Hey allemaal,Ik moet binnenkort de schokdempers van m’n BMW 320i uit 2016 vervangen. Ik zie alleen echt veel verschillende merken en prijzen voorbij komen Origineel BMW, Sachs, Bilstein… wat zouden jullie zelf kiezen? Het is gewoon m’n daily, dus ik zoek vooral iets dat comfortabel is maar wel goed rijdt. Heb ook al even bij Autodoc gekeken, maar daar zie ik zoveel opties dat ik er niet echt uitkom.
Wil je hem ook verlagen of stock houden?
Bij Stock:
- Bilstein B4 of B6 (B6 is iets sportiever)
- Koni Special Active (vaak wat duurdere optie, maar wel sportiever).
- BMW (dacht dat dit ook Bilstein is die ze leveren... maar niet 100% zeker)
Bij verlaging:
- KW V1 Sportief + comfortabel en instelbaar
- Bilstein B12 Pro-Kit Strak/sportief maar niet instelbaar
Bij Stock:
- Bilstein B4 of B6 (B6 is iets sportiever)
- Koni Special Active (vaak wat duurdere optie, maar wel sportiever).
- BMW (dacht dat dit ook Bilstein is die ze leveren... maar niet 100% zeker)
Bij verlaging:
- KW V1 Sportief + comfortabel en instelbaar
- Bilstein B12 Pro-Kit Strak/sportief maar niet instelbaar
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Toevallig heb ik dit een tijdje terug onderzocht voor mijn BMW 320i uit 2012, deze heeft een standaard onderstel die ik iets steviger wou maken. Ik heb toen gekozen voor Sachs M-sport compatibele dempers en veren, die zouden OEM equivalent moeten zijn.
Schokdemper voor: Sachs 319 733
Veer voor: Sachs 993 343
Schokdemper achter: Sachs 315 872
Veer achter: Sachs 994 542
Ik kan je nog niet vertellen hoe het rijdt, van het weekend ga ik het er onder zetten. Hopelijk past het allemaal
Schokdemper voor: Sachs 319 733
Veer voor: Sachs 993 343
Schokdemper achter: Sachs 315 872
Veer achter: Sachs 994 542
Ik kan je nog niet vertellen hoe het rijdt, van het weekend ga ik het er onder zetten. Hopelijk past het allemaal
Meestal staat op de originele dempers wel waar ze vandaan komen. Grote kans dat ze origineel van Sachs zijn.
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
@AmpTheorist wil je alleen de dempers vervangen? Of ook de (schroef)veren? Is nogal een (enorm) verschil in zoektocht, kosten maar ook afzonderlijke montage / controle momenten. Je kan overigens ook orienteren op hele veerpoot-constructies of allicht zelfs een andere / nieuwe stabilisatorstang.
Een relatief slappe schroefveer op een relatief strakkere demper, kan alsnog voor veel mensen een sportief gevoel geven zolang je niet continu circuit of de binnenbochten wil rijden. Maar veel fabrikanten, zoals een KW, verkoopt jou liever een afstelde set veren+dempers en beloven dan "gevoel zus en zo".
Een relatief slappe schroefveer op een relatief strakkere demper, kan alsnog voor veel mensen een sportief gevoel geven zolang je niet continu circuit of de binnenbochten wil rijden. Maar veel fabrikanten, zoals een KW, verkoopt jou liever een afstelde set veren+dempers en beloven dan "gevoel zus en zo".
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ik ben altijd wel fan om gewoon origineel te doen.
Het hangt er vanaf welk onderstel je hebt welke je nodig hebt
Voor m onderstel kom ikop deze:
37116874517 / 37116874518 is dat denk ik
Offenga is wel prima webshop met bmw onderdelen, bv: https://www.offenga.nl/bm...inks-voorzijde-f20f30-vdc
Ik zou die gasten anders even contacten komt vaak goed advies uit
Het hangt er vanaf welk onderstel je hebt welke je nodig hebt
Voor m onderstel kom ikop deze:
37116874517 / 37116874518 is dat denk ik
Offenga is wel prima webshop met bmw onderdelen, bv: https://www.offenga.nl/bm...inks-voorzijde-f20f30-vdc
Ik zou die gasten anders even contacten komt vaak goed advies uit
[ Voor 50% gewijzigd door laurens0619 op 01-09-2026 15:18 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Pagina: 1