zoekt krijg je bijvoorbeeld: uitvoering: Lenovo ThinkPad T1g Gen 8 (21TD0022MH)

Samengevat: ik denk dat de prijs die je via de uni krijgt gewoon goed is, óók als je kijkt naar grafische performance bij een machine in deze categorie. Je betaald niet echt meer voor de workstation GPU, je betaald meer voor de bouwkwaliteit. Of je dat wilt, of liever je geld spendeert aan een andere categorie laptop met meer gaming performance is een tweede.
Pagina: 1