CD/DVD Brander & Linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik wil een externe CD/DVD brander aanschaffen voor mijn zoon en ik vroeg me af of ik nog ergens rekening mee moet houden qua drivers of ondersteuning of dat het allemaal redelijk out-of-the-box werkt. Voor mij is het inmiddels ~20 jaar geleden dat ik mij daar mee bezig heb gehouden en dat was nog onder Windows 98 met Nero. Topics die ik hier heb gezien zijn praktisch net zo oud :)
Een paar maanden geleden is hij overgestapt op Linux Mint Cinnamon 22.3 en gamen doet hij inmiddels via proton.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Voorbeeldje van externe branders die ik op het oog heb:Verder zit ik nog te denken welke software een beetje gebruiksvriendelijk is. Ik kwam al k3b tegen, maar ik heb nog geen tijd genomen om daar de diepte in te duiken. Uiteraard zijn er nog tientallen, zo niet honderden alternatieven .

Dus als iemand een tip of goed advies heeft, hoor ik het graag :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Alle reacties

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:07
Heb zelf geen ervaring met een externe DVD-brander, maar out-of-the-box zou die prima moeten werken. Software zou ik gewoon uitproberen en kijken of het bevalt. Je hebt inderdaad k3b (voor KDE), brasero (voor gnome), xfburn (voor xfce), en nog een hoop andere alternatieven.

Op basis van de gebruikersreviews zou ik voor de Transcend kiezen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toevallig vandaag zelf met externe DVDRW aan de slag geweest. Doodsimpel :)

In mijn geval een generieke 5.25" externe USB behuizing met LG LG GGW-H20L "Supermultidrive" erin, die Blu-Ray, DVD+-R(W) en CDR(W) kan schrijven en ook nog eens HD-DVD kan lezen. Aangesloten via USB 3.0 op m'n PC met CachyOS.

Al beschreven schijfjes worden automatisch gemount. Om te schrijven heb je tools nodig. cdrecord doet dat in CLI, maar uitgerekend voor dit soort werk vind ik GUI handiger. In het verleden heb ik Brasero gebruikt, maar die is Gnome/GTK-based en ik draai Cachy met KDE/Plasma. Dus k3b geinstalleerd. Kleine tegenvaller: de CLI dependencies waar het van afhangt werden niet automatisch meegepikt. k3b was wel zo lief dat te melden toen ik het startte. Dus handmadig cdrtools, cdrdao en dvd+rw-tools geinstalleerd en alles werkt, ik kan branden :)

Oslik, blyat! Oslik!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb toevallig nog 2 systemen met een brander erin. Maar denk dat er 1 niet meer is aangesloten ivm te weinig SATA poorten en te veel harde schijven. :P Gebruikte destijds Xfburn, omdat ik Xfce4 als DE gebruik daar op. Werkte prima, eenvoudige GUI en miste eigenlijk geen functionaliteit.

Ik heb ooit eens k3b gezien als interface en vond dat eigenlijk best druk en ingewikkeld op het eerste gezicht als je 't met Xfburn vergelijkt. Maar uiteindelijk kan je dat dan ook van Nero zeggen. :+

Commandline FTW

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Via USB werkt dit prima out of the box inderdaad. Heb hier drie verschillende USB branders liggen en die kunnen prima een CD'tje branden via in mijn geval Brasero.

Drivers zijn voor dit soort dingen vaker een probleem in Windows. Heb hier een USB floppy drive die niet onder Windows nieuwer dan 7 kan werken maar prima werkt op Linux Kernel 7.x en de nieuwste macOS 26.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS