Tweedehands laadpaal aansluiten op 1 of 3 fase?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 10:37
Inmiddels in het bezit van een hybride auto met een accu van 13kwh.

Met stopcontact laden gaat deze op 2,3 kwh en met een laadpaal 3,7kwh maximaal. We overwegen toch een tweedehands laadpaal.

Nu kun ik een Easee of een Webasto paal overnemen met 11kwh laadsnelheid. Voor deze auto is het niet nodig deze maximaal aan te sluiten.

Onze meterkast is wel 3 fase, wat zouden jullie doen aansluiten op 1 of 3 fase?

iRacing Profiel

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:57
Kan je auto wel 3-fase?

• Eendenreetx
Nee, de CUPRA Formentor (bouwjaar 2022, de e-Hybrid plug-in hybride) kan niet op 3 fasen laden. Natuurlijk kun je hem er wel inpluggen, maar dan gebruikt hij maar 1 fase. Maar dacht misschien is het veiliger beter om de paal wel op 3 fase aan te sluiten?

iRacing Profiel

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:25
Eendenreetx schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:07:
Inmiddels in het bezit van een hybride auto met een accu van 13kwh.

Met stopcontact laden gaat deze op 2,3 kwh en met een laadpaal 3,7kwh maximaal. We overwegen toch een tweedehands laadpaal.

Nu kun ik een Easee of een Webasto paal overnemen met 11kwh laadsnelheid. Voor deze auto is het niet nodig deze maximaal aan te sluiten.

Onze meterkast is wel 3 fase, wat zouden jullie doen aansluiten op 1 of 3 fase?
Als je nog bekabeling moet trekken zou ik meteen 3 fasen doen. Wie weet heb je over een paar jaar wel een BEV.

• Eendenreetx
JA hij moet door de muur nog naar buiten getrokken worden. Zit meteen achter de meterkast.

iRacing Profiel

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zeker 3-fase doen nu.
Anders moet je het voor een volgende auto opnieuw bekabelen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Inspired
Eendenreetx schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:39:
JA hij moet door de muur nog naar buiten getrokken worden. Zit meteen achter de meterkast.
Dan zou ik niet weten waarom je het niet meteen op 3F zou doen. :)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:55
Eendenreetx schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:39:
Dan inderdaad meteen een 3F kabel trekken.
Zonde om over een paar jaar weer alles los te moeten trekken als je een andere auto krijg (of visite) die wel 3 fasen kunnen laden.

*sowieso

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:28
Een reden om 1-fasig aan te sluiten is de volgende. Mocht je voor de Easee Charge Up gaan:

Als je zonnepanelen hebt die bijvoorbeeld 3kW op 1 fase leveren en op de andere 2 fasen niets, dan moet je overwegen om op 1-fase te laden. Het is nl. zo dat als je de Easee 3-fasig aansluit hij van alle 3 de aangesloten fasen evenveel stroom zal pakken, waardoor hij dus niet alleen de zonnestroom maar ook grijze stroom zal pakken. Als je puur zonnestroom wilt laden moet je de Easee dus 1-fasig aansluiten.

• Inspired
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:35:
Een reden om 1-fasig aan te sluiten is de volgende. Mocht je voor de Easee Charge Up gaan:

Als je zonnepanelen hebt die bijvoorbeeld 3kW op 1 fase leveren en op de andere 2 fasen niets, dan moet je overwegen om op 1-fase te laden. Het is nl. zo dat als je de Easee 3-fasig aansluit hij van alle 3 de aangesloten fasen evenveel stroom zal pakken, waardoor hij dus niet alleen de zonnestroom maar ook grijze stroom zal pakken. Als je puur zonnestroom wilt laden moet je de Easee dus 1-fasig aansluiten.
Reden om die paal dus niet te nemen. En anders, je kunt in de config neem ik aan de paal ook wel op 1F zetten? Of kan dat ook niet? Dan nog een reden om die paal lekker te laten liggen. :)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:26
Voor de afrekening maakt dat niet uit. Terugleveren op fase 1 compenseert afname op fase 2 en 3.

Spel en typfouten voorbehouden

• JiMiHeNdRiX
Inspired schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:47:
[...]

Reden om die paal dus niet te nemen. En anders, je kunt in de config neem ik aan de paal ook wel op 1F zetten? Of kan dat ook niet? Dan nog een reden om die paal lekker te laten liggen. :)
Nee, dat kan hij inderdaad niet. Dus tenzij je een mooi koopje tegenkomt of het niet erg vindt als hij ook wat grijze stroom pakt, zou ik een ander merk kopen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Was het probleem ook niet dat hij dan op alle 3 de fase een overschot wilde hebben?

Praktisch gezien: als je een eenfasige omvormer hebt die op L1 5,5 kW teruglevert, dan zou een 3-fasig ladende auto op 8A kunnen laden omdat je daarmee nog steeds geen netto stroom exporteert. AFAIK kan de Easee dit niet en wil hij perse op elke fase minimaal 6A hebben.

Maar ik kan het mis hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Inspired schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:47:
[...]

Ja dat kan.De opties zijn 1 fase, 3 fasen of automatisch.

• tlpeter
  • Nu online
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:01:
[...]

Nee, dat kan hij inderdaad niet. Dus tenzij je een mooi koopje tegenkomt of het niet erg vindt als hij ook wat grijze stroom pakt, zou ik een ander merk kopen.
Dat kan wel.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:18

lasharor

7 december 2004

Doet deze auto max 3,6 kW over 1 fase? If so, dan zou ik eigenlijk ook gewoon 3 fase aansluiten.

Mocht de auto tot 7,4 kW gaan dan is het misschien interessant om het gewoon bij 1 fase te houden. Ik laad een Tesla Model Y op met 28A en dit is altijd toereikend. Ik heb eigenlijk nog nooit een situatie gehad waar ik in de problemen kwam. Dus, ik kan mij niet voorstellen dat je dit wel met een plug in hybrid zou ondervinden.

• JiMiHeNdRiX
Je kunt de Easee inderdaad op 1-fase zetten, maar dat is bedoeld voor auto’s die slechts op 1-fase kunnen laden, maar dan nog zal hij de stroom gebalanceerd van 3 fases afpakken.

Maar laten we nu niet alle specs van de Easee in detail gaan bespreken.

• tlpeter
  • Nu online
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:22:
[...]

Je kunt de Easee inderdaad op 1-fase zetten, maar dat is bedoeld voor auto’s die slechts op 1-fase kunnen laden, maar dan nog zal hij de stroom gebalanceerd van 3 fases afpakken.

Maar laten we nu niet alle specs van de Easee in detail gaan bespreken.
Dan moet je dit juist zo bespreken want dat zijn de details die er toe doen. Ik wist dit namelijk niet.

• Eendenreetx
Ik heb zonnepanelen die aangesloten zijn middels een 1 fase omvormer. Jullie punt om hem aan te sluiten op 1 fase snijdt dus wel degelijk hout.

iRacing Profiel

Pagina: 1